STC-1000 problem med temperatursensor

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

STC-1000 problem med temperatursensor

Inläggav iceaway » tisdag 2018-01-09 22:52

Jag köpte en STC1000 för att ha till min jäskyl men har stött på lite problem. Det började med att temperaturen varierade väldigt snabbt, vid varje uppdatering av displayen ändrades värdet med några tiondelar (och över tid ökar temperaturen hela tiden). Jag testade att uppgradera firmware till stc1000+ (versionen för st mcu:n) men det hjälpte inte. Då testade jag att koppla in en resistor på 10k istället för tempproben för att se om proben var trasig, men temperaturen betedde sig på samma sätt. Då tog jag fram oscilloscopet och mätte på sensoringången och såg att det låg en 250 Hz signal på den som stör mätningen. I hopp om att det skulle vara fel på själva MCU:n beställde jag ett par nya och bytte - men problemet kvarstår. Vid det här laget använder jag en brewpiless istället för att styra jäskylen, och har beställt en ny STC1000. Men av ren envishet skulle jag verkligen vilja veta vad som är paj. Är det någon som tips på vad som kan vara fel, eller var 250 Hz signalen kan komma från?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
iceaway
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2017-06-09 20:58

Re: STC-1000 problem med temperatursensor

Inläggav bryggapa » fredag 2018-01-12 21:25

Men mäter den fel? Och 250Hz signalen, vad är nivån på den?
Signalen av intresse har rätt mycket lägre 'frekvens', så mjukvaran kan lågpassfiltrera rätt kraftigt. Att det finns en störning (250Hz) behöver inte vara ett problem. Inte heller att värdet långsamt ändras.
Om du låter den gå en halvtimme eller så, stabiliseras mätvärdet eller skenar det iväg?
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: STC-1000 problem med temperatursensor

Inläggav iceaway » lördag 2018-01-13 11:51

bryggapa skrev:Men mäter den fel? Och 250Hz signalen, vad är nivån på den?
Signalen av intresse har rätt mycket lägre 'frekvens', så mjukvaran kan lågpassfiltrera rätt kraftigt. Att det finns en störning (250Hz) behöver inte vara ett problem. Inte heller att värdet långsamt ändras.
Om du låter den gå en halvtimme eller så, stabiliseras mätvärdet eller skenar det iväg?
Japp, temperaturen stiger som sagt hela tiden och efter typ 15 min är den uppe i 50 grader. Jag har läst på lite mer nu och lärt mig att AD-ingången multiplexas med utgången till displayen så fyrkantsvågen jag ser måste vara kommunikationen med den. Så mellan att den pratar med displayen byter den riktning på ingången och tar mätvärden.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
iceaway
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: fredag 2017-06-09 20:58


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 68 gäster