Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2018 i Norrköping

Moderatorer: martinb, Goopher, magnuz, Skärlöta Bryggeri, Webbgrupp

Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav Loket » tisdag 2018-03-06 11:42

Hej.
Jag kanske är lite trög men i anmälningsavgiften vad gäller domartävlingen
står det ”per brygd för de tre första ölen” är ”ölen” = öltypen dvs 5-flaskors batch eller per flaska?
Mvh
Kalle
Loket
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 2017-03-27 21:37

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav martinb » tisdag 2018-03-06 16:03

Loket skrev:Hej.
Jag kanske är lite trög men i anmälningsavgiften vad gäller domartävlingen
står det ”per brygd för de tre första ölen” är ”ölen” = öltypen dvs 5-flaskors batch eller per flaska?
Mvh
Kalle

Kan hålla med att det är lite luddigt. Det kanske skulle stå "per brygd för de tre första brygderna" där en brygd motsvarar 5 flaskor. Sedan räknar ju dock systemet ut ens totalkostnad vilket är bra :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Inläggav martinb » onsdag 2018-03-07 14:10

Här svarar vi på inkomna frågor som förekommer lite oftare än andra! Ställ gärna mer allmänna frågor om inlämning här.

Fråga:
Var hittar jag mitt medlemsnummer?

Svar:
Medlemsnumret kommer vanligtvis en gång per år med Hembryggaren (om du är medlem på årsbasis). Det medföljer oftast numret som kommer efter medlemsavgiften senast varit betald och står tryckt på adresslappen.
Om du inte hittar ditt medlemskort eller eller kan ditt medlemsnummer, kontakta medlem@shbf.se för assistans.

----------------

Fråga:
Det står att Domartävlingen är en tävling i typriktighet. Vad innebär det egentligen? Betyder typriktig även att man i ex porter eller Stout endast får använda ex humle från ursprungslandet?

Svar:
Typriktig innebär att ölet ska ha de smak- och doftkaraktärerna m.m. som står angivet i typdefinitionen för stilen. T.ex. för porter:
7 D. Porter skrev:Porterklassen rymmer såväl den karamelliga svenska portern som de lite torrare London porter-varianterna.
Färg/Utseende: Brun till mörkt brun, med inslag av rött. Skall inte vara svart.
Bouquet/Arom: Humledoft från försumbar till märkbar. Mjukt maltig, aningen rostad med inslag av choklad, karamell och knäck. Lätt fruktighet i balans med de rostade tonerna.
Smak: Smaken är mjukt, maltigt, chokladig och lätt knäckig karamellighet. Sötma, som ej är kladdig, klart märkbar till tydlig. Tydlig rostad maltsmak som balanseras av mildare toner av mjölkchoklad. Fruktestrar bör finnas och skall vara i balans med den rostade karaktären samt humlebeskan. Humlesmak från försumbar till klart märkbar.
Munkänsla: Medium kropp.


Så det har inte nåt med ifall du använder amerikansk, svensk, tysk eller engelsk humle utan att ölet uppfyller kriterierna för typen enligt ovan.
Detta gäller för alla öltyper - ölet ska ha de smak- och doftkaraktärerna m.m. som står angivet i typdefinitionen för stilen. Om de inte gör det, se klass 11D.

11 D. Modifierade öl skrev:I denna underklass placeras klassiska öltyper som är svårplacerade på grund av exempelvis inblandning av kryddor och frukt, samt de som ligger utanför definitionsgränserna på annat sätt.
Det kan också vara rena experimentbrygder.

OBS! Öl som kan placeras i en vanlig underkategori skall inplaceras där. Träinfluerade öl lämnas in i egen klass, se nedan. Specificera på bryggprotokollet vilken öltyp som använts som grund till det modifierade ölet samt ge information om hur det är modifierat. Udda extraktgivare som t ex melass, kandisocker, muscovadosocker, majs och ris betraktas normalt inte som modifiering. Däremot om man har använt så pass mycket av sin extraktgivare att den tydligt förändrat karaktären av den öltyp man bryggt, då bör man absolut lämna in sin öl i klass 11D – Modifierade öl.


----------------

Fråga:
Jag har använt en annan typdefinition än SHBFs när jag bryggde min öl, vilken klass ska jag anmäla min öl i?

Svar:
Det är de stiltypsvärden och smak- och doftkaraktärer som SHBFs typdefinitioner har som öl registreras enligt och sedan bedöms efter. Om ölet du bryggt efter en annan typdefinition passar in med värden, smak- och doftkaraktärerna m.m. enligt en öltyp som finns i SHBFs typdefinitioner bör den registreras som den passande öltypen. Tänk på att stiltypsvärden samt smak- och doftkaraktärer inte nödvändigtvis behöver överensstämma mellan SHBFs typdefinition och den du bryggt efter.

----------------

Fråga:
Min råvara finns inte i råvarulistan. Vad ska jag välja?

Svar:
Välj "Annan" och skriv råvaran i Kommentaren.

----------------

Fler återkommande frågor publiceras efterhand.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav bernelind » torsdag 2018-03-08 08:21

Hej!

Om jag brygger typ en IPA fast med en humlesort som inte har några toner av citrus och tropisk frukt i sig (det är ingen brittisk humle heller), till vilken domarklass anmäler jag då denna?
bernelind
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tisdag 2016-09-13 11:48

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav martinb » torsdag 2018-03-08 10:46

bernelind skrev:Hej!

Om jag brygger typ en IPA fast med en humlesort som inte har några toner av citrus och tropisk frukt i sig (det är ingen brittisk humle heller), till vilken domarklass anmäler jag då denna?

Då är det enligt typdefinitionerna inte en IPA och ska in i en annan klass. Se viewtopic.php?f=68&t=14964
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Välkommen till SM i hembryggd öl 2018 i Norrköping.

Inläggav André » torsdag 2018-03-08 16:52

Flaked Torrefied Oats och Flaked Corn finns inte med i förvalslistan för receptregistreringen till SM. Vad ska man ange istället så det inte blir helt galet?
André
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: torsdag 2018-01-18 12:15
Ort: Vänersborg

Re: Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Inläggav martinb » fredag 2018-03-09 09:41

Nu har vi sammanfogat frågorna in i denna tråden istället.

André skrev:Flaked Torrefied Oats och Flaked Corn finns inte med i förvalslistan för receptregistreringen till SM. Vad ska man ange istället så det inte blir helt galet?

Man väljer "Annan" och sedan skriver vad det är i kommentaren.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Typ som "ramlar emellan"

Inläggav Bitter1 » onsdag 2018-03-14 13:23

Jag har anmält en öl som saknar egen underklass. Den är för stark för ena klassen och inte typisk för den klass där den borde hamna om jag tar hänsyn till alkoholhalt. Som jag tolkar det blir det antingen 11 D Modifierade öl eller övriga klassiska i den aktuella kategorin.

Min öl är bryggd med verkliga kommersiella exempel som förebild. För 'övriga klassiska' står att "Hänvisning till litteratur skall ges."

Fråga: jag saknar referens till litteratur, men kan ge många kommersiella exempel. Kan detta ersätta referenslitteraturen? Jag kan ju bevisa att klassen existerar med länkar kommersiella exempel.
Bitter1
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: onsdag 2017-11-08 23:36

Re: Typ som "ramlar emellan"

Inläggav Bee » onsdag 2018-03-14 15:06

Bitter1 skrev:Jag har anmält en öl som saknar egen underklass. Den är för stark för ena klassen och inte typisk för den klass där den borde hamna om jag tar hänsyn till alkoholhalt. Som jag tolkar det blir det antingen 11 D Modifierade öl eller övriga klassiska i den aktuella kategorin.

Min öl är bryggd med verkliga kommersiella exempel som förebild. För 'övriga klassiska' står att "Hänvisning till litteratur skall ges."

Fråga: jag saknar referens till litteratur, men kan ge många kommersiella exempel. Kan detta ersätta referenslitteraturen? Jag kan ju bevisa att klassen existerar med länkar kommersiella exempel.


Här kommer ett tråkigt svar.... Då kanske du inte ska tävla med den. Är den inte stiltypisk så blir det låga poäng, att då klämma in den någonstans ger troligen inte det resultat du vill ha. Det är en tävling i typriktighet, inte "så jävla gott".

Jag tycker att domarkommitén har sammanfattat detta bra på hemsidan: http://shbf.se/artiklar/46-shbf/498-nu- ... taevlingen

Övriga klassiska hör den inte till och modifierade öl skulle du kunna lämna in den som, men frågan är om det ger något bra resultat Då du måste ange vilken stiltyp den passar in i innan modifiering.

SHBFs Öltypsdeffar skrev: 11.D: I denna underklass placeras klassiska öltyper som är svårplacerade på grund av exempelvis inblandning av kryddor och frukt, samt de som ligger utanför definitionsgränserna på annat sätt. Det kan också vara rena experimentbrygder.
OBS! Öl som kan placeras i en vanlig underkaterogi skall inplaceras där. Träinfluerade öl lämnas in i egen klass, se nedan. Specificera på bryggprotokollet vilken öltyp som använts som grund till det modifierade ölet samt ge information om hur det är modifierat.
Udda extraktgivare som t ex melass, kandisocker, muscovadosocker, majs och ris betraktas normalt inte som modifiering. Däremot om man har använt så pass mycket av sin extraktgivare att den tydligt förändrat karaktären av den öltyp man bryggt, då bör man absolut lämna in sin öl i klass 11D – Modifierade öl.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Inläggav Sverre » onsdag 2018-04-04 19:58

Måste alla fem flaskor vara av samma sort eller kan jag blanda så länge de håller måttet? Och går det använda flaskor som inte är släta och har gravyr/ingjutningar?

Mvh
Sverre
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2015-05-27 20:01

Re: Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Inläggav martinb » torsdag 2018-04-05 09:08

Sverre skrev:Måste alla fem flaskor vara av samma sort eller kan jag blanda så länge de håller måttet? Och går det använda flaskor som inte är släta och har gravyr/ingjutningar?
Mvh

Så länge flaskorna håller måtten så behöver de inte vara samma sort. Flaskor med gravyr/ingjutningar är jag inte helt säker på, men jag tror det faller under regeln att flaskorna "inte ha några igenkänningstecken som på något sätt kan identifiera bryggaren". Så jag hade rekommenderat att du inte har flaskor med gravyr/ingjutningar.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2018-04-30 17:32

Någon som vet om man har lyckats lösa röstningen på något bra sätt i år? De senaste åren med en app som inte går att rösta i har inte varit något vidare. Och att man kan fylla i i stort sett vad som helst i webbformulären har väl inte direkt underlättat rösträkningen. Vill minnas att ca. 20% av alla röster var på fel öl/fel klass i Malmö 2016.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Inläggav martinb » onsdag 2018-05-02 09:28

Appen (som senast användes just 2016) har aldrig använts för att rösta utan all röstning har skett via http://shbf.se/vote. De problem som uppstod med felaktiga röster under SM 2016 åtgärdades under 2016 så redan till höstölsträffen 2016 var problemet med röster i fel klasser eller ogiltiga ölnummer fixat.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Inläggav ApocalypseDude » torsdag 2018-05-03 09:34

martinb skrev:Appen (som senast användes just 2016) har aldrig använts för att rösta utan all röstning har skett via http://shbf.se/vote. De problem som uppstod med felaktiga röster under SM 2016 åtgärdades under 2016 så redan till höstölsträffen 2016 var problemet med röster i fel klasser eller ogiltiga ölnummer fixat.


Ja, precis. Ganska drygt att ha en app för att kolla ölen och en webbsida för att rösta. Även om problemet med felaktiga röster är åtgärdat var det så pass omständigt att rösta senast att flera hoppade över det. Har det alltså funnits en app man kan rösta i? Det vore väl smidigt om man kunde betygssätta ölen löpande när man går runt och smakar för att sedan skicka in de bästa med hjälp av samma app.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Var hittar jag mitt medlemsnummer? och andra frågor

Inläggav martinb » torsdag 2018-05-03 09:53

ApocalypseDude skrev:Har det alltså funnits en app man kan rösta i? Det vore väl smidigt om man kunde betygssätta ölen löpande när man går runt och smakar för att sedan skicka in de bästa med hjälp av samma app.

Nope, det har aldrig funnits en app man kan rösta i. Det har funnits olika appar för både iOS och Android för ölvisning och betygsättning och det var varken praktiskt eller lättadministrerat. Numera är det en webbapp som visar ölen med betygsättning: http://shbf.se/list/ och sedan röstar man på http://shbf.se/vote/

Jag kan hålla med om att hade varit smidigt med en webbapp som kunde kombinera båda och man kunde använda för både listning och röstning. Dock så kräver det någon som kan göra det så det dessutom går att använda till fler tävlingar än SM, kunna hantera flera tävlingar samtidigt samt vara lätt administrera med mera :)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Nästa

Återgå till SM 2018

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster