CO2 kostnad

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

CO2 kostnad

Inläggav CoffeeStout » tisdag 2017-11-14 13:49

Första post, ursäkta språket :D
Jag konverterar till fat och tänkte köpa in kolsyre tub (humle har 5kg för SEK 1590)
Men efter att ha kollat på priser och återfyllnings möjligheter kommer jag att köra på sodastream patroner. Jag kan köpa de överallt medan CO2 återfyllningsföretaget jag har kollat på har bara öppet 7-16 vardagar.

Min uträkning visar att jag måste göra över 100 batcher innan CO2 tub lönar sig, så lång horisont har inte jag.
Sodastream patron SEK199, SEK39 för utbyte (humle och rusta). Klarar 2x20L öl.
CO2 tub: SEK1590, SEK200 att fylla (gissning). Klarar 600L öl. 30x20L öl.
Kostnad 100 batcher:
Sodastream 199 + 101batcher * 39/2 = 2168
CO2 tub: 1590 + 101batcher * 200/30 = 2167

Min uppfattning innan jag räknade på detta var att stor CO2 tub var mycket billigare än Sodastream.
Därför undrar jag: Har jag missat något? Just nu ser jag inga fördelar med stor CO2 tub… :shock:
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: CO2 kostnad

Inläggav Falkens » tisdag 2017-11-14 14:40

Glöm inte det där med att med en stor så finns det... man behöver sällan fylla eller den håller ett bra tag
(Sodastream tar alltid slut när man behöver den som mest)

Vart har du fått fyllningspriset från?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: CO2 kostnad

Inläggav CoffeeStout » tisdag 2017-11-14 14:53

jag har ingen aning om fyllningspris, men hittade denna:
http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... 5-kg-fylld
kommentarena är inte nya ser jag nu....

det är självklart att co2 tar slut när man behöver den som mest.. men då går man till ica så löser d sig.
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: CO2 kostnad

Inläggav humlekotte » tisdag 2017-11-14 15:25

39 kr för byte är ett bra pris. Tipset är att ha minst två tuber.

Tycker priset på att fylla 6 kg CO2 har gått upp, nu kostar det 500 kr eller lite till.

Använder både 6 kg och Sodastream till och från, nu tog den lokala shoppen 45 kr för byte och körde jag med det ett tag, det var inte så bråttom att fylla 6kg. Nu är den i alla fall på fyllning, det är smidigare med den stora tanken.

I vanliga fall ligger priset på byte av Sodastreamtub på 90 kr vilket ger ett pris på över 200 kr/kg, medans en 6 kg ligger kring 100 kr/kg.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: CO2 kostnad

Inläggav skyking » tisdag 2017-11-14 18:31

Ett sniktips om du har sodastream också. När patronen är "slut" så finns det trots det lite CO2 kvar. Det går alltså att koppla den till faten och trycka ut ett par öl med den.

Att patronen tar slut är inget större problem om man har tillräckliga rutiner för att fylla dem i tid. Det betyder att man behöver extra patroner utöver de som för tillfället är kopplade. Detta är något som kanske inte är så praktiskt ifall man kör med större tuber.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: CO2 kostnad

Inläggav skyking » tisdag 2017-11-14 18:37

humlekotte skrev:I vanliga fall ligger priset på byte av Sodastreamtub på 90 kr vilket ger ett pris på över 200 kr/kg, medans en 6 kg ligger kring 100 kr/kg.


39kr är dock inget speciellt ovanligt pris. Vi brukar regelmässigt få betala detta pris eller till och med mindre. Med de priser på 6kg så verkar ju sodastream vara en riktigt prisvärd variant (men det går säkert att pressa det priset också). Men man kanske inte skall stirra sig blind på priset, det kan finnas andra faktorer att ta hänsyn till också...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: CO2 kostnad

Inläggav humlekotte » tisdag 2017-11-14 18:39

Sodastreamtuben kommer in väldigt bra medan tanken är på fyllning.
Så man får nästan ha båda delarna.

Nu är det inte såå viktigt med att alltid ha öl hemma men den mesta CO2n går åt till kolsyrat vatten och det tycker de andra här är viktigt.

Angående priset för fyllning så kan det vara regionalt för här ligger det oftast kring 90:-
Kostar det bara 39 kr så är det tveksamt om det är värt att ha en stor tank, några sodrastreamtuber fyller behovet bra.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: CO2 kostnad

Inläggav dryg » onsdag 2017-11-15 00:10

Är det inte så att en bra trapetz-adapter till sodastream kostar rätt mycket? och jag tycker mig läsa att det är en del strul med adaptern.

Jag köpte en begagnad tub för samma pengar som jag hade tänkt lägga på en trapetz-adapter, då är regulatorn gjord för att sitta på tuben och kommer antagligen inte strula.

I vilket fall som helst så bör trapetz-adaptern vara med i uträkningen


Skickat från min iPad med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: CO2 kostnad

Inläggav CoffeeStout » onsdag 2017-11-15 09:39

dryg skrev:Är det inte så att en bra trapetz-adapter till sodastream kostar rätt mycket? och jag tycker mig läsa att det är en del strul med adaptern.

Jag köpte en begagnad tub för samma pengar som jag hade tänkt lägga på en trapetz-adapter, då är regulatorn gjord för att sitta på tuben och kommer antagligen inte strula.

I vilket fall som helst så bör trapetz-adaptern vara med i uträkningen


Skickat från min iPad med Tapatalk


Korrekt, några har problem med detta. Jag kommer inte köpa den dyra adaptern. Regulator måste man ha, tänkte köpa en som är gjord för sodastream.
Som denna, förhoppningsvis billigare... http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/ga ... ganga.html
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: CO2 kostnad

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-15 11:05

dryg skrev:Är det inte så att en bra trapetz-adapter till sodastream kostar rätt mycket? och jag tycker mig läsa att det är en del strul med adaptern.

Jag köpte en begagnad tub för samma pengar som jag hade tänkt lägga på en trapetz-adapter, då är regulatorn gjord för att sitta på tuben och kommer antagligen inte strula.

I vilket fall som helst så bör trapetz-adaptern vara med i uträkningen


Jag har själv inte haft något problem med min adapter och jag kan ärligt talat inte se vad som skulle kunna orsaka problem som inte är en faktor i andra lösningar. Eventuellt kan man ju dock tänka sig att man med en trapetz-adapter har ytterligare ett ställe där det kan bli problem som man bör kunna undvika med länken som CoffeStout postade.

Btw en trapetz-adapter kostar 300-500kr och detta skall givetvis tas med i beräkningen. Det intressanta med regulatorn med trapetzgänga är att den inte ser ut att vara dyrare än en vanlig regulator. Dock om man skall vara nogrann så skall man ju isf räkna med regulatorn i bägge fallen (om priset på regulatorn skiljer sig).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: CO2 kostnad

Inläggav humlekotte » onsdag 2017-11-15 12:22

Jag skulle önska en sodastreamadapter med avstängningskran. Min stora tub har det och det är gött att kunna
stänga av så man vet att inget läcker ut (det är såklart tätt, men ändå...).

Sen kostnaden för att fylla 6 kg CO2, ja det kostade över 500 nu när jag fyllde. Men det verkar finnas ställen
som kan fylla för halva det. Man får kolla runt helt enkelt.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: CO2 kostnad

Inläggav Falkens » onsdag 2017-11-15 13:39

humlekotte skrev:Men det verkar finnas ställen
som kan fylla för halva det. Man får kolla runt helt enkelt.


Nu vet inte jag vart du bor men är det Stockholm så är jag nyfiken då jag betalat 450:- + moms *tror jag*
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: CO2 kostnad

Inläggav jakan65 » onsdag 2017-11-15 13:48

Advanced-Adapters-for-SodaStream-Cylinders-for-Gas-Regulators-Homebrew_jpg_220x220.jpg
Advanced-Adapters-for-SodaStream-Cylinders-for-Gas-Regulators-Homebrew_jpg_220x220.jpg (10.84 KiB) Visad 8058 gånger
[quote="humlekotte"]Jag skulle önska en sodastreamadapter med avstängningskran.

Hej det finns avstängningsbar trapetsövergång.gå in på ali express.
sök på: advanced adapter for sodastream cylinders for gas regulators.
mvh jakan
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: CO2 kostnad

Inläggav humlekotte » onsdag 2017-11-15 19:53

jakan65: Toppen, en sån blir det!

Falkens: Jag googlade runt och hittade denna https://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=7790 som eventuellt fortfarande gäller, inte vet jag. Annars verkar ditt pris ligga ungefär som mitt.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: CO2 kostnad

Inläggav Falkens » torsdag 2017-11-16 09:37

Ok, jag har fyllt hos http://www.mdbs.se/

Det är inte lätt att hitta någon som fyller längre, tyvärr! Hos Air Liquide måste man ha konto men det får man inte som privatperson och man måste köpa/hyra deras flaskor.
Det är något som SHBF skulle jobba fram för sina medlemmar... någon form av medlems erbjudande att man kanske som privatperson får köpa och fylla till bra pris hos Air Liquide för de sponsrar ju SM så vad är haken egentligen
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster