Stannat på 1,020

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Stannat på 1,020

Inläggav Anders_Adler » fredag 2017-11-03 21:31

Jag har en chimay klon som startade på 1,081 som skall ner till 1,010 (vad jag kan läsa ut ur receptet) för att sedan över i sekundär och där ner till 1,008 -1,009! Dock har den nu stannat vid 1,022 och undrar vad jag skall göra. Låta den vara och över i sekundär eller kan man fiffla något?!

Tacksam för svar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Stannat på 1,020

Inläggav Rotsac » lördag 2017-11-04 10:36

Anders_Adler skrev:Jag har en chimay klon som startade på 1,081 som skall ner till 1,010 (vad jag kan läsa ut ur receptet) för att sedan över i sekundär och där ner till 1,008 -1,009! Dock har den nu stannat vid 1,022 och undrar vad jag skall göra. Låta den vara och över i sekundär eller kan man fiffla något?!

Tacksam för svar!

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Vilken jäst har använts?

Skickat från min vattenkylda dator, byggd 2010, med extern monsterradiator ("MoRa") med 5 av 9 möjliga fläktar, STOR Lian-Li-låda tillverkad i aluminium:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Stannat på 1,020

Inläggav Anders_Adler » lördag 2017-11-04 10:39

Rotsac skrev:
Vilken jäst har använts?

Skickat från min vattenkylda dator, byggd 2010, med extern monsterradiator ("MoRa") med 5 av 9 möjliga fläktar, STOR Lian-Li-låda tillverkad i aluminium:-)


Mangrove Jacks M41. För belgian Ale! Höjde tempen lite inatt och ser ut som att nivån i vattenlåset förändrats lite!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Stannat på 1,020

Inläggav Snow » lördag 2017-11-04 12:23

Anders_Adler skrev:
Mangrove Jacks M41. För belgian Ale! Höjde tempen lite inatt och ser ut som att nivån i vattenlåset förändrats lite!

Skickat från min iPhone med Tapatalk


Kan mycket väl vara temperaturskillnaden som gör skillnad i jäsröret, sen kan det för all dell gå väldigt sakta att få ner dom sista pinnarna....

/Skickat från Tyresö över det där internetet
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Stannat på 1,020

Inläggav Rotsac » lördag 2017-11-04 15:14


Vilken jäst har använts?

Mangrove Jacks M41. För belgian Ale! Höjde tempen lite inatt och ser ut som att nivån i vattenlåset förändrats lite!
Skickat från min iPhone med Tapatalk


Den jästen använder jag då och då, bland annat för närvarande i ett "Julöl", vilket i princip är en Ale av Belgisk typ, med diverse kryddor tillsatt under kokningen.

Förjäsbarheten hos denna jäst är 82-88%

Med ett OG på 1081, så innebär 1020 en skenbar förjäsning om 74%, så det bör absolut finnas kraft kvar för en fortsatt jäsning.
Förutsatt att mäskningen skapade FÖRJÄSBART socker, och att mäsktemperaturen ej var alltför hög.

Jästens profil är att efter cirka 4 dygn kraftigt avta vad gäller synlig aktivitet.
Det kan då vara lämpligt att flytta hinken till en varmare plats.

Mitt "Julöl" stod först i en 21-gradig omgivning, och temperaturen i vätskan ökade från 18,83 grader till 21,76 grader p.g.a. jästens aktivitet.
Under dygn 5 ställde jag hinken i köket på ett isolerande liggunderlag, med en tjock filt över, och ruskade hinken en smula.
Man märker ingen aktivitet från jäsröret (vem orkar sitta och titta under en LÅNG tid på det?).

Däremot så visar den "iSpindel" som ligger och guppar i ölet att pinnarna sakta men säkert äts upp:-)
SG är för närvarande 1013,59.

Jag räknar med att det kan vara lämpligt att flasktappa ölet efter 12-14 dygn i hinken.
Du borde rimligen ha en liknande utveckling.

Mina värden är (från receptet):

OG: 1077
Trolig Utjäsningsgrad: 82%
Trolig FG: 1013
Trolig ABV: 8,40% - 8,90 %

Skickat från min vattenkylda dator, byggd 2010, med extern monsterradiator ("MoRa") med 5 av 9 möjliga fläktar, STOR Lian-Li-låda tillverkad i aluminium:-)
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Stannat på 1,020

Inläggav Anders_Adler » lördag 2017-11-04 23:59

Rotsac skrev:
Den jästen använder jag då och då, bland annat för närvarande i ett "Julöl", vilket i princip är en Ale av Belgisk typ, med diverse kryddor tillsatt under kokningen.

Förjäsbarheten hos denna jäst är 82-88%

Med ett OG på 1081, så innebär 1020 en skenbar förjäsning om 74%, så det bör absolut finnas kraft kvar för en fortsatt jäsning.
Förutsatt att mäskningen skapade FÖRJÄSBART socker, och att mäsktemperaturen ej var alltför hög.

Jästens profil är att efter cirka 4 dygn kraftigt avta vad gäller synlig aktivitet.
Det kan då vara lämpligt att flytta hinken till en varmare plats.

Mitt "Julöl" stod först i en 21-gradig omgivning, och temperaturen i vätskan ökade från 18,83 grader till 21,76 grader p.g.a. jästens aktivitet.
Under dygn 5 ställde jag hinken i köket på ett isolerande liggunderlag, med en tjock filt över, och ruskade hinken en smula.
Man märker ingen aktivitet från jäsröret (vem orkar sitta och titta under en LÅNG tid på det?).

Däremot så visar den "iSpindel" som ligger och guppar i ölet att pinnarna sakta men säkert äts upp:-)
SG är för närvarande 1013,59.

Jag räknar med att det kan vara lämpligt att flasktappa ölet efter 12-14 dygn i hinken.
Du borde rimligen ha en liknande utveckling.

Mina värden är (från receptet):

OG: 1077
Trolig Utjäsningsgrad: 82%
Trolig FG: 1013
Trolig ABV: 8,40% - 8,90 %

Skickat från min vattenkylda dator, byggd 2010, med extern monsterradiator ("MoRa") med 5 av 9 möjliga fläktar, STOR Lian-Li-låda tillverkad i aluminium:-)


Men hallå vilket bra svar. Onpoint och mycket utförligt, ja jag tycker att det ör lite knas att det har slutat (eller saktat in). Varför jag tror att det har slutat är att nivån på vattenröret är samma i båda behålarna. Vilket är lite suspekt. Men har flyttat hela bryggden till ett lite varmare ställe. Egentligen skall jag flytta över ölet i en sekundär i dagarna för att den sedan skall kämpa sig ner från 1.010 till 1.008, Tycker du jag skall låta den stå ett tag till med jästen i botten för att se om den kämpar sig ner några pinnar till eller flytta över?
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22

Re: Stannat på 1,020

Inläggav Rotsac » söndag 2017-11-05 11:57

Men hallå vilket bra svar. Onpoint och mycket utförligt, ja jag tycker att det ör lite knas att det har slutat (eller saktat in). Varför jag tror att det har slutat är att nivån på vattenröret är samma i båda behålarna. Vilket är lite suspekt. Men har flyttat hela bryggden till ett lite varmare ställe. Egentligen skall jag flytta över ölet i en sekundär i dagarna för att den sedan skall kämpa sig ner från 1.010 till 1.008, Tycker du jag skall låta den stå ett tag till med jästen i botten för att se om den kämpar sig ner några pinnar till eller flytta över?


Samma sak sker här med jäsröret: det verkar ej bubbla, men det är ett svagt övertryck.
Man orkar som sagt inte sitta och titta efter en bubbla i jäsröret under LÅNG tid...
När jäsningen ser ut att ha avstannat efter 3-5 dygn utan bubblande, så kan man känna den fruktiga doften från jästen i röret under ytterligare en tid.

Det är då som det är väldigt bekvämt att använda en utrustning i ölet, som visar vad som händer:-)
Jag har faktiskt både en BeerBug och en iSpindel i hinken, då jag ville verifiera att det är något fel på min BeerBug; den ger efter några dygn för låga värden för Ochsle, och dämed även för högt ABV-värde.

Själva kurvornas utseeende och förlopp är dock korrekta.
Man kan faktiskt förstå vad som händer endast genom att se på kurvan över temperaturen, om man använder en jäst man tidigare känner till, och har fört noteringar.

I ditt fall gör du som vanligt: tag ett prov med en hydrometer var eller varannat dygn, för att se när värdet håller sig på samma nivå under 2-3 dygn.
Att du ska flytta över ölet till "en sekundär behållare för att den sedan skall kämpa sig ner från 1.010 till 1.008" känns onödigt.
Du kan istället lätt skaka om behållaren, om du via mätning har konstaterat att jäsningen har avstannat, och tror att det finns kraft i jästen och förjäsbart socker kvar.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Stannat på 1,020

Inläggav GurraG » tisdag 2017-11-07 20:43

Hur är smaken på m41, jämfört med tex wlp500 eller wlp530?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: lördag 2015-01-03 17:35

Re: Stannat på 1,020

Inläggav Anders_Adler » tisdag 2017-11-07 21:44

Rotsac skrev:Men hallå vilket bra svar. Onpoint och mycket utförligt, ja jag tycker att det ör lite knas att det har slutat (eller saktat in). Varför jag tror att det har slutat är att nivån på vattenröret är samma i båda behålarna. Vilket är lite suspekt. Men har flyttat hela bryggden till ett lite varmare ställe. Egentligen skall jag flytta över ölet i en sekundär i dagarna för att den sedan skall kämpa sig ner från 1.010 till 1.008, Tycker du jag skall låta den stå ett tag till med jästen i botten för att se om den kämpar sig ner några pinnar till eller flytta över?

Samma sak sker här med jäsröret: det verkar ej bubbla, men det är ett svagt övertryck.
Man orkar som sagt inte sitta och titta efter en bubbla i jäsröret under LÅNG tid...
När jäsningen ser ut att ha avstannat efter 3-5 dygn utan bubblande, så kan man känna den fruktiga doften från jästen i röret under ytterligare en tid.

Det är då som det är väldigt bekvämt att använda en utrustning i ölet, som visar vad som händer:-)
Jag har faktiskt både en BeerBug och en iSpindel i hinken, då jag ville verifiera att det är något fel på min BeerBug; den ger efter några dygn för låga värden för Ochsle, och dämed även för högt ABV-värde.

Själva kurvornas utseeende och förlopp är dock korrekta.
Man kan faktiskt förstå vad som händer endast genom att se på kurvan över temperaturen, om man använder en jäst man tidigare känner till, och har fört noteringar.

I ditt fall gör du som vanligt: tag ett prov med en hydrometer var eller varannat dygn, för att se när värdet håller sig på samma nivå under 2-3 dygn.
Att du ska flytta över ölet till "en sekundär behållare för att den sedan skall kämpa sig ner från 1.010 till 1.008" känns onödigt.
Du kan istället lätt skaka om behållaren, om du via mätning har konstaterat att jäsningen har avstannat, och tror att det finns kraft i jästen och förjäsbart socker kvar.



Gjorde som du sa och ruska lite på kärlet samt att det står lite varmare ich vips så är det två bubble per minut igen!

Får se hur detta blir! :)
Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Anders_Adler
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 217
Blev medlem: torsdag 2015-01-29 10:22


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster