SHBFs receptdatabas

Info och diskussion om föreningen, träffar, tävlingar, styrelsen, tidningen, domarkommittén...

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SHBFs receptdatabas

Inläggav Fredrik Nivert » torsdag 2017-09-07 21:55

Hittar inga recept efter 2014. Läggs vinnare i SM inte längre in i receptdatabasen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » fredag 2017-09-08 09:25

Inte för jag har svar på den frågan men jag tycker man borde se över den del av sidan.
kanske finns någon som skulle kunna "bygga om" den till SHBF, Men tid är det sista man har över så...
(nä, jag är inte kodare)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav assistredo » fredag 2017-09-08 14:23

Ett sorgebarn i många år enligt min uppfattning. Det är väl ingen som orkar. Jag är inte särskilt programmeringskunnig men sannolikt behöver det tas från grunden och då behöver nog även inregistreringen av recept till SM ses över.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Falkens » fredag 2017-09-08 16:59

assistredo skrev:Ett sorgebarn i många år enligt min uppfattning. Det är väl ingen som orkar. Jag är inte särskilt programmeringskunnig men sannolikt behöver det tas från grunden och då behöver nog även inregistreringen av recept till SM ses över.


dock så ploppar det upp användare som bygger egna receptdatabaser... så kunskapen finns verkar det som.
Men SHBF har ju frågat efter folk som kan utveckla hemsidan mm
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav skyking » fredag 2017-09-08 18:11

Skulle nog kunna tänka mig att ställa upp ifall jag tror jag har/får förutsättningar att göra något man kan vara stolt över...

Jag tycker det är lite märkligt att det är de gamla recepten som finns där. Nu matar ju bryggaren själv in receptet så det finns ju möjlighet att automatisera det. Sen skall man iofs filtrera bort alla som inte håller måttet...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav Fredrik Nivert » fredag 2017-09-08 23:49

Traditionellt har alla medaljrecept från SM lagts in, så en rejäl filtrering har redan gjorts.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav skyking » lördag 2017-09-09 07:47

Fredrik Nivert skrev:Traditionellt har alla medaljrecept från SM lagts in, så en rejäl filtrering har redan gjorts.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Jag tänker mig att man ju rent tekniskt lägger in receptet när man anmäler sig och att man i samband med SM helt enkelt bara gör medaljrecepten tillgängliga...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav dryg » fredag 2017-11-10 19:22

Falkens skrev:dock så ploppar det upp användare som bygger egna receptdatabaser... så kunskapen finns verkar det som.
Men SHBF har ju frågat efter folk som kan utveckla hemsidan mm


Jag bygger gärna ett nytt gränssnitt mot databasen (och migrerar till en modernare databas om det behövs)

Jag jobbar som webbutvecklare på det statliga spelbolaget, men receptdatabas för öl skulle vara roligt också :-)

Bara att hojta till !!
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav dryg » lördag 2017-11-11 01:09

dryg skrev:
Bara att hojta till !!


Jag har några idéer ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav assistredo » lördag 2017-11-11 01:59

dryg skrev:
Jag jobbar som webbutvecklare på det statliga spelbolaget

Där har det ju blivit bättre så det låter ju förtroendeingivande! :)
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav iha » söndag 2017-11-12 16:34

Javisst är receptdatabasen eftersatt. Webbredaktionen jobbar på att moderninsera webbsidan, jag skulle tro att receptdatabase borde komma därefter, men det går kanske att meka med båda samtidigt. Evenemangsgruppen har jobbat på att ändra anmälningsdatabasen, jag förmodar att bättre koppla ihop anmälningen till andra delar av webben. Att det behövs fler hjälpande händer är helt sant :-) Jag tror att det är mindre än en handfull, varav kanske 3 kodare, som försöker göra ändringar i mån av tid.
Användarvisningsbild
iha
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-06-30 17:13

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav ekstedt » söndag 2017-11-12 18:24

iha skrev:Javisst är receptdatabasen eftersatt. Webbredaktionen jobbar på att moderninsera webbsidan, jag skulle tro att receptdatabase borde komma därefter, men det går kanske att meka med båda samtidigt. Evenemangsgruppen har jobbat på att ändra anmälningsdatabasen, jag förmodar att bättre koppla ihop anmälningen till andra delar av webben. Att det behövs fler hjälpande händer är helt sant :-) Jag tror att det är mindre än en handfull, varav kanske 3 kodare, som försöker göra ändringar i mån av tid.


Ett förslag är att stänga ner receptsidan tills man har korrigerat felen. Det är bättre med utebliven fakta än felaktig fakta.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav dryg » söndag 2017-11-12 23:08

iha skrev:Javisst är receptdatabasen eftersatt. Webbredaktionen jobbar på att moderninsera webbsidan, jag skulle tro att receptdatabase borde komma därefter, men det går kanske att meka med båda samtidigt. Evenemangsgruppen har jobbat på att ändra anmälningsdatabasen, jag förmodar att bättre koppla ihop anmälningen till andra delar av webben. Att det behövs fler hjälpande händer är helt sant :-) Jag tror att det är mindre än en handfull, varav kanske 3 kodare, som försöker göra ändringar i mån av tid.


Jag kodar gärna receptdatabasens gränssnitt, vem kontaktar jag?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav assistredo » måndag 2017-11-13 05:09

Det är viktigt att i hastigheten inte glömma bort vad det handlar om - om man nu ska följa den ursprungliga idén. Receptdatabasen ska alltså inte bara omfatta recept för öl som vunnit medalj i SM utan för öl som anses beskriva ett öl som är en utmärkt representant för sin öltyp. Det kan också gälla intressanta öl som inte finns med i SHBF:s typdefinitioner. Även Folkets Val-öl och öl från andra tävlingar ska vara möjliga att registrera.

Databasen kan alltså inte bara bygga på recept som registrerats in den nu befintliga vägen till SM. Dessutom är det ju också så vad gäller domartävlingen att det är bara för huvudklasserna som medaljer delas ut För mindre populära underklasser som kanske inte är så frekventa i tävlingssammanhangen vill vi ju också ha recept på.

Så det är kanske inte bara är en rent programmeringsteknisk fråga det handlar om.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SHBFs receptdatabas

Inläggav iha » måndag 2017-11-13 23:08

assistredo skrev:Så det är kanske inte bara är en rent programmeringsteknisk fråga det handlar om.


Helt sant. Att göra ett urval, sortera, skapa ordning, dvs. ett redaktionellt arbete, kan vara väldigt värdefullt och följdaktligen är man välkommen att vara med och hjälpa även om man inte programmerar :-) Vi fick in lite hjälperbjudanden via den här tråden, vi håller tummarna.
Användarvisningsbild
iha
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2014-06-30 17:13

Nästa

Återgå till Föreningen och dess aktiviteter - träffar, tävlingar, tidning etc

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster