Isoleringsmaterial

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Isoleringsmaterial

Inläggav MCMLXXXII » tisdag 2017-12-05 21:51

Jag tänkte meka ihop en "Graincoat" till min Grainfather på egen hand. Mitt problem är följande: INGEN bygghandel eller liknande verkar ha de där aluminiumklädda skummattorna som jag hade tänkt mig.
Hela idén var att det skulle bli snyggare än att använda ett liggunderlag, och billigare än den kommersiella produkten. Kombon verkar vara omöjlig och det bästa alternativet verkar vara att bara köpa Grainfathers egna. Hjälp?
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Isoleringsmaterial

Inläggav TobiasW » tisdag 2017-12-05 23:08

MCMLXXXII skrev:Jag tänkte meka ihop en "Graincoat" till min Grainfather på egen hand. Mitt problem är följande: INGEN bygghandel eller liknande verkar ha de där aluminiumklädda skummattorna som jag hade tänkt mig.
Hela idén var att det skulle bli snyggare än att använda ett liggunderlag, och billigare än den kommersiella produkten. Kombon verkar vara omöjlig och det bästa alternativet verkar vara att bara köpa Grainfathers egna. Hjälp?
Jag tror att Biltema har såna (utan att ha kontrollerat). Det känns lite som ett biltillbehör. Jag har för mej att jag har sett såna under motorhuvar på vissa bilar med lite större motorer för att skydda mot hettan.
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Isoleringsmaterial

Inläggav Drake » tisdag 2017-12-05 23:50

Tror det är klister på ena sidan på dom, men kolla. Biltema har i varje fall isolering med folie.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Isoleringsmaterial

Inläggav Rotsac » onsdag 2017-12-06 01:22

MCMLXXXII skrev:Jag tänkte meka ihop en "Graincoat" till min Grainfather på egen hand. Mitt problem är följande: INGEN bygghandel eller liknande verkar ha de där aluminiumklädda skummattorna som jag hade tänkt mig.
Hela idén var att det skulle bli snyggare än att använda ett liggunderlag, och billigare än den kommersiella produkten. Kombon verkar vara omöjlig och det bästa alternativet verkar vara att bara köpa Grainfathers egna. Hjälp?


Den "rätta" typen jag ville ha fann jag endast i USA, men det var exportlicens på det materialet.
Biltemas hoppade jag över (minns inte varför), och använde ett liggunderlig istället.

Grainfathers egen variant är tunn, och dyr.

Lösningen med spännband funkar bra.

Se: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 7&start=15
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Isoleringsmaterial

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2017-12-06 08:06

Tack för förslagen, alla.
Det får nog bli en kombo av Clas Ohlson och Biltema - ett liggunderlag med en påklistrad foliematta.

Rotsac skrev:Den "rätta" typen jag ville ha fann jag endast i USA, men det var exportlicens på det materialet.

Nog för att det jag sökte fanns i både USA och Kina, men den minsta mängden som gick att köpa var ungefär 20 gånger mer än jag behövde.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Isoleringsmaterial

Inläggav assistredo » onsdag 2017-12-06 11:36

Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Isoleringsmaterial

Inläggav tomasharrysson » onsdag 2017-12-06 21:18

assistredo skrev:http://www.shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=11&t=14657


Tack för reklamen!

Men är som sagt det bästa man kan få tag i isoleringsväg!
tomasharrysson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 515
Blev medlem: måndag 2014-03-17 20:10
Ort: Göteborg

Re: Isoleringsmaterial

Inläggav MCMLXXXII » torsdag 2017-12-07 21:36

tomasharrysson skrev:
Tack för reklamen!

Men är som sagt det bästa man kan få tag i isoleringsväg!

Säkerligen, men det kostar tyvärr därefter också.
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 48 gäster