Kallmäskning

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kallmäskning

Inläggav SMachnow » tisdag 2017-11-14 16:17

Höll på att fundera på kallmäskning, om jag vill brygga ett öl med ganska liten mängd Karamellmalt, typ en bitter med 25% karamellmalt
1. om man skulle kallmäska karamellmalterna vad skulle hända då? smakmässigt alltså? måste det vara stror del mörk malt för att man ska märka någon skillnad.
Snälla förklara

2. utbytet är ju betydligt sämre, kompenserar man på den ljusa eller på den mörka malten??
Min tanke är att om man kallmäskar 1 kg mörk malt så kompenserar man det med ca 0.5 kg mera ljus malt, för det är ju bara sockret man vill/behöver kompensera, eller?
Snälla förklara

Om jag har ett recept där det ska vara ex:
2 kg pilsnermalt
0.5 Kg caramellmalt

Om jag då vill kallmäska caramellmalten ska jag då dubbla den till 1 kg eller ska jag lägga på 0,5 kg på pilsnermalten.
För att kompensera sockret.

Förståss allt är ju en smaksak så det kanske är svår att svara på, men vad är generellt
SMachnow
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 2017-10-11 15:52

Re: Kallmäskning

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 16:21

25% karamellmalt är INTE en ganska liten mängd!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kallmäskning

Inläggav skyking » tisdag 2017-11-14 16:39

Om jag inte har fel för mig så är det mesta av (det förjäsbara) extraktet redan konverterat, det bör därför vara tämligen lättlösligt. Det innebär att man kan räkna med att få ganska bra utbyte när det gäller det förjäsbara extraktet - iaf ifall du låter det stå tillräckligt länge. Sen kan ju övriga smakämnen extraheras i mindre omfattning.

Jag skulle nog som första ansats använda normal mängd karamellmalt och inte kompensera alls med extra malt. Och som sagt 25% är INTE en ganska liten mängd. Skulle föreslå att du drar ner det till 5-10% eller så.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kallmäskning

Inläggav SMachnow » onsdag 2017-11-15 09:15

Ok, sant 25% är inte direkt lite, men inte jättemycket heller? Ska erkänna att jag är nybörjare så jag kan definitivt ha fel, det vore inte första gången :-)
Jag bryggde just en bitter med:
2,2 kg Pale ale malt
0,3 kg Caramünch 2
0,3 kg Caramünch 1
i och för sig bara 21% och dessa är ju hyffsat ljusa karamellmalter, eller hur?
Den vart inte jätteljus så klart men inte direkt en porter heller.

Men frågan var egentligen, har man något större utbyte av kallmäskning i andra öler än Porter/Stout?
Märker man någon större skillnad på en mörk Ale, som ovan?

Och förslaget är att inte kompensera alls i en första batch, när man gjort den så kan man känna efter om man vill ändra något, Smart, det är ju så det funkar i övrigt så... :)

Tack för Svar.
SMachnow
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: onsdag 2017-10-11 15:52


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster

cron