Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav LTW » lördag 2017-11-11 13:09

Själv har jag bara gjort 5 bryggningar nu och använt Wyeast vid samtliga.
Deras smack påse gjorde jag misstaget med första gången att jag inte smackade påsen.
Var lite ouppmärksam, men jag rörde ner det ändå och det funkade som det skulle.

Vid dom andra 4 tog jag upp jästen tidigt på morgonen och smackade sönder innerpåpsen
och dom svällde upp bra. Dock vid den senaste påsen upptäckte jag att det var två innerpåpsar
varav den ena fortfarande var intakt, klippte hål på den och rörde ner den också.

Borde ju stå på påsarna om dom innehåller en eller två innerpåsar.
Svårt att känna om man fått hål på båda bara genom att känna på påsen då den i detta fall svällde upp ganska snabbt.

I övrigt har dom vid alla 5 bryggningarna fungerat mycket bra vid själva jäsningen.

Vilken typ av jäst föredrar just du och i så fall varför?

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav CoffeeStout » tisdag 2017-11-14 17:40

Fermentis US-05 för IPA och Pale Ale. Billig och aldri problem.
Imperial A10 för Porter och stout, utroligt bra men dyrt som f

Annars funkar Fermentis S-04 bra till Stout, bitter och ale.
Fermentis K-97 till tysk ale och ett bra alternativ till US-05.
Fermentis WB-06 för veteöl.

tycker inte man ska krångla till det, speciellt inte som nybörjare
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 17:56

Torrjäst funkar bra till mycket, men till belgare så finns det bättre flytande jäst än torrjästerna tycker jag. Jag har gjort ett par dubbelbatcher och jämfört med några varianter och jag tycker det blir en stor skillnad.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav GurraG » tisdag 2017-11-14 18:19

Drake skrev:Torrjäst funkar bra till mycket, men till belgare så finns det bättre flytande jäst än torrjästerna tycker jag. Jag har gjort ett par dubbelbatcher och jämfört med några varianter och jag tycker det blir en stor skillnad.


Skulle vara intressant att höra mer detaljerade slutsatser från dina experiment!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: lördag 2015-01-03 17:35

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 19:12

Kikade lite i mina gamla recept i BS men av någon anledning har jag bara skrivit in den flytande jästen när jag gjort dubbla batcher så allt får bli lite löst ur minnet. Men första gången jag verkligen märkte vilken stor skillnad det kunde vara på olika jäster var när ett fat tog slut och vi bytte till ett nytt från samma kok, denna jäst med flytande jäst. Faktum är att vi glömt bort att det var en annan jäst och kunde först inte förstå hur det fatet kunde vara så mycket godare. Den gången var den flytande Wyeast 1214 och torrjästen var förmodligen Lalleman Abbaey. En annan gång gjorde vi en dubbel dark strong där den flytande jästen var Wyeast 3643 men jag kommer tyvärr inte ihåg torrjästen. Tror att det var en av Mangroves jäster för starka belgare. Minns inte namnet men det var också en stor skillnad. Wyeast 3787 och 1214 är dom som alltid levererat vilket är mer än man kan säga om exempelvis Lallemans Abbey, Bell saison, Mangroves M31, och Safales T-58 som är de jag kommer på på rak hand som jag provat. Vissa har blivit helt ok, men inte alls lika genuint "belgiska" som med de flytande. Vad det nu betyder, men det är väl så jag bäst kan beskriva skillnaden. Lite som när man använder riktig kandisirap jämfört med vanligt kandisocker kanske, helt plötsligt smakar det rätt!
Senast redigerad av Drake tisdag 2017-11-14 19:13, redigerad totalt 1 gång.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav skyking » tisdag 2017-11-14 19:13

LTW skrev:Själv har jag bara gjort 5 bryggningar nu och använt Wyeast vid samtliga.
Deras smack påse gjorde jag misstaget med första gången att jag inte smackade påsen.
Var lite ouppmärksam, men jag rörde ner det ändå och det funkade som det skulle.

Vid dom andra 4 tog jag upp jästen tidigt på morgonen och smackade sönder innerpåpsen
och dom svällde upp bra. Dock vid den senaste påsen upptäckte jag att det var två innerpåpsar
varav den ena fortfarande var intakt, klippte hål på den och rörde ner den också.

Borde ju stå på påsarna om dom innehåller en eller två innerpåsar.
Svårt att känna om man fått hål på båda bara genom att känna på påsen då den i detta fall svällde upp ganska snabbt.

I övrigt har dom vid alla 5 bryggningarna fungerat mycket bra vid själva jäsningen.

Vilken typ av jäst föredrar just du och i så fall varför?

Mvh
LTW


Efter jag har snackat det så tar jag handkanten och trycker innehållet till ena sidan och trycker vätskan förbi handkanten. På så sätt säkerställer jag att ingen lackad kudde finns kvar.

Jag har använt dyrast sen jag började brygga. Förr var de lite mer trilskande med kudde som åkte omkring som en oljad tvål därinne när man skulle smacka den (och det inte vad så lätt att veta om man spräckt kudden eller bara sprätt iväg den).

Nåja dyrast har funkat tillfredsställande för mig sen dess och jag har inte haft anledning till att ompröva det så mycket. Har dock numera torrjäst (Lallemands Nottingham Ale) som backuplösning.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav LTW » tisdag 2017-11-14 19:36

Intressanta tips att ta del av, man tackar och bockar :)
Nån som har nåt mer intressant att tillägga om sina favorit jäster
och varför du använder just den och till vilken öltyp...

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 23:01

Vermont-jästen har jag bara provat en gång till en Neipa och den blev fantastisk! Åtminstone i 3 dagar, sedan dog den ölen totalt!
Vet inte vad som gjorde att den tappade all fräschör, men det var gissningsvis inte oxidation eftersom färgen var densamma och jag tappat den helt syrefritt. Så gillar du neipa så rekommenderar jag verkligen den, annars tycker jag 05:an funkar bra till ipor.
När jag tänker efter så minns jag faktiskt ett par experiment med den jästen till en helt ohumlad öl också och den smakade fruktcocktail innan jag hade i hop-shoten! Riktigt smarrigt faktiskt, fast på ett mysko sätt. Sedan blev den helt odrickbar men det berodde bara på hop-shoten. Fullständigt vidrigt!
Det andra experimentet stod några dagar för länge utan humle och det är min enda batch som blivit infekterad så att humlen ska ha vissa antiseptiska egenskaper verkar ju kunna stämma.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 23:19

skyking skrev:Efter jag har snackat det så tar jag handkanten och trycker innehållet till ena sidan och trycker vätskan förbi handkanten. På så sätt säkerställer jag att ingen lackad kudde finns kvar.

Jag har använt dyrast sen jag började brygga. Förr var de lite mer trilskande med kudde som åkte omkring som en oljad tvål därinne när man skulle smacka den (och det inte vad så lätt att veta om man spräckt kudden eller bara sprätt iväg den).

Nåja dyrast har funkat tillfredsställande för mig sen dess och jag har inte haft anledning till att ompröva det så mycket. Har dock numera torrjäst (Lallemands Nottingham Ale) som backuplösning.


Lackad kudde? Dyrast?? Autokorrekt???
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav Perwaste » onsdag 2017-11-15 08:42

Visst är det kul med stavningsprogram ? :lol:
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav skyking » onsdag 2017-11-15 09:47

Drake skrev:Lackad kudde? Dyrast?? Autokorrekt???


lackad kudde = osmackad kudde
dyrast = Wyeast
autokorrekt = autokomiskt
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-11-15 11:15

Drake skrev:Torrjäst funkar bra till mycket, men till belgare så finns det bättre flytande jäst än torrjästerna tycker jag. Jag har gjort ett par dubbelbatcher och jämfört med några varianter och jag tycker det blir en stor skillnad.


Kan bara hålla med, och jag skulle vilja utöka till veteölsjäst och engelsk jäst. Just WB-02 som nämndes ovan är nog en av de sämsta jäster jag känner till. För att navigera i djungeln bland flytande jäststammar kan den här guiden om deras ursprung vara till hjälp: http://www.mrmalty.com/yeast.htm.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav martinb » onsdag 2017-11-15 11:29

Har tre "husjäst" som man alltid kommer tillbaka till

* Wyeast 1318 London Ale III - En jäststam vi använt sedan 2011 till allt från ljusa bitter och APA till Stouts och Svart DIPA. Toppenjäst!
* Wyeast 3522 Belgian Ardennes - Funkar till en stor variation av belgisk öl.
* Wyeast 2308 Munich lager - Toppen All-around jäst för lageröl.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav LTW » onsdag 2017-11-15 11:54

Mycket intressant tråd tycker iallafall jag...

Många bra tips på olika fabrikat och typer av jäst, samt vad dom passar till.
Själv ( trots min blygsamma tid som byggare ) tycker jag att detta
måste vara en viktig del i själva slutresultatet.
Nämligen att välja rätt typ av jäst till den öl man avser att brygga.

Åtminstone så här i nybörjarstadiet, bara jag blir varmare i kläderna så skall jag nog experimentera...:)
Men nu i början tycker jag det är viktigt att komma rätt in i matchen, från början utan att behöva göra allt för stora nybörjartabbar.

Därför gillar jag detta forum :)

Mvh
LTW
LTW
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 210
Blev medlem: måndag 2017-10-09 18:25

Re: Favoritjäst? vilken typ av jäst föredrar just du?

Inläggav Kallebäcksexpressen » tisdag 2021-02-09 16:01

Hittar ingen riktigt rätt tråd så kapar den här lite. Jag har bara använt mig av torr jäst men skulle vilja prova flytande och undrar om jag behöver göra en förkultur om jag brygger 12 liter med ett og på högst 1.060 eller kan jag använda påsen rakt av?
Kallebäcksexpressen
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 7
Blev medlem: måndag 2017-08-07 09:35

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 68 gäster