Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav Hebbe » lördag 2018-01-13 12:08

Jag byggde i somras en isolerad låda där det går plats två corneliusfat och en 2kg CO2-flaska.
Som lock har jag en ekskiva med ett taptorn och 2 intertapkranar med flödesreglering.
Med kylklabbar håller sig ölen med lätthet en hel kväll.

Den brukar vara väldigt populär på fester men.. när ingen har tagit öl på en stund blir den första hälften skum.
Jag har provat att isolera tornet mer än det var från början. Har även gjort egna kylklabbar av slangstumpar som jag pillar ner i tornet. Det har hjälpt lite.

Min fråga är om man skall testa att ha en sytråd den biten som är i tornet (20-30cm) för att minska mängden öl som blir stående?
Har ni några råd?
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav Humlegatan » fredag 2018-01-19 10:02

Hebbe skrev:Jag byggde i somras en isolerad låda där det går plats två corneliusfat och en 2kg CO2-flaska.
Som lock har jag en ekskiva med ett taptorn och 2 intertapkranar med flödesreglering.
Med kylklabbar håller sig ölen med lätthet en hel kväll.

Den brukar vara väldigt populär på fester men.. när ingen har tagit öl på en stund blir den första hälften skum.
Jag har provat att isolera tornet mer än det var från början. Har även gjort egna kylklabbar av slangstumpar som jag pillar ner i tornet. Det har hjälpt lite.

Min fråga är om man skall testa att ha en sytråd den biten som är i tornet (20-30cm) för att minska mängden öl som blir stående?
Har ni några råd?


Nu har jag ingen erfarenhet av just tapptorn och att sista delen av slangen blir "varm", och att det ska vara anledningen till att skummet bildas. Jag har dock svårt att tänka mig att det ska vara den största bidragande faktorn. Tror dock du är inne på något med sytråd. Kör själv med sytråd i stort sett hela vägen från fatet till sista centimetrarna innan bakstycket då jag skarvat med "vanlig" slang för att passa in i kopplingarna innan bakstycket. Frågan är om det funkar med sytråd bara på slutet, eller om hemligheten är att ha sytråd direkt vid fatet?
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav Drake » fredag 2018-01-19 10:33

Har man kranar med flödesreglering så ska det inte behövas någon sytråd. Tveksam till att skummet beror på att ölen blir varm i tornet också.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav Hebbe » fredag 2018-01-19 11:21

Tack för svar!
Jag har beställt lite sytråd som borde dimpa ner idag. Testar med kortare sytråd i tornet först.
Känns lite onödigt med både sytråd och flödesreglering på kranen.

Vad tror är anledningen då? Eftersom det bara är första glaset (från båda kranarna) och inga efter det som skummar har jag utgått från att allt är tätt.
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav skyking » fredag 2018-01-19 11:44

Vad har du för serveringstryck? Eller tryck i största allmänhet. Och temperatur.

Jag brukar köra med ett serveringstryck på runt 1bar och perlick-kranar med för det mesta flödesreglering, då brukar jag inte ha något problem med skum. När jag kör med högre serveringstryck kan det bli lite mycket skum även med flödesreglering. När jag kör utan flödesreglering så brukar jag använda lägre serveringstryck på runt 0.6bar och då brukar det också funka utan massa skum.

Jag kör med dessa tapptorn utan sytråd. Slangen skall tydligen vara 3/16".

Jag är inte så säker på att det bara är mängden öl i slangen som är avgörande. Räknar man på min slang så blir det ungefär typ 5ml öl som finns i själva tornet. Det kan förvisso bli mer än 5ml skum av det, men mängden öl i det skummet skulle inte motsvara en betydande förlust att göra sig av med. Det torde också vara så att sålänge slangen är uppvärmd så kommer ölet genom den ha en större tendens att skumma, men jag skulle tro att det också rör sig om en mindre del eftersom ölen då kommer kyla ner slangen ganska snabbt.

Enda nackdelarna med att använda sytråd är att du inte kan reglera upp flödet lika mycket och att det blir en något mer komplex lösning (du behöver koppla ihop slangar med olika dimensioner - hela två stycken JG-kopplingar). Ganska små nackdelar egentligen som man bör kunna hantera i de flesta fall. Skall du kunna variera serveringstrycket så kan det vara rimligt med både sytråd och reglering (kan dock diskuteras) - du väljer då sytrådens längd så den är lagom för det lägre serveringstrycket och kan sedan använda regleringen på kranen vid högre serveringstryck.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav SnALE » fredag 2018-01-19 13:08

skyking skrev:Jag kör med dessa tapptorn utan sytråd. Slangen skall tydligen vara 3/16".


Blev lite ställd nu. Vilka slangar kör du i tornet?
Är det 3/16" så är det väl det som är sytråd?

Om man kör 3/8 hela vägen så får man ungefär 11cl i ett 33cm långt rör. Kör man 3/16 blir samma siffra 2,65cl

Jag skulle köra 3/16 i tornet för att ha mindre öl stående i slangen. Kör du endast 3/16 i tornet kommer tryckfallet inte bli så stort.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav Hebbe » fredag 2018-01-19 13:35

Jag brukar ha serveringstryck 0,9-1Bar. Funkar bra utom för den första ölen efter att ingen har tagit på ett tag.
Nu har jag 3/8" hela vägen men tänkte prova med 1/4" i tornet. 11cl kanske kan ge en del skum..
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav Hebbe » fredag 2018-01-19 13:41

Kom på en annan sak.. Har nu PVC-slang, bör jag köra på PE istället? Spelar det ngn roll?
Hebbe
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: tisdag 2015-01-13 14:31
Ort: Lerum

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav skyking » fredag 2018-01-19 13:51

SnALE skrev:Blev lite ställd nu. Vilka slangar kör du i tornet?
Är det 3/16" så är det väl det som är sytråd?

Om man kör 3/8 hela vägen så får man ungefär 11cl i ett 33cm långt rör. Kör man 3/16 blir samma siffra 2,65cl

Jag skulle köra 3/16 i tornet för att ha mindre öl stående i slangen. Kör du endast 3/16 i tornet kommer tryckfallet inte bli så stort.


F*n du har rätt med det där med att det är sytråd. Jag hade fått för mig att slangarna var grövre, men det är nog för att slangarna för det första är grövre ytterdiameter-mässigt sett (så de känns inte sytråd om dem) och dels för att jag lyckats kränga på dem på nippeln till ölkopplingen.

Men jag tror du räknar fel. Volymen är d^2*L*pi/4, med diametern 9.5mm, längden 333mm så blir volymen 23604mm^3 eller 23.4cm^3 (dvs 23mL). Med halva diametern blir det fjärdedelen på volymen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav skyking » fredag 2018-01-19 13:55

Hebbe skrev:Kom på en annan sak.. Har nu PVC-slang, bör jag köra på PE istället? Spelar det ngn roll?


Jag kör med PVC. Det har nog ingen betydelse för ölet, men det påverkar nog hur man kan koppla ihop det. Jag har en känsla av att PE-slangarna är styvare än PVC, skall du koppla med JG-kopplingar tror jag du bör ha PE. Å andra sidan så har du rimlig chans att kränga på en 4.8mm PVC-slang på en 6.5mm nippel (jag har lyckats med det flera gånger).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav SnALE » fredag 2018-01-19 14:07

Ja. 11 cl borde kunna ge en del skumm.

Trycket ökar ju i slangen när drycken värms upp. Gjorde an överslagsräkning med kolsyresättningstabellen (vet inte om det är helt fel tänkt)

Om du har 0,9 bar vi 8 grader i dit öl (CO2volym på 2,3 vilket är ganska lågt för en Ale. Ölen i slangen påverkas ju inte bara av serveringstrycketen utan snarare av den bundna kolsyran i ölen som blir stående i slangen)
Värms ölen upp till 16 grader borde trycket i slangen öka till 1,5 bar.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav skyking » fredag 2018-01-19 14:24

SnALE skrev:Ja. 11 cl borde kunna ge en del skumm.

Trycket ökar ju i slangen när drycken värms upp. Gjorde an överslagsräkning med kolsyresättningstabellen (vet inte om det är helt fel tänkt)

Om du har 0,9 bar vi 8 grader i dit öl (CO2volym på 2,3 vilket är ganska lågt för en Ale. Ölen i slangen påverkas ju inte bara av serveringstrycketen utan snarare av den bundna kolsyran i ölen som blir stående i slangen)
Värms ölen upp till 16 grader borde trycket i slangen öka till 1,5 bar.


Jag tror du tänker fel igen. Trycket ökar inte eftersom systemet är hopkopplat, du kan helt enkelt inte förvänta dig högre tryck i slangen än i fatet på ett varaktigt sett. Det som händer med ölen där det är varmare är att CO2 kommer lämna lösning eftersom 0.9 bar vid 16 grader inte tillåter 2.3 v/v CO2 att vara i jämvikt längre...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav SnALE » fredag 2018-01-19 14:27

skyking skrev:Men jag tror du räknar fel. Volymen är d^2*L*pi/4, med diametern 9.5mm, längden 333mm så blir volymen 23604mm^3 eller 23.4cm^3 (dvs 23mL). Med halva diametern blir det fjärdedelen på volymen.


haha. satte decimalen på fel plats, även om jag lärt mig att volymen av ett rör räknas ut som
Radien x Radien x Pi x höjden

0,16 x 0,16 x 3,14 x 33 = 2,65 cm2 = 0,265cl
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav SnALE » fredag 2018-01-19 14:38

skyking skrev:Jag tror du tänker fel igen. Trycket ökar inte eftersom systemet är hopkopplat, du kan helt enkelt inte förvänta dig högre tryck i slangen än i fatet på ett varaktigt sett. Det som händer med ölen där det är varmare är att CO2 kommer lämna lösning eftersom 0.9 bar vid 16 grader inte tillåter 2.3 v/v CO2 att vara i jämvikt längre...


I stand corrected

Men fråga på det.
Kolsyra lämnar ölen eftersom inte serveringstrycket tillåter den bundna kolsyremöngden. Resultatet av detta borde väl vara att trycket ökar eftersom den släppta kolsran tar mer plats än den bundna?

Är det inte det som gör att det skummar när ölen blir varm. Att trycket ökat? (om än inte upp till 1,5 bar)
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Skum i första ölen från taptorn efter 10 min

Inläggav skyking » fredag 2018-01-19 20:23

Måste korrigera det där med sytråden. Sytråden är alltså 3/16" i ytterdiameter, jag kör med 3/16" i innerdiameter. Sytråden är 1/8" i innerdiameter verkar det som...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

cron