Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav LTW » fredag 2017-11-10 06:15

På dom bryggningar jag gjort har jag svårt att komma upp till
receptens OG ligger konstant 5-10 enheter lägre. Men när jag mäter FG
efter att det jäst färdigt så ligger jag rätt enligt recepten.

Grejen blir ju att jag inte får den ABV% som receptet anger.
Kanske färgen därmed också påverkas åt nåt håll?

Vad kan det bero på? jag följer recepten exakt i allt... använder färdigkrossad malt.
Har jag för bråttom vid lakningen eller ska jag höja temperaturen vid mäskningen?

Eller kan det bero på annat?
Använder ett Bulldog bryggverk, men det kan ju knappast ha med själva bryggverket att göra.

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav humlekotte » fredag 2017-11-10 08:19

Du tänker nu på ett recept i en bok eller liknande?
Man får ju anpassa ett sånt recept till den egna bryggvolymen och bryggprocessen.
Jag använder Beersmith till det.
Lägger in rätt proportioner på receptet men skalar med mängderna både på malt och humlen så att rätt OG fås.
Sen vill det också till att inställningarna i Beersmith stämmer med verkligheten och det får man justera in efter hur det verkligen blir.
Brew-house efficiency är en viktig faktor.

Om du använder Beersmith så lägg upp en bild på "Design"-fliken på ett recept, det är lättare med något konkret.
Också om du kan beskriva hur du mäskar eller snarare hur du lakar.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav LTW » fredag 2017-11-10 08:27

Använder inte Beersmith ännu, men jag kommer att införskaffa det.

Jag har utgått från några recept i boken Brygg ditt öl hemma, dom är på 10 liter färdig sötvört.
Använder bryggverket enligt dom mäskscheman som är i recepten, ingredienser koktider mm.

Vid mäskningen så låter jag vattnet återcirkulera med hjälp av pumpen ner över lakningsplattan, likadant när jag mäskar.
Allt enligt vad jag sett andra göra...

Häller på ca 3-4 liter åt gången över lakplattan när jag lakar och låter det rinna ner innan jag
häller på nästa vattenmängd. När jag fått fram rätt mängd sötvört 15-16 liter i recepten
så låter jag det stå och dra i ca 10 minuter extra tills det inte droppar längre.

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav skyking » fredag 2017-11-10 09:11

Man behöver egentligen inte beersmith. En bra lärobok i hembryggning bör ha ett kapitel om hur man räknar på recept och anpassar dem till sitt eget bryggverk och process, det är inte speciellt svåra beräkningar egentligen. Att du hamnar fel på OG beror troligen att du inte anpassat receptet efter din process. Sen skall man kanske inte vara alltför perfektionist, kanske kommer korrigeringen bara ta bort biasen (dvs höja genomsnittligt OG 7.5 enheter), men behålla variansen (dvs att det slår ett par enheter plus/minus).

Det andra problemet däremot att du ändå hamnar rätt på FG kan iofs bero på mätfel. Om man t.ex. tänker sig att man har 75% skenbar förjäsningsgrad (dvs att FG hamnar på 25% av OG) så förväntas en avvikelse på 5-10 enheter vid OG bara visa sig som en avvikelse på 1-2 enheter i FG vilket kan vara inom marginalen för mätfel. Det **kan** också vara så att du inte får samma förhållanden i mäskningen så att du inte får samma utjäsning. Vilket som är fallet är svårt att veta och det är nog inte så viktigt heller - skall du justera receptet för det här kommer man väl snarare vara efter tycke och smak (än att siffrorna skall stämma).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav LTW » fredag 2017-11-10 10:28

Okey, jag förstår...
Men kan det vara så att man får ett högre utbyte av malten...alltså att man får ut mera socker till vörten
om man höjer mäsknings temperaturen en aning på sitt bryggverk i förhållande av vad receptet anger.

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav skyking » fredag 2017-11-10 10:35

Nej, det är inte lösningen - mäsktemperaturer påverkar snarare hur pass stor utjäsning man får. Det finns andra saker man kan göra för att öka utbytet, men man bör fråga sig ifall man tycker det är värt besväret; enda nackdelen med dåligt utbyte brukar bara vara att man får köpa lite mer malt.

I vilket fall så kommer du inte ifrån att du kommer troligen behöva justera recepten för DIN process.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav humlekotte » fredag 2017-11-10 10:37

Ah nä beersmith behövs inte, men om man gillar att hålla på med program så är det en bra grej. Finns förresten andra bryggprogram om man råkar hata beersmith.

Lakningen verkar okej så är det väl att anpassa mängden malt och humle till vattenvolymen.
Bara dubbelkollar att du mäter OG vid 20 grader? Det skiljer rätt mycket om du mäter vid t ex 70 grader. Åt rätt håll så ett lågt SG vid 70 grader betyder ett högre SG vid 20 grader.
Men 15-16 liter innan kok. Är det så mycket förluster? Du kokar bort 1-2 liter beroende på vilken effekt du kokar med. Det borde ge dej mer än 13 liter efter kok. Säg att du lämnar 1 liter i botten efter kok, det blir ändå 12 liter in i jäshinken. Det blir 20% extra vatten och rimligtvis 20% för lågt Ö. Om det nu är tänkt att räknas så, det står väl i boken.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav LTW » fredag 2017-11-10 11:10

Jag mäter OG vid 20 grader strax efter att jag kylt ner vörten.

I receptet står: Lakvatten 12 liter. Laka ur tills du samlat 16 liter sötvört.
Jag kokar sedan strax under 100 grader. Någonstans runt 95-98 grader.
Koktid 90 minuter.
Efter kokningen hade jag ca 13 liter vört kvar.
Sen gick det bort ca 250 ml vid Og testet.
Samt ca 1 liter bottenskarp kvar i botten vid tappningen ur bryggverket.
Efter tappningen till jäshinken mm procedurer återstår ganska precis 10,5 liter.

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav BryggeriX » fredag 2017-11-10 12:09

Vill du öka utbytet lite för att det ska stämma bättre med recepten kan du öka tiden för mäskningen en stund, kanske 30 minuter extra, samt flödeslaka riktigt sakta(i bryggverk=många småskvättar medan du väntar på att komma upp i kok) då metoden att hälla på vatten några liter i taget inte lakar speciellt effektivt.

Jag hade istället ökat hela maltnotan procentuellt(10-20%) med det du tycker dig sakna i OG för att behålla den smidiga processen.

Ökar du mäsktempen kommer utjäsningen bli sämre, så är det ett visst FG du siktar på ska du snarare minska tempen lite om du ökar på maltnotan.

/Erik
BryggeriX
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: tisdag 2016-01-26 11:00

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav LTW » fredag 2017-11-10 12:49

Okey... det var ju lite intressanta tips...

Ante mig nästan att jag kanske har hällt på för mycket lakvatten varje jag hällt på.
Jag skall börja med att öka tiden för lakningen till det dubbla.
Bara hälla 1 liter åt gången och låta det rinna klart mellan varje gång.

Sen får jag testa att öka tiden på mäsk schemat om detta inte hjälper.
Sen finns ju tipset att öka lite på maltvikten.
Så nu har jag tre bra tips att testa av... detta torde hjälpa :)

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav Bee » tisdag 2017-11-14 22:29

LTW skrev:Ante mig nästan att jag kanske har hällt på för mycket lakvatten varje jag hällt på.
Jag skall börja med att öka tiden för lakningen till det dubbla.
Bara hälla 1 liter åt gången och låta det rinna klart mellan varje gång.


Nej! Det om något förstör för dig.
Ska du laka ska du se till att maltbädden aldrig blir torr på toppen, då kan den sätta sig. Det finns en anledning till att man kan köpa automatiska lakvatten påfyllare. (Blichmann AutoSparge)
Justera flödet ut ur lakkärlet istället.

Värm mer lakvatten än du behöver, låt maltbädden vila några minuter innan du börjar, laka långsamt när du gör "vorlauf" och sedan öka flödet något. Se till att mängden lakvatten håller sig till minst några centimeter över maltbädden.
När du samlat den vört som behövs till kok, sluta laka. Med fördel kan du mjölksyrabehandla ditt lakvatten för att minska risken för tanninextrahering mot slutet av lakningen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav humlekotte » tisdag 2017-11-14 23:35

Men LTW använder ett bryggverk. Det går inte att styra flödet någe vidare då.
Det enda jag vet man kan göra är att hälla på lakvatten i lagom takt och
så får det rinna igenom i den takt det råkar bli.
Har man nånstans 5 liter lakvatten och håller vattenytan vid övre gallret
blir det väl ungefär så bra det kan bli.
Det är viktigare att processen är stabil så att det blir samma utbyte varje gång
än att man ska krama ur allt socker. Det är bara att ha i lite mera malt.

Jag tror det som hände för dej LTW var att det inte inte blev rätt mängd vört
innan kok, det var för lite. Fast det var inte lätt att veta första gången,
men nästa gång får du se till att ha två liter? mer vört innan koket.
Det är precis sånt här man får justera in och det kan ta några gånger innan
man hamnar rätt. Det finns spill i botten av jäshinken, botten av grytan, vörten
krymper en del från 100 till 20 grader och några liter kokas bort.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav humlekotte » onsdag 2017-11-15 09:29

Nåt sånt hänt mej och många andra med bryggverk är att få dåligt utbyte när det är för lite mäskvatten för man inte tagit hänsyn till dödutrymmet under den nedre filterplåten. Jag tror det är knappt 4 liter på Bulldog. Lämplig volym på mäskvattnet är 4 + 3*3 = 13 liter om det är 3 kg malt. 3 l vatten/kg malt är lagom.
Detta hände mej första gången med bryggverket. Receptet sa 1.060 men jag fick ut 1.044 :oops: .
Rätt mängd mäskvatten så blev det bra.
Om man fortsätter på volymer, så absorberas det ca 0.7-1 liter vatten/kg malt som måste kompenseras med lika mycket lakvatten. Mängden vört efter urtagen malt blir säg 10.9 liter om malten får rinna av sej riktigt ordenligt. Jämför denna volymen med önskad volym innan kok, skillnaden blir mängd lakvatten. Det kan vara bra att ha det uträknat för det är rent praktiskt inte så lätt att avgöra på graderingen på bryggverket hur mycket vört som finns där. Maltröret skymmer sikten.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav CoffeeStout » onsdag 2017-11-15 10:05

Jag kan anbefale dig att skaffa Beersmith och ladda ned utrustningsprofil från Ölkompaniet (https://www.olkompaniet.se/coobra-cb25). Coobra och Bulldog är samma sak.
Om du lägger inn dina värden, OG, FG, volymer etc, kommer Beersmith att räkna ut din faktiska effektivitet.
Denna lägger du in i Beersmith. Näste gång du brygger kommer OG, FG och volymer att stämma.
Den beräknar också hur mycket lakvatten du behöver, bra hjälp om du vill göra en mindra batch.

Svårt att ta recept från böcker etc när man inte vet vilken effektivitet de räknar med (75-85% ?). Du måste justera så det passar dig och din process.
Jag lägger in recept i Beersmith deräfter justerar jag malt, humle, vatten etc så jag matchar IBU, ABV, OG, EBC fån receptet.

Men ägentligen spelar det ingen roll så länge ölen blir god :D
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: Lägre OG än i recepten men rätt FG hur hänger det ihop?

Inläggav LTW » onsdag 2017-11-15 11:41

Tack för alla goda tips, jag skall kolla upp detta med lakvattnet och processen runt detta
kontra inställningar för mitt Bulldog bryggverk.

Tror det är där jag har problemet.
Jag hade iallafall rätt mängd vört efter lakningen...

Men jag har ju bara gjort 5 bryggningar hittills...men som sagt bara ölen blir god så..

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 61 gäster