Partyfat

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Partyfat

Inläggav dryg » söndag 2018-01-14 12:47

SnALE skrev:
Fatet är provtryckt och håller 1,5 bar. Det här fatet har även den vinklade ventilen från Biltema.


Du kommer få trycksätta rätt många gånger med 1,5 bar, det är ingen fara att köra 2,5 så går det lite fortare.
(eller, du slipper fylla lika ofta)
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav SnALE » måndag 2018-01-15 15:18

dryg skrev:Du kommer få trycksätta rätt många gånger med 1,5 bar, det är ingen fara att köra 2,5 så går det lite fortare.
(eller, du slipper fylla lika ofta)


Insåg det efter ett tag och höjde upp till 2 bar. Nu är det klart iaf. :)

Alla vändor ner till bryggrummet ledde till att jag och grannen började snickra på ett barbord med tapptorn till Partkylen. Så nu finns det snart ett lock till kylen med tapptorn för två partyfatfat. Inget ont som inte för nåt gott med sig. :P
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Partyfat

Inläggav dryg » måndag 2018-01-15 15:23

såg du min andra fråga ? ;-)
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav SnALE » måndag 2018-01-15 15:49

dryg skrev:såg du min andra fråga ? ;-)


Det är en gummipropp med säkerhetsventil. Är nog egentligen "overkill" eftersom man kontrollerar trycket. Vi har använt dem när vi har primejäst i partyfat tidigare (Framförallt när vi gjort öl som skall jäsa varmt). Satte in en på ren rutin :D

http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... l-partyfat

Tack för tipset om pumpen. Provar nog att beställa en.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Partyfat

Inläggav dryg » måndag 2018-01-15 16:04

Jag tänkte på vilken MC-ventil som sitter i gummipluggen på bilden Ventil-i-kork.jpg
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav SnALE » måndag 2018-01-15 16:43

dryg skrev:Jag tänkte på vilken MC-ventil som sitter i gummipluggen på bilden Ventil-i-kork.jpg


Sorry. Det är en kort rak ventil som en polare köpte i på en MC-affär i Haninge. Skulle dock varit bra med en längre, då den var i tajtaste laget att få dit.

Typ en sån här borde funka:
https://www.ebay.co.uk/itm/TUBELESS-MOU ... XQVT9S-fbp
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Partyfat

Inläggav dryg » onsdag 2018-01-24 18:48

Det artar sig i alla fall i partyfat-lagret :)

Bild
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav PatricF » tisdag 2018-01-30 14:59

SnALE skrev:Nu har jag en batch som är klar för tappning och det är dags att testa att trycksätta ett fat (samtidigt som jag primejäser i ett annat). Tidigare försök med vatten har fallit väl ut så nu vågar jag testa på en liten batch Saison.

Tänker försöka med alternativ 1. Alltså inte låta gasen vara på hela tiden, utan fylla på efterhand tills man når rätt tryck. Vill få det att fungera för att kunna underhålla flera fat med samma tub och fyllare.

Har även en liten CO2-pump till cykel som kan användas för servering (tyvärr med gängade flaskor). Är det någon som hittat en cykelpump som använder 16g flaskor utan gänga?

Monterade även en ventil i korken om man bara vill använda för att trycksätta och inte göra något ingrepp på fatet.

Fatet är provtryckt och håller 1,5 bar. Det här fatet har även den vinklade ventilen från Biltema.


Oj vad den här lösningen verkar spännande , även för en total nybörjare på bryggning. Partyfat verkar inte som en dum lösning alls och att kunna lagra in kolsyra i fatet via mc ventilen med sodastreamertub + adapter + och luftmätare men hur tusan gör jag för att servera ölen med denna lösning. Drömmen vore ju att kunna fixa möjlighet att ha ett par fat med olika öl i och kranar och att kanske även kunna fylla flaskor vid behov via en motfalls fyllare, typ beergun
En förklaring till hur och vad jag gör , behöver köpa osv vore önskvärt... totalt nybörjare som man är men redan insnöad... eller skulle Pilsnerkrokens lösning vara en väg att gå och vad behöver jag då? Denna känns mer som en lösning som inte kostar lika mycket och nu vill man ju ha allt och gärna på en gång....
PatricF
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2018-01-25 11:36

Re: Partyfat

Inläggav dryg » onsdag 2018-01-31 21:41

PatricF skrev:Oj vad den här lösningen verkar spännande , även för en total nybörjare på bryggning. Partyfat verkar inte som en dum lösning alls och att kunna lagra in kolsyra i fatet via mc ventilen med sodastreamertub + adapter + och luftmätare men hur tusan gör jag för att servera ölen med denna lösning. Drömmen vore ju att kunna fixa möjlighet att ha ett par fat med olika öl i och kranar och att kanske även kunna fylla flaskor vid behov via en motfalls fyllare, typ beergun
En förklaring till hur och vad jag gör , behöver köpa osv vore önskvärt... totalt nybörjare som man är men redan insnöad... eller skulle Pilsnerkrokens lösning vara en väg att gå och vad behöver jag då? Denna känns mer som en lösning som inte kostar lika mycket och nu vill man ju ha allt och gärna på en gång....


Om du läser hela den här tråden så får du reda på det mesta, svårt att summera, men jag kör pilsnerkokarens kopplingar eftersom de funkar både för tvångskolsyra, flaskfylla (ghetto blaster) och servering
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Partyfat

Inläggav yxzan » onsdag 2018-08-22 09:31

Hej
Ny på det här med partyfat.
Men går det fortfarande att köpa /beställa kopplingar till partyfaten så man kan tvångskarbonera.
yxzan
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2014-12-09 19:50

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-08-22 11:10

Om du menar av mig, så javisst.
Skicka ett PM om du är intresserad.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Partyfat

Inläggav Backmant » tisdag 2018-09-04 17:20

Ojoj nu har jag gått igenom hela tråden, missuppfattade jag det eller skulle det räcka med mc ventil i fatet, tvångskarbonera med sodastreamtub via tryckklocka som man har till bil/mc? Sedan när det är dags för servering använda partystar deluxe med 16g patron ?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Backmant
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: tisdag 2018-02-06 13:46

Re: Partyfat

Inläggav kallethekid » söndag 2018-09-16 09:46

använder både corneliusfat och partyfat. I regel kolsyrar jag i cornelius för att sen använda ghettoblaster för att fylla partyfaten men är inte nöjd med kolsyrenivån i partyfatet vid serveringen, tycker den minskas rejält pga ghettoblastern, ska tillägga att vid flaskfyllning är det inga problem.

läst igenom hela tråden och tänkt att jag skulle fylla partyfatet för att sedan kolsyra direkt i fatet via en mc-ventil i borrat hål. tanken är att använda en luftpåfyllare, däckpåfyllare eller vad rätta termen kan vara. vid serveringen använder jag party star tappkran.

kör sodastream med regulator för mina cornelius och sitter även på lite olika t-kopplingar så frågan lyder:

Hur kopplar jag enklast på en luftpåfyllare till min regulator? typ sån här https://www.clasohlson.com/se/Luftp%C3% ... er/41-1328

det ultimata vore att kunna koppla luftpåfyllaren med tillhörande slang på en t-koppling så jag slipper montera av och på hela tiden.
kallethekid
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: söndag 2017-10-08 22:09

Re: Partyfat

Inläggav guran » måndag 2018-09-17 00:14

Jag mottrycksfyller partyfaten med pilsnerkokarens lösningar. Fungerar utmärkt och jag tappar ingen kolsyra. Rekommenderas!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
guran
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2016-10-15 05:44

Re: Partyfat

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2018-09-17 08:19

När du ändå är på Klasisjön och handlar kan du också köpa
https://www.clasohlson.com/se/Snabbkoppling-för-slang-6-mm,-ANI/41-1410
https://www.clasohlson.com/se/Insticksnippel-för-slang-6-mm,-ANI/41-1404
och sätta en skarv på slangen från regulatorn.

Då blir det lätt att byta mellan luftpåfyllaren eller en slang med en Corneliuskoppling.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 51 gäster