Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Drake » torsdag 2017-11-30 22:17

Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Snow » torsdag 2017-11-30 22:19

Jag har bryggt flera, ingen som blitt skadad, men torrhumlar i primären, tappar försiktigt över i kolsyreblåstfat och mottrycksfyller från fat till flaska.

Antar att du ska kolsyrejäsa?
Vilken del är du rädd för?

Som tidigare skribenter tipsat om, torrhumla i primären öppna locket försiktigt och släpp i frysta pellets, blås flaskor med en sodastream innan fyllning, och använd en flaskfyllare som fyller försiktigt från botten så ska det nog gå bra. Förvara mörkt.

Lycka till kör hårt!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-11-30 23:08

Kolsyrejäsa? Ja, om det med det menas att tappa på flaska med mockasockerbit i :)
Det här blir bara min tredje bryggning så några fat eller andra avancerade grejer har jag inte. Vet inte ens hur jag ska kolsyreblåsa flaskorna, men jag ska ta reda på det. Min sodastream-maskin (annat märke) kan jag bara använda särskilt avsedda plastflaskor till, men jag får kolla hur patronen ser ut, och om den funkar att blåsa flaskorna med.

Vet inte vilken del jag är rädd för. Att få 10 liter dålig öl som jag får hälla ut, antar jag.

Men jag provar — tack ska ni ha för goda råd och påhejningar :)

Edit: bra länk, tackar!
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Drake » fredag 2017-12-01 01:25

Du kan helt enkelt sätta på en slang på pipen i sodastreamern. Så gjorde jag i början innan jag skaffade riktig tub etc.
Och även om humlen skulle oxidera så blir det inte helt odrickbart, men den fräscha humlearomen försvinner och det kommer att smaka som en ipa från bolaget som stått för länge på hyllan. Så hälla ut tror jag inte att du behöver oroa dig för, de första batcherna brukar gå ner oavsett hur sopiga dom blir. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Saint » fredag 2017-12-01 09:05

Drake skrev:Du kan helt enkelt sätta på en slang på pipen i sodastreamern. Så gjorde jag i början innan jag skaffade riktig tub etc.
Och även om humlen skulle oxidera så blir det inte helt odrickbart, men den fräscha humlearomen försvinner och det kommer att smaka som en ipa från bolaget som stått för länge på hyllan. Så hälla ut tror jag inte att du behöver oroa dig för, de första batcherna brukar gå ner oavsett hur sopiga dom blir. :wink:


Exakt så. En slangstump på pipen fungerar perfekt. Skulle det gå åt helvete så är som Drake säger absolut inte odrickbar. Du kan även använda den i matlagning och marinader.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » fredag 2017-12-01 09:21

Kanon, jag testar detta med slang på sodastreamern redan i helgen -- ska flaska en "vanlig" ipa som stått och gottat till sig i snart två veckor.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » onsdag 2017-12-06 14:35

Uppdatering: Det visade sig att det inte var Cascade jag hade köpt, utan Mosaic.

Jag fick bättre sprutt i på min gasspis den här gången vilket ledde till att mer vätska kokade bort än vad jag hade räknat med. En del vätska försvann nog också när jag silade ner vörten i jäskärlet via en saftsil. Jag har inte använt den tidigare. Detta sammantaget ledde till att jag nu har ca 9 liter med ett ganska mycket högre OG än vad jag hade trott. Jag antar att jag hade kunnat koka en liter vatten och späda med, men jag var osäker tog beslutet att inte göra det ... fel eller ej -- det visar sig.

Nu jäser den i alla fall i 17 grader i ett par dagar innan den får komma upp i rumstemperatur.
Bilagor
malt.jpg
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Drake » onsdag 2017-12-06 16:35

Saftsil? Nä, skippa den, allt blir så mycket enklare då. Låt vörten så och sedimentera en kvart eller så, sedan kan du tappa klar vört ner i hinken utan att slabba med saftsilar och annat jox. Om du tycker det blev för högt og så är det ju inte försent än att späda ut den. Det kan du ju göra även när det jäser.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Saint » torsdag 2017-12-07 10:19

Saftsil är väl inte helt värdelöst. Skvalpandet gör ju att vörten syresätts ganska bra och har du inte en för stor gryta så behöver det inte vara slabbigt.
Enl min erfarenhet så tar det betydligt längre än 15-20 min innan det sedimenterar. En bra utveckling på grytan kan vara att borra dit en kulventil. Bazooka/eller annat filter på insidan eller en slang till en saftsil.
Pellets brukar ge en hel del bös som jag gärna inte har med i jäskärlet.
Vilken OG blev det till slut?
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav humlekotte » torsdag 2017-12-07 11:28

Är det verkligen värt besväret med saftsil? Inte för att jag förespråkar att hälla i allt från koket i jäshinken även om det finns de som gör det.
Under jäsningen är det ju uppror i vätskan och det bildas även nya saker som samlas i botten, från jäsningen.
Och torrhumlar man kommer det ju även nytt därifrån. Det är först efter jäsningen som det verkligen är idé att tänka på att klarna ölen.
En rimlig insats tycker i alla fall jag är rätt väg. Försöka låta det mesta som vill sedimentera efter koket göra det. Tappa över till jäshink utan att få med det, men om det kommer med så inge skada skedd, det får tas hand om efter jäsningen.
Jag hör till de som aldrig skulle använda en saftsil, men jag kan inte se att det skadar heller, så jag ser inte ner på den som eventuellt vill använda en.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-12-07 14:09

Jag kan inte avgöra än om det var värt besväret med saftsil, men får jag mycket klarare öl den här gången så var det nog det. För så särskilt jobbigt var det inte. Men jag använde protafloc för första gången också, så den eventuella förbättringen kanske kommer därifrån. Jag skulle tro att jag nästa gång gör en medelväg mellan era råd -- låter det sedimentera en stund, hävertar över det i jäshinken men via en grovmaskigare sil än vad jag hade nu. Typ ett durkslag.

En kulventil på grytan har jag inte tänkt på. Är det bra? För att kunna tappa över i jäshinken ifrån då, eller? Och så något slags filter på insidan alltså? Jag får kolla på det -- tack för tipset.

Jag har dock köpt en plastkran att sätta på jäshinken. Det finns väl egentligen inget som hindrar att man tappar från en sådan till flaskorna sedan, eller? Om man har kopplat på en lagom slang.

OG blev ca 1.088 om jag läste rätt.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Saint » torsdag 2017-12-07 14:51

Det finns som sagt en del metoder du kan laborera med. Kör på så märker du snart vilken metod som passar dig bäst.
Kulventil på grytan tycker jag är smidigt. Slipper hälla direkt ur eller rackla med hävert. Har du tålamod så kan du låta all bös sjunka till botten under ventilens utlopp och tappa kristallklar vört rakt ner i jäskärlet.
Eller om du inte har tålamod så har du ett filter http://maltmagnus.se/bazooka på insidan som silar av det värsta.
Jag har egentligen inget emot mycket bös i jäskärlet men det kan vara lite struligt när man ska prima. Kan virvla upp och följa med i flaskan. Ett tunt kompakt lager på botten går bra.
Tapkran på jäskärlet är bra om man ska tappa till sekundär/priming. Eller till ett fat. Kan hända att det fungerar till att flaska men personligen skulle jag inte göra det. Skaffa en flaskfyllare, du kommer inte att ångra det.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Frithiof » torsdag 2017-12-07 15:13

Japp, räknar med att få trixa lite fram och tillbaks ett tag till. Tack för länken!
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Drake » torsdag 2017-12-07 16:19

Ett förtydligande, hur klar ölen blir har inget med hur mycket bös man får med i jäshinken! Jag har vid några tillfällen tappat över allt, inklusive druv och humle i jäshinken men ändå fått kristallklar öl. Däremot så kan det bli en del felsmaker, speciellt av humlen så den är bra att filtrera bort på något sätt. Antingen så kan man använda humlepåsar vid koket eller så låter man den helt enkelt sedimentera. Har man pellets så brukar humlen sjunka rätt fort till botten.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Första dubbel-ipa, tankar om mitt recept?

Inläggav Rotsac » torsdag 2017-12-07 22:16

Jag har dock köpt en plastkran att sätta på jäshinken. Det finns väl egentligen inget som hindrar att man tappar från en sådan till flaskorna sedan, eller? Om man har kopplat på en lagom slang.


Anslut ingen slang.

Anslut en "flaskfyllare" direkt på plastkranen.
Det är ett plaströr med en fjäderbelastad ventil nederst.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

FöregåendeNästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster