Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav ThePier » tisdag 2017-11-14 15:11

Jag planerar att brygga en belgisk blond på fredag. Enligt beräkningarna ska jag få ut 18l till jästunnan. Maltnotan ser ut såhär:

4,5 kg pilsnermalt
0,1 kg ljus karamellmalt
0,25 kg kandisocker

Est OG 1064

Jästen jag tänkt prova är WY3522 som lär vara bra för belgisk blond mfl belgiska stilar. Nu till min fråga: Enligt tillverkaren ska ett smack pack (Activator pack) av denna jäst räcka till 19l upp till OG 1060.

"The Activator™ package contains a minimum of 100 billion cells in a yeast slurry. The Activator™ is designed to directly inoculate 5 gallons (19 L) of standard strength ale wort (1.034-1.060 SG) with professional pitching rates. "

Kollar man i Beersmith däremot säger beräkningarna i programmet att jag behöver 4 (!) paket utan förkultur för att få rätt mängd jästceller. Är detta rimligt? Är BS helt ute och cyklar? Och påverkar färskheten på flytande jäst så pass mycket som det verkar i BS? Kan någon komma med tips här.
Har aldrig kört med förkultur hittills utan mest med torrjäst men ville prova flytande den här gången.

Screen Shot 2017-11-14 at 14.06.41.png
BS Jästmängd
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 15:46

Åldern på flytande jäst har väldigt stor påverkan på hur många levande jästceller du har kvar. Men till din öl skulle jag tro att ett paket räcker om den nu inte är tokgammal. Dessutom kan det ju i vissa fall vara bra att underpitcha just belgare för att stressa jästen så den ger ifrån sig lite mer biprodukter. Och om det är vanligt ljust kandisocker du tänker använda så kan jag tipsa om att det går exakt lika bra med vanligt strösocker, det blir ingen skillnad.

Edit: såg nu att du hade riktigt färsk jäst och att BS siffror verkar lite väl höga??! Anyway, jag har gjort liknande öl med bara ett pack utan förkultur och det har alltid gått bra.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav ThePier » tisdag 2017-11-14 15:53

Faktum är att i BS drog jag bara till med ett (färskt) datum för att se hur jästens livskraft påverkades. Har ännu inte fått jästen från MM ännu, den bör komma i morgon. Får se hur färsk den är...

Ang kandisockret så är det en mellanmörk variant av kandisirap egentligen (89 EBC) för att få schysst färg på den (siktar på ca 12 EBC). Om ljust kandisocker är samma som strösocker så undrar jag lite vad grejen är med kandisocker, det sägs ju ge speciell smak åt just belgare.

Ang jäsningen så är det ju bra att höra att du gjort liknande öl med bra resultat. Jag kör på som planerat och håller tummarna att jästen jobbar bra. Känns onödigt att köpa 4 paket a 89:-. Håller inte i längden även om just pengasparande inte är det primära varför de flesta brygger själv...
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 16:02

Riktig kandisirap är definitivt något att satsa på, men det sockret man köper i kristalliserad form är inget annat än smält socker i de flesta fall. Riktig kandi gör man med en tillsats av lut eller liknande samt någon proteinkälla typ dme för att få så kallade Maillard-reaktioner också. Det sägs att även de belgiska bryggerierna använder vanligt socker istället för ljus kandi nuförtiden.
Vill du göra riktig kandi så finns det en hel del recept på nätet och det är värt det! Använd inte en plastsked när du rör om bara och fråga mig inte varför jag vet att det inte är en bra idé! Eller så köper du helt enkelt en påse D-45 eller D-90 beroende på hur mörk du vill ha den. Tror det finns en ännu ljusare också och frågan är om den inte skulle passa bättre i en blond? Eller vanligt socker som sagt.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav ThePier » tisdag 2017-11-14 16:13

Jag köpte D-45, men om jag förstår dig rätt så är detta alltså den "riktiga varan", dvs inte bara smält strösocker? Tänker nog inte börja experimentera med lut riktigt än... ;)

D-45 ligger på 89 EBC och ska enl BS ge mig en schysst färg inom rätt spektrum. Detta är min första blonde så vi får se hur det blir helt enkelt. Var mest jästen jag var orolig för, men jag tackar för tipsen kring sockret, det var mer än jag hade koll på.
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 16:15

Jäpp, D-45 is the real McCoy!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav Judgecc » söndag 2017-11-19 22:56

Jag hade gjort förkultur och använt strösocker.
Belgisk blonde ska jäsas rätt neutral så extra smakbidrag av för lite jäst celler är nej i min bok.
Sirap till en sån här öl blir säkert gott, men det räcker med vanlig strösocker till en såpass neutral belgisk öl..
Mina 2 c
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav Judgecc » söndag 2017-11-19 22:57

Och 2v försent att lägga sig i
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav ThePier » måndag 2017-11-20 10:48

Bryggningen i fredags gick bra med nya Brew Monk men pga oklar anledning (krossning förmodligen) så blev utbytet från mäsk urdåligt. Skulle hamna på OG 1064 men hamnade på ca 1038. Blir folköl i bästa fall, så jästen lär nog inte ha några problem att fixa jobbet här. @Judgecc, tack ändå trots sent svar ;) Är lite nyfiken på vad du menar med att den ska jäsas "neutral". Det är ju ändå en belgisk jäststam vi pratar om med allt vad det innebär i smak.
Användarvisningsbild
ThePier
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 57
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 13:50
Ort: Alingsås

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav Judgecc » måndag 2017-11-20 11:33

Tanken är ju att en Belgisk blonde ska vara nästan lagerlik..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav ekstedt » måndag 2017-11-20 13:27

Judgecc skrev:Tanken är ju att en Belgisk blonde ska vara nästan lagerlik..


Är det?
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav Judgecc » måndag 2017-11-20 13:31

ekstedt skrev:[quote="Judgecc"]Tanken är ju att en Belgisk blonde ska vara nästan lagerlik..


Är det?[/quote]Ja jag tycker nog att den ska vara behandlad som en öl där jästen inte ska vara lika mycket i ögonfallande som många andra belgiska sorter..
Kan väl inte säga så mycket mer än att jag tycker shbfs stiltyp förklarar den bra..
Att jag själv föredrar westmalle jäst i en blonde motsäger väl en del av uttalandet dock..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Belgisk blond recept med Wyeast 3522 - Jästmängd

Inläggav ekstedt » måndag 2017-11-20 14:04

Judgecc skrev:Ja jag tycker nog att den ska vara behandlad som en öl där jästen inte ska vara lika mycket i ögonfallande som många andra belgiska sorter..
Kan väl inte säga så mycket mer än att jag tycker shbfs stiltyp förklarar den bra..
Att jag själv föredrar westmalle jäst i en blonde motsäger väl en del av uttalandet dock..


Leffe Blonde må ha tagits fram för att möta konkurrensen med ljusa lageröl förvisso, men särskilt lagerlik är den sannerligen inte. Jästkaraktär har den allt så det räcker, minst lika mycket som den mörkare Leffe Brune. Att belgiska öl med Blond/Blonde på etiketten allmänt skulle ha mer återhållsam jästkaraktär än andra belgiska öl kan jag inte hålla med om alls. Däremot är det ju allmänt så att man får mer jästkaraktär med ökande alkoholstyrka.

Vad SHBF:s typdeff säger har bara relevans om man ska tävla med ett öl. I verkligheten (Belgien) handlar benämningen Blond/Blonde om ett namn på en etikett som signalerar att ölet är ljust. Därutöver kan det vara lite hur som helst; starkt eller svagt, ibland välhumlat men oftast inte, ibland kryddat men oftast inte, ibland starkt men oftast måttligt starkt. Socker och sirap kan användas i de starkare versionerna.

Westmalle-jästen är utmärkt att göra ljusa öl med. Westvleteren Blond, Westmalle Extra och Achel Blond är de kommersiella varianterna. Har själv bryggt ett par riktigt bra varianter.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster