"Glycol Chiller"

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

"Glycol Chiller"

Inläggav Falkens » tisdag 2018-01-09 13:56

Någon som byggt en gen sådan av svenska mått och delar?

Jag vill kunna kyla i alla fall 2st Grainfather konisk jästankar och det skulle vara trevligt om man kunde komma ner till 0:an vad gäller grader. Har sett en del på youtube men finner inte minan skills riktigt där än :D Någon som har byggt eller vet hur man kan bygga en ganska enkelt. jag satt och tänkte om man kunde använda något i still med "Water Cooling" till datorer men det kanske blir för litet? Eller finns det större som skulle kunna greja det? Till rimligt pris :-)

Säkert inte men jag frågar expertisen här om det finns :wink:
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav skyking » tisdag 2018-01-09 15:16

Jag antar att du reda sett att det finns en färdig kylare som klarar upp till fyra jästankar.

Som jag uppfattar det från bruksanvisningen så är det en kyl/frys som kyler isopropylenglykol som sedan pumpas in i kylslinga som finns i jästankarna. Frågan är dock ifall kylkapaciteten hos en vanlig frys/kyl är tillräcklig. Och hittar du inte tillräcklig kylkapacitet så har jag för mig att det är kört ifall man vill hålla sig laglydig - man får nämligen inte mecka ihop egen kompressor/evaporator själv utan tillstånd (har jag för mig). Första steget vore kanske att försöka göra en uppskattning/mätning om vilken kylkapacitet som man behöver och vilken kylkapacitet man kan få ur en vanlig kyl/frys.

Jag har inte kollat hur vattenkylning på datorer fungerar, men jag antar att det inte finns något behov av att kyla under rumstemperatur där så det behövs isf inte ett kylelement/aggregat för att få ner temperaturen. Den lösningen duger isf inte ifall du vill jäsa kallt/kallkrascha.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Rotsac » tisdag 2018-01-09 15:37

Falkens skrev:Jag vill kunna kyla i alla fall 2st Grainfather konisk jästankar Någon som har byggt eller vet hur man kan bygga en ganska enkelt. jag satt och tänkte om man kunde använda något i still med "Water Cooling" till datorer men det kanske blir för litet?


Nja, ned till 0 grader lär du inte komma med ett vattenkylningssystem avsett för dator.
Jag skulle tro att man max kan komma ned till en temperatur på kylvätskan om två grader över rumstemperaturen.

Men OM du vill testa:

Testa t.ex. vad jag sedan 2012 använder till min dator:

Radiator: Monster radiator, med plats för nio fläktar.

Jag använder dock endast 5 st. lågvarviga fläktar med denna maffiga radiator, vilket gott och väl räcker för att kyla en 4 GHz processor, och ett grafikkort vid maxbelastning. GPU: blir aldrig varmare än 54 grader.
Men några hänsyn vad gäller buller behövs knappast tas i bryggsammanhang, montera nio fläktar:-)
Eventuellt med varvtalsreglering.

Se till att välja fläktar som BÅDE har hög luftgenomströmning OCH kan skapa ett högt statiskt tryck.
Det senare behövs för att orka pressa luften genom kylarens lameller.
Täta med silikonpackning.

Använd rejäl slang och nipplar.

Fundera i förväg ut hur du ska kunna tömma ur vätskan på ett kontrollerat sätt (ventiler, kranar, Y-kors, T-kors, etc.)
Och.... se till att du har en avluftningsmöjlighet HÖGT upp, så att du enkelt kan få ur all luft.
Du kommer ändå att till en böjan behöva vicka och skaka radiatorn, för att få all luft att glida utmed kylrören till toppen:-)

Och pumpa vätskan nedifrån radiatorn...

Jag tror dock att du behöver en kompressor....

Se:
http://www.aquatuning.co.uk/water-cooling/radiators/radiators-active/2050/xtreme-nova-1080-radiator-full-copper
Senast redigerad av Rotsac tisdag 2018-01-09 15:39, redigerad totalt 1 gång.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Falkens » tisdag 2018-01-09 15:38

Jo jag känner till den men jag var inte riktigt vid 8 790,00 kr än :-/
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Drake » tisdag 2018-01-09 15:45

Skippa kompressorn och ställ istället en jäshink full med glykolblandning i en frys och stoppa ner en spiralkylare i den så kommer du nog ner rätt långt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Falkens » tisdag 2018-01-09 16:09

Jag skulle tro att man max kan komma ned till en temperatur på kylvätskan om två grader över rumstemperaturen.


Det lät inte så mycket :shock:
Om man kollar på youtube så finns det ju Peltier som kommer lägre än så men visst, det beror på volymen :-)
Jag får kolla vidare
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav tomasharrysson » tisdag 2018-01-09 16:48

Jag håller på att bygga en glykolkylare. Kommer använda mig av en portabel AC, (köp gärna en så stor som möjligt).

Typ https://www.blocket.se/stockholm/Portab ... ?ca=15&w=3

Kommer böja ner förångaren i 20l glykolbad, som kommer isoleras.
En STC 1000 för styra kompressorn/tempen.
Två STC 1000+ för att styra två pumpar till 70L jäskärl.

Vill du ner i temperaturer runt nollan så bör du välja ett system med kompressor.
Skulle inte rekommendera att använda en frys då den jobbar på ett annat sätt.
Finns en anledning till att både SS brew å grainfather ser ut som de gör.

Mvh Tomas
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Falkens » tisdag 2018-01-09 17:01

Intressant tomasharrysson

Har du någon bygg-tråd för det... ja, steg för steg :-)
(Bra för en som mig som inte kan ett skit)

0 grader är väl egentligen inget krav men det hade vart trevligt att kall-krasha med hjälp av allt :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav tomasharrysson » tisdag 2018-01-09 17:11

Tyvärr inte, kan lägga upp en när jag kommit lite längre. Har bara rivit ner den, tagit bort all "onödig" el och skalet, böjt ner förångaren.
Finns dock en hel del på youtube å homebrewtalk som kan va värt att kolla upp.
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav assistredo » onsdag 2018-01-10 04:39

Likt tomasharryson har jag ett portabelt AC-aggregat stående som väntar på att moddas färdigt när jag får tid (eller ändan ur vagnen).

Jag har sett flera uppgifter på att det inte funkar så bra att sätta glykolbadet i en frys eftersom kylningen är för trög/långsam. Med kylslingorna nedsänkta i glykolen går det bättre. Förutom pumparna som styrs av temperaturkontrollen i jäskärlen och som pumpar kylvätskan dit bör finnas en pump som cirkulerar vätskan i glykolbadet.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav tomasharrysson » onsdag 2018-01-10 10:37

assistredo skrev: bör finnas en pump som cirkulerar vätskan i glykolbadet.


Jag tänkte ha pump utgången längs ner i ena sidan och ingången längst upp i andra sidan av glykolbadet. På så sätt får du en viss cirkulation, borde inte de räcka?
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav SnALE » onsdag 2018-01-10 11:27

Drake skrev:Skippa kompressorn och ställ istället en jäshink full med glykolblandning i en frys och stoppa ner en spiralkylare i den så kommer du nog ner rätt långt.



+1

Spännande idé. Ska nog testa själv mellan liggunderlag och jäshink. Fundrearar på ett slutet system.

- Kylspiralen ner i hinken med glykolbalndning i frysen.
- Rör/slang ut ur frysen, några varv runt jäshinken och tillbaka in i frysen och spiralen igen.
- En pump som sätts in på lämplig plats på den slutna slingan.
- Fyll slutna slingan med en glykolblandning (så att den inte fryser när pumpen är av)
- Termometer ner i jäshinken, kopplad till en termostat.
- Termostaten startar pumpen när temperaturen i hinken går över en viss temperatur och därefter stängs av efter önskad temperatursänkning.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav skyking » onsdag 2018-01-10 12:13

Men varför en kylslinga i glykolhinken?

Varför inte bara dra en slang från glykolhinken och runt jäshinken och tillbaks till glykolhinken?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav assistredo » onsdag 2018-01-10 13:10

assistredo skrev: bör finnas en pump som cirkulerar vätskan i glykolbadet.

tomasharrysson skrev:Jag tänkte ha pump utgången längs ner i ena sidan och ingången längst upp i andra sidan av glykolbadet. På så sätt får du en viss cirkulation, borde inte de räcka?


Jo, det gör det. Huvudsaken är att det cirkulerar. Ett annat sätt är att använda en dränkbar pump (ex. akvariepump) nedsänkt i glykolbadet. Det hade jag tänkt ha. Pumparna till jäskärlen kan också vara av den nedsänkta typen. Det kan vara bra att slippa göra hål i sidoväggarna på glykolkärlet.

För att förtydliga för en del: Pumparna till jäskärlen pumpar glykolen direkt från glykolbadet - det är inte någon indirekt kylning i kylspiraler i glykolbadet el.dyl. som drar ner effektiviteten.

http://www.brewunited.com/index.php?blogid=225
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: "Glycol Chiller"

Inläggav Drake » onsdag 2018-01-10 15:06

skyking skrev:Men varför en kylslinga i glykolhinken?

Varför inte bara dra en slang från glykolhinken och runt jäshinken och tillbaks till glykolhinken?


Självklart är det så man ska göra, tänkte inte på att kylnediat också är glykol. Fast å andra sidan så skulle man ju kunna använda saltvatten eller något annat kylmedia nu som inte är så giftigt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster