Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2018 i Norrköping

Moderatorer: martinb, Goopher, magnuz, Skärlöta Bryggeri, Webbgrupp

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Falkens » onsdag 2018-02-28 15:57

"Känns det som??"
Läs Martins svar...., jag tycker detta sammanfattar svaret bra!
Ska man vara dryg här så kan man väl säga att om ens öl blir så pass dålig och tappar så mycket smak på 5-6 dagar extra så kanske det är dags att se över process och hantering och överväga ifall man ska delta om man har vetskapen att ens öl är kass efter tre veckor. SM-finalen avgörs ju dessutom två veckor efter grundbedömningen i år. En DIPA vann SM 2010 och en IPA vann SM 2014 och ingen av dem var inlämnade i Stockholm. Trots dessa extra dagar var de bättre än all annan öl som lämnats in.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Goblintroll » onsdag 2018-02-28 16:08

Men har du ett bättre förslag hur man ska kunna lösa detta som inte kräver fler uttagna semesterdagar eller dylikt för DKs medlemmar så skicka självklart in det till dem.


Ja ett förslag är väl att sätta sista inlämningsdatumet till 1/4 för alla. även dom som lämnar till humle. varför skall dom ha en extra vecka på sig?
jag förstår att det tar tid att hantera och transportera flaskorna. det är inte det jag tycker är konstigt. utan att vi tävlar på olika villkor.

/Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarvisningsbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 130
Blev medlem: söndag 2012-04-29 11:31

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav martinb » onsdag 2018-02-28 16:12

Det kan ju som sagt vara så att det inte finns möjlighet för DKs medlemmar och/eller Humlegården (och dess anställda) att sköta detta på någon annan tidpunkt. Det är ju rätt många parametrar i denna logistikoperation som kallas Domartävlingen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav assistredo » torsdag 2018-03-01 04:55

Inte bara Stockholmere kan lämna in på Humlegården. Det har även jag gjort når jag varit sent ute. Jag har sett det som en möjlighet - inte något att vara sur på. Som sagt - jag tror inte stockholmarna har haft några större möjligheter att lyckas bättre i själva tävlingen. Alla bidragen måste ju samlas på en plats för att sorteras och sedan sändas ut till de olika domargrupperna ute i landet. Här ställer Humlegården upp med lokal. Där är det inget hinder praktiskt att ta emot bidrag i sista stund.

Men man vet ju aldrig - man kanske vill ha mer lugn och ro när man sorterar och inte ha massa folk rännande. Då blir kanske rättvisa skipad.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Hebbe » torsdag 2018-03-01 14:50

Står inte SHBF för Stockholms HemBryggarFörening?.. :lol:
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Falkens » torsdag 2018-03-01 17:18

Hebbe skrev:Står inte SHBF för Stockholms HemBryggarFörening?.. :lol:

Absolut... det är därför SM går i Norrköping nu :roll:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav fluke12 » torsdag 2018-03-08 21:05

Tråkigt att det blev så kort tid för inlämning till domartävlingen.
Nu får vi nog iväg minst 1 öl.
Som deltagare i sista domarutbildningen vill jag bara tala om att det här är jävligt svårt! :D
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav André » måndag 2018-03-12 15:38

När kan man räkna med att info om inlämningsställen kommer ut?
André
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2018-01-18 12:15
Ort: Vänersborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav martinb » tisdag 2018-03-13 12:35

fluke12 skrev:Tråkigt att det blev så kort tid för inlämning till domartävlingen.
Nu får vi nog iväg minst 1 öl.
Som deltagare i sista domarutbildningen vill jag bara tala om att det här är jävligt svårt! :D

Datum för inlämning har ändrats, se mer på http://shbf.se/artiklar/39-datum/datum/ ... taevlingen
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Andreashaggstrom » tisdag 2018-03-13 12:39

Falkens skrev:"Känns det som??"
Läs Martins svar...., jag tycker detta sammanfattar svaret bra!

Jag är allergisk mot användandet av flera frågetecken i rad, men det är inte det jag ska svara på här. Jag ser inte hur frågan svaras på, utan svaret handlar mer om att du ska brygga en nog bra öl för att klara den tidigare inlämningen. Jag förstår inte heller varför det underlättar för Humle och inblandade att vissa får lämna in längre tid än andra. Jag ska inte lämna in, så för mig har det ingen betydelse i detta fall. Men jag tycker det är synd att vi är en rikstäckande förening med klara (inte bara detta exempel) fördelar för de som bor i vissa delar av landet och ändå samma kostnad för alla. Nu går vi dock OT, detta är inte vad tråden handlar om.
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Quisten » onsdag 2018-03-14 13:09

En typisk nybörjarfråga kanske men jag funderar på klassindelningen och hur strikt det är att ölen ligger inom de angivna intervallen för OG, FG, Alkohol, IBU och färg?
Är det t.ex. "omöjligt" att delta i klass 4C med en öl som har ett IBU på 70 men i övrigt inom angivna intervaller? Är det på något sätt tillåtet att en eller ett par parametrar avviker från angivet intervall eller innebär det automatiskt diskvalificering? Eller sker det en bedömning om avvikelsen är så pass betydelsefull att ölet inte kan anses tillhöra den angivna klassen?
Quisten
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: fredag 2016-01-15 15:13

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Bee » onsdag 2018-03-14 15:27

Quisten skrev:En typisk nybörjarfråga kanske men jag funderar på klassindelningen och hur strikt det är att ölen ligger inom de angivna intervallen för OG, FG, Alkohol, IBU och färg?
Är det t.ex. "omöjligt" att delta i klass 4C med en öl som har ett IBU på 70 men i övrigt inom angivna intervaller? Är det på något sätt tillåtet att en eller ett par parametrar avviker från angivet intervall eller innebär det automatiskt diskvalificering? Eller sker det en bedömning om avvikelsen är så pass betydelsefull att ölet inte kan anses tillhöra den angivna klassen?

Du blir inte diskvalificerad, men kommer troligen att få väldigt dåliga poäng och kommentarer om att den inte är stiltypisk, om du ens kan anmäla den, anmälningsystemet gör koll på OG, FG och IBU mot typdeffen. Du kanske skulle kunna anmäla ölet som 11.D modifierade öl, men troligen inte göra så bra ifrån dig där heller.
Det låter som att du siktade på en IPA men fick för lågt OG.
Det är en tävling i att brygga öl inom specifikationer, inte "så jävla gott!", så passar den inte in, försök inte klämma in den utan drick upp den själv.
Vill du bara ha feedback på ölet så kolla in Bedömning av Medlemsöl istället.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav martinb » onsdag 2018-03-14 15:33

Quisten skrev:En typisk nybörjarfråga kanske men jag funderar på klassindelningen och hur strikt det är att ölen ligger inom de angivna intervallen för OG, FG, Alkohol, IBU och färg?
Är det t.ex. "omöjligt" att delta i klass 4C med en öl som har ett IBU på 70 men i övrigt inom angivna intervaller? Är det på något sätt tillåtet att en eller ett par parametrar avviker från angivet intervall eller innebär det automatiskt diskvalificering? Eller sker det en bedömning om avvikelsen är så pass betydelsefull att ölet inte kan anses tillhöra den angivna klassen?

Ja, det är omöjligt att tävla i klass 4C med ett BU på 70. Gränserna för OG, FG, BU och Alkohol är fasta enligt typdefintionen och systemet stoppar registreringen. Det har pratats om att ha lite "mjukare" värden i en framtida version av registreringen men hur det ska vara "mjukt" är en annan fråga.

Om vi leker med tanken att det varit lite mjukare värden i registreringen hade inte en avvikelse på 30 BU över typdefinitionsgränsen på 40 BU nog även då släppts igenom.
Som domare kan jag säga att en Pale Ale som är och smakar som en Pale Ale i alla andra former, men med den beskan, hade fått dåliga domarpoäng då den väldigt sannolikt upplevts obalanserad och klart inte typriktig. Sedan tror jag personligen inte heller att en "APA med mycket högre beska" hade givit jättebra domarpoäng om den tävlat i klass 11D heller, för även där hade den nog upplevts som obalanserad och fått bedömningen "modifikationen passar ej öltypen".
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Goblintroll » fredag 2018-03-16 13:06

Förra året fanns ett loppisbord för försäljning av begagnade bryggtillbehör.
det tyckte jag var ett väldigt trevligt initiativ. kommer det finnas i år igen?

/Jonas
Beer, so much more than just a breakfast drink.
Användarvisningsbild
Goblintroll
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 130
Blev medlem: söndag 2012-04-29 11:31

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Ljung » tisdag 2018-03-27 22:30

Kanske en dum fråga men måste bryggden vara bryggd innan sista anmälning 31/3?

Och gäller 31/3 Folkets val med?
Ljung
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2018-03-27 22:26

FöregåendeNästa

Återgå till SM 2018

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster