Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » söndag 2017-11-12 18:56

Hallå
Drog igår igång min första bryggning någonsin. Jag har några funderingar så här långt som jag hoppas kunna få hjälp att reda ut och som andra nybryggare kanske också kan ha glädje av om dom halkar in här:

Fick låna lite prylar av farsan:
    - stor gryta,
    - jäshink,
    - hydrometer,
    - termometer
    - desinfektionsmedel


Åkte till en bryggeributik med recept på en New England IPA, men åkte därifrån med ingredienser till en rätt så (enligt killen i butiken) straight forward west coast IPA. Bättre nybörjar-öl, enligt honom: färre saker som kan gå fel, och det känns ju kanon. Och, som jag är glad över nu, det blev ingen satsbryggning. Bättre att börja på riktigt så att du lär dig, tyckte han. Så han hjälpte mig att pussla ihop det här receptet (med reservation för att jag har helt fel):

Det ska bli ca 10 liter färdig öl.

3 kg basmalt (kan vara t.ex. pale ale-malt, eller missuppfattade jag det?) En liten del av de 3 kilona var Caramel. Kanske typ 10 %.
Jag mäskade det i ca 65° i 60 minuter, i en 20-liters-gryta (10 liter vatten) med malten i en påse. Brew in a bag, BIAB. Eller? I vilket fall som helst var det mycket smidigt.

Därefter lyfte jag ur påsen och pressade ur så mycket jag kunde ur den (eller ja, inte galet hårt men lät den rinna genom ett durkslag och klämde ihop den lite). Och fortsatte med koket (totalt typ 75 min) i samma gryta. I det här läget, har jag fattat nu, borde jag ha mätt densiteten på vörten, va? Jaja, det gjorde jag i alla fall inte.

Humle: Citra. Jag köpte pellets.
Humlade när 60 minuter återstod med 10 gram.
När 2 minuter återstod: 80 gram

Ska sedan torrhumla med 80 gram. Ska få ligga i i tre dagar.

Tillbaks till koket: Efter 75 minuter ställde jag grytan i vasken där jag hade en massa is. För vörten ska snabbt ner i temperatur, har jag fattat det som. Och det gick fort. Vips så var det ca 25 grader.

Därefter åkte det ner i jäshinken. Här hade det varit bra att ha en sil eller ett filter av nåt slag. Det hade jag inte, men lite av bottensatsen (druven?) lät jag vara kvar i kastrullen. Jag fyllde upp med kranvatten till ca 11 liter. Tog ett prov med noga desinficerad kanna för att kolla OG. Tror jag, eller vad var det jag kollade där? Fick i alla fall värdet 1,041.

11 gram torrjäst. Den rörde jag ut i några deciliter vatten på ca 25°. Sedan i med det i hinken och på med locket.

10 minuter senare rörde jag om med en pryl som ser ut som nåt man skulle kunna piska mattor med. Desinficerad förstås ... Idag, dagen efter, har jäsningen gått igång för fullt. Och fräsch och bra doft ur jäsröret såvitt jag kan bedöma.

Återstår alltså torrhumling (om typ två veckor), omtappning med sockerlag (för att få kolsyra, va?) och därefter hävert i flaska och ytterligare två veckors lagring.

Okej, redan sugen på att göra ett nytt kok förstås. Men ska först skaffa rejäla handskar, lära mig lite mer om hur och när man bör mäta OG och SG och allt vad det heter.

Som sagt -- här finns säkert en massa att anmärka på. Gör gärna det! Jag är glad för alla tips jag kan få.

/F
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav STMF » söndag 2017-11-12 19:44

Grattis till en vad som verkar vara en mycket bra första bryggning.

Jag ser inget speciellt att anmärka på. Med lite rutin kommer varje steg att gå smidigare.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Perwaste » söndag 2017-11-12 19:46

Du var väl fått till det mesta tycker jag!

Jag skulle nog kasta i torhumlingen efter kanske 4 dagar, och sen är det där nog klart efter en 8-10 dagar, totalt. Onödigt med mer tid.

Grattis till en ny och kul hobby!
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Saint » måndag 2017-11-13 10:20

Frithiof skrev:Hallå
Drog igår igång min första bryggning någonsin. Jag har några funderingar så här långt som jag hoppas kunna få hjälp att reda ut och som andra nybryggare kanske också kan ha glädje av om dom halkar in här:

Fick låna lite prylar av farsan:
    - stor gryta,
    - jäshink,
    - hydrometer,
    - termometer
    - desinfektionsmedel


Åkte till en bryggeributik med recept på en New England IPA, men åkte därifrån med ingredienser till en rätt så (enligt killen i butiken) straight forward west coast IPA. Bättre nybörjar-öl, enligt honom: färre saker som kan gå fel, och det känns ju kanon. Och, som jag är glad över nu, det blev ingen satsbryggning. Bättre att börja på riktigt så att du lär dig, tyckte han. Så han hjälpte mig att pussla ihop det här receptet (med reservation för att jag har helt fel):

Det ska bli ca 10 liter färdig öl.

3 kg basmalt (kan vara t.ex. pale ale-malt, eller missuppfattade jag det?) En liten del av de 3 kilona var Caramel. Kanske typ 10 %.
Jag mäskade det i ca 65° i 60 minuter, i en 20-liters-gryta (10 liter vatten) med malten i en påse. Brew in a bag, BIAB. Eller? I vilket fall som helst var det mycket smidigt.

Därefter lyfte jag ur påsen och pressade ur så mycket jag kunde ur den (eller ja, inte galet hårt men lät den rinna genom ett durkslag och klämde ihop den lite). Och fortsatte med koket (totalt typ 75 min) i samma gryta. I det här läget, har jag fattat nu, borde jag ha mätt densiteten på vörten, va? Jaja, det gjorde jag i alla fall inte.

Humle: Citra. Jag köpte pellets.
Humlade när 60 minuter återstod med 10 gram.
När 2 minuter återstod: 80 gram

Ska sedan torrhumla med 80 gram. Ska få ligga i i tre dagar.

Tillbaks till koket: Efter 75 minuter ställde jag grytan i vasken där jag hade en massa is. För vörten ska snabbt ner i temperatur, har jag fattat det som. Och det gick fort. Vips så var det ca 25 grader.

Därefter åkte det ner i jäshinken. Här hade det varit bra att ha en sil eller ett filter av nåt slag. Det hade jag inte, men lite av bottensatsen (druven?) lät jag vara kvar i kastrullen. Jag fyllde upp med kranvatten till ca 11 liter. Tog ett prov med noga desinficerad kanna för att kolla OG. Tror jag, eller vad var det jag kollade där? Fick i alla fall värdet 1,041.

11 gram torrjäst. Den rörde jag ut i några deciliter vatten på ca 25°. Sedan i med det i hinken och på med locket.

10 minuter senare rörde jag om med en pryl som ser ut som nåt man skulle kunna piska mattor med. Desinficerad förstås ... Idag, dagen efter, har jäsningen gått igång för fullt. Och fräsch och bra doft ur jäsröret såvitt jag kan bedöma.

Återstår alltså torrhumling (om typ två veckor), omtappning med sockerlag (för att få kolsyra, va?) och därefter hävert i flaska och ytterligare två veckors lagring.

Okej, redan sugen på att göra ett nytt kok förstås. Men ska först skaffa rejäla handskar, lära mig lite mer om hur och när man bör mäta OG och SG och allt vad det heter.

Som sagt -- här finns säkert en massa att anmärka på. Gör gärna det! Jag är glad för alla tips jag kan få.

/F


Grattis! verkar som att det har gått smidigt. Rutiner går alltid att slipa på. Dock har jag lite att anmärka på/fråga om.

- Hur stor gryta har du? Din första investering borde vara en större gryta. Iofs kostar den lite men du får så mycket mer öl med minimal ökning av råvarupriset
- Att pressa på påsen är en tvistefråga. Vissa säger att då får du med en hel del felsmaker medan vissa säger att det inte är så. Testa dig fram.
- Bygg en kylspiral! Biltema har billig kopparrör som du enkelt skalar bort isoleringen från och bockar runt en gryta. Släng i den när det är 10 min kvar av koket.
- 60 min kok hade räckt gott o väl.
- Varför fyllde du på med kranvatten? OG är ju väldigt lågt. Den kommer att ligga knappt över 4%. Formeln är OG-FGx131. Tex kommer din ev att jäsa till 1,010. Alltså 1,041-1,010=0,031x131=4,061%
- Köp en saftsil som du häller vörten igenom. Det kommer att skvalpa så mycket att vörten blir fint syresatt. Då behöver du inte röra om röra i vörten onödigt mycket vilket kan orsaka infektioner.
- Koka lite vatten och låt det svalna under lock innan du blandar i jästen. Ta inte vatten direkt från kranen.
Torrhumla kan du göra efter 24h om du vill. Vänta inte i två veckor. Torrhumla istället om en vecka och flaska om två veckor. Då har det mesta av pellets sjunkit till botten. Har du möjlighet så kan du slänga in jäshinken i en kyl de två sista dagarna. Då sjunker allt bös ner till botten.
- När det gäller humliga öl så ska du vara analt noga med att inte syresätta ölen efter jäsning. Inte skvalpa eller skaka i jäskärlet. Försiktigt tappa till flaska. Otroligt försiktig! Du märker direkt om ölen har oxiderat. Den blir mörkare och smakar blöt kartong. Jag har så många misslyckade bryggningar pga oxidation.

Det finns ju massor av stilar du kan välja som inte har överdrivet med humle. En av de första jag lyckades riktigt bra med var Saison. Pilsermalt, en humle och jäst. Ska jäsa ganska varmt så du behöver inte fundera på att hitta ett svalt hörn hemma.


Lycka till!
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav skyking » måndag 2017-11-13 11:38

Om din farsa brygger själv (eller gör något annat som gör att han behöver prylarna) så borde första investeringen vara en egen jäshink. Övriga prylar kan man dela på sålänge man kan komma överens om att inte brygga samma dag.

Kan man låna prylar så är det annars ett bra sätt att kunna känna på hobbyn innan man spenderar massa pengar på dyra grejer.

I början kan det vara lämpligt att hålla sig till en sats åt gången. Inte för att det är speciellt avancerat att ha flera jäsandes parallellt utan för att det kräver färre jäshinkar. Jag skulle rekommendera att du väntar tills du flaskat första satsen innan du börjar brygga din andra öl.

Mätning av densiteten är bara lite halvobligatoriskt - det blir öl ändå. Annars är det efter kylning och efter jäsning som man mäter för att räkna ut alkoholhalt (dessa mått kallas OG och FG, alkoholhalten är ungefär (OG-FG)/7.5). Mäta innan kok är bara intressant ifall man tänker sig att man skall korrigera OG (genom att antingen tillsätta vatten eller maltextrakt), men då måste man veta hur pass mycket man kokar bort också.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » måndag 2017-11-13 16:19

Hallå och tack för tips och påhejningar!
Då testar jag att torrhumla tidigare än vad jag tänkt, men nej, jag kommer nog inte kunna vänta till flaskningen med att sätta igång en ny bryggning :)

Saftsil, kylspiral och flera jäshinkar ska jag skaffa -- tack för det tipset.

Ja, och varför tillsatte jag vatten till vörten? Det var en bra fråga. Det var för att jag bara gick på att det skulle bli ca 10 liter i hinken. Och när jag hade kokat vörten hade så mycket dunstat att den var nere på ca 8 liter. Är detta något jag bör justera nu i jäsningen. Tillföra socker?

Syresättningen är jag nojig för. Jag ska vara riktigt försiktig när jag tappar upp, men jag vet inte hur det ska gå till att tillföra sockerlag för kolsyra utan att det blir syretillförsel. Men jag kommer kanske på något.

Tack igen!
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Snow » tisdag 2017-11-14 07:55

Koka lite vatten, blanda i socker i hett vatten, droppa lite i varje flaska innan fyllning om du tappar om så slå i det i mottagar kärlet innan du tappar över. Tror dock på i varje flaska om du inte jäser på fat


Skickat från Zanzibar , varmare här än i jäskammaren
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Saint » tisdag 2017-11-14 09:38

Frithiof skrev:Hallå och tack för tips och påhejningar!
Då testar jag att torrhumla tidigare än vad jag tänkt, men nej, jag kommer nog inte kunna vänta till flaskningen med att sätta igång en ny bryggning :)

Saftsil, kylspiral och flera jäshinkar ska jag skaffa -- tack för det tipset.

Ja, och varför tillsatte jag vatten till vörten? Det var en bra fråga. Det var för att jag bara gick på att det skulle bli ca 10 liter i hinken. Och när jag hade kokat vörten hade så mycket dunstat att den var nere på ca 8 liter. Är detta något jag bör justera nu i jäsningen. Tillföra socker?

Syresättningen är jag nojig för. Jag ska vara riktigt försiktig när jag tappar upp, men jag vet inte hur det ska gå till att tillföra sockerlag för kolsyra utan att det blir syretillförsel. Men jag kommer kanske på något.

Tack igen!


Du behöver inte justera vörten med socker. Späd inte heller med vatten om du inte medvetet vill ha svagare öl. Så småningom kan du börja beräkna maltmängd och vatten för att pricka exakt vad du vill ha. Just nu kan du bara anteckna dina bryggningar så för du ungefärliga siffror. Tex 10l vatten och 3kg Pale Ale malt ger ung OG 1,050. Jag ids inte räkna på OG utan går bara på gamla bryggningar. Ett paket jäst funkar fint till 10-20l vört. Få till alla rutiner innan du funderar på jästmängder, förkulturer mm.
Du kommer att misslyckas då och då men jag säger som min "mentor" sa till mig. -Det är alkohol, du kommer att dricka upp det trots felsmaker.

Ang flaskfyllning
Börja med att köpa en pumphävert med flaskfyllare. Det är något du hursomhelst måste ha vid framtida bryggningar.
http://shop.humle.se/utrustning/omtappn ... uto-siphon
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... askfyllare
Gör sedan såhär:
- Baka ordentligt rengjorda flaskor i ugnen 150grader i ca 1h med en bit folie över öppningen. Detta kan du göra dagen före tappning.
- Koka 1-2dl vatten som du sedan löser socker i. 5-6g/liter öl är lämpligt för IPA. Svalna under lock
- Slå sockerlagen i ett rengjort kärl (stor kastull, plasttunna) som rymmer alla öl. Borde kunna använda din gryta som du kokade i.
- Använd hävert och för över din färdigjästa öl till grytan med sockerlag så att det blandas ordentligt. RÖR INTE OM I GRYTAN eller skvalpa pga oxidation/infektionsrisk.
- Sätt på flaskfyllaren på häverten (Vill du vara noga så kan du ju prova hela rutinen med bara vatten för att få en känsla för det)
- Plocka fram dina bakade flaskor. Plocka bort folien och ev spraya dem med lite Starsan.
- Fyll och sätt på kapsyl
- Vänta 10-14 dagar i rumstemp
- Kyl, öppna och njut.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Bee » tisdag 2017-11-14 10:10

Jag har bara skummat igenom texterna, men jag har två kommentarer.

1: Kör man BIAB och inte lakar, så har du rätt pH i hela mäsken och kommer absolut inte utvinna tanniner om du pressar på påsen. Om man lakar kan man mjölksyrabehandla sitt lakvatten för att sänka eventuellt ökande pH. Tanniner ur en korrekt använd BIAB mäsk är en hembryggarmyt.

2: Baka sina flaskor i ugnen är ett väldigt omständligt sätt att desinficera. Har du jätteskitiga flaskor så visst, själv hade jag slängt dom istället. Många har nog gjort det i början av sin hembryggarkarriär, men ganska snart tröttnar man. Det är dessutom inte bättre än starsan/saniclean/etc.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Saint » tisdag 2017-11-14 13:23

Bee skrev:Jag har bara skummat igenom texterna, men jag har två kommentarer.

1: Kör man BIAB och inte lakar, så har du rätt pH i hela mäsken och kommer absolut inte utvinna tanniner om du pressar på påsen. Om man lakar kan man mjölksyrabehandla sitt lakvatten för att sänka eventuellt ökande pH. Tanniner ur en korrekt använd BIAB mäsk är en hembryggarmyt.

2: Baka sina flaskor i ugnen är ett väldigt omständligt sätt att desinficera. Har du jätteskitiga flaskor så visst, själv hade jag slängt dom istället. Många har nog gjort det i början av sin hembryggarkarriär, men ganska snart tröttnar man. Det är dessutom inte bättre än starsan/saniclean/etc.



1. Gött! Som sagt har jag inte grävt djupare i ämnet. Bara hört att det finns en debatt. Alltid bra att kunna avfärda myter

2. Smaksak skulle jag väl säga. Tycker att det är skitenkelt att bara sköja ur dem med vatten och sedan baka dem en dag innan tappning. Jag bakar 36st 33cl i min ugn så det fungera perfekt för mig.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » tisdag 2017-11-14 13:52

Saint skrev: - Koka 1-2dl vatten som du sedan löser socker i. 5-6g/liter öl är lämpligt för IPA. Svalna under lock
- Slå sockerlagen i ett rengjort kärl (stor kastull, plasttunna) som rymmer alla öl. Borde kunna använda din gryta som du kokade i.
- Använd hävert och för över din färdigjästa öl till grytan med sockerlag så att det blandas ordentligt. RÖR INTE OM I GRYTAN eller skvalpa pga oxidation/infektionsrisk.
- Sätt på flaskfyllaren på häverten (Vill du vara noga så kan du ju prova hela rutinen med bara vatten för att få en känsla för det)
- Plocka fram dina bakade flaskor. Plocka bort folien och ev spraya dem med lite Starsan.
- Fyll och sätt på kapsyl


Hallå! Jag provar den här metoden när det är dags, och hoppas på att det inte blir för mycket syretillförsel, varken i detta moment eller i torrhumlingen.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Bee » tisdag 2017-11-14 14:51

@Saint

2: Absolut, ville bara påpeka att det är mer omständligt. (Jag har bakat många flaskor, men aldrig igen. ;-) )
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Drake » tisdag 2017-11-14 15:31

Jag brukar bara skölja ur mina flaskor direkt efter jag druckit upp ölen och sedan bara skölja med Star-san direkt innan tappning. Har haft någon enstaka flaska som skummat lite extra mycket som jag gissar beror på att det låg något skit kvar i den. Men kanske högst 2-3 på 100 och absolut ingen flaskbomb eller så.
Kan också tipsa om att prima direkt med sockerbitar eller carbonation drops, så extremt mycket enklare!
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Frithiof » tisdag 2017-11-14 16:57

Drake skrev:Kan också tipsa om att prima direkt med sockerbitar eller carbonation drops, så extremt mycket enklare!


Japp, låter ju sjukt mycket enklare faktiskt. Om det blir lika bra så kanske jag väljer den enklare vägen nu första gången ändå. Får se -- jag har några dagar på mig att bestämma mig. Dagshumöret får avgöra :)
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26

Re: Första bryggningen igång – nybörjarfunderingar

Inläggav Saint » tisdag 2017-11-21 09:07

Japp, låter ju sjukt mycket enklare faktiskt. Om det blir lika bra så kanske jag väljer den enklare vägen nu första gången ändå. Får se -- jag har några dagar på mig att bestämma mig. Dagshumöret får avgöra :)[/quote]


Låt oss gärna veta hur det går
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster