Hetvattentank

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hetvattentank

Inläggav JsN » söndag 2017-10-22 20:15

Hej!
Jag är helt ny på bryggning från grunden, jag har endast tidigare testat varianten med ölsatser.
Jag vill utveckla mitt intresse av ölbryggning och testa att brygga på riktigt, jag kollar därför på vad det finns för utrustning att använda sig av.
När jag surfat runt på en massa olika hemsidor har jag stött på ett flertal olika tekniker och utrustning.
Jag förstår att BIAB är det enklaste sättet att brygga på om man inte vill köpa ett bryggverk.
Jag förstår det som att en hetvattentank går att ställa temperaturen i och därför borde det vara möjligt att brygga enligt BIAB i en sådan istället för i en gryta.
Stämmer detta? Använder någon här en hetvattentank att brygga i?
Mitt problem är utrymmet och jag vill därför göra användningsytan så liten som möjligt, en hetvattentank att köra BIAB i för att sen bara skicka över ölen i jäshinken bör väl vara ett ok alternativ?
JsN
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2017-10-22 20:09

Re: Hetvattentank

Inläggav Rotsac » söndag 2017-10-22 23:56

Mitt problem är utrymmet och jag vill därför göra användningsytan så liten som möjligt, en hetvattentank att köra BIAB i för att sen bara skicka över ölen i jäshinken bör väl vara ett ok alternativ?


Nja, ska du inte koka vörten....?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Hetvattentank

Inläggav JsN » måndag 2017-10-23 13:35

Rotsac skrev:Mitt problem är utrymmet och jag vill därför göra användningsytan så liten som möjligt, en hetvattentank att köra BIAB i för att sen bara skicka över ölen i jäshinken bör väl vara ett ok alternativ?

Nja, ska du inte koka vörten....?


Tack för ditt svar!

Enligt vad jag läst om hetvattentant går det att justera temperaturen upp till över 100 grader, det är därför jag är så frågande till det hela.
Om det går att mäska och sedan koka i en hetvattentank bör ju BIAB funka bra.
JsN
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2017-10-22 20:09

Re: Hetvattentank

Inläggav STMF » måndag 2017-10-23 14:18

I teorin har du rätt, under förutsättning att det går att ställa över 100*C samt att värmeelementet är tillräckligt stark för att hålla kok.

De flesta jag har sett är betydligt mindre än "vanliga" bryggverk men skall du göra mindre batcher borde de funka.

Jag vet inte om det skulle göra användningsytan mindre än med ett bryggverk men priset är betydligt lägre.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Hetvattentank

Inläggav skyking » måndag 2017-10-23 15:01

För att kunna svara på ifall din tilltänkta hetvattentank är tillräcklig så bör du nog berätta vilken du funderat på. Bortsett från att den kanske inte har tillräcklig effekt för att kunna ge ett bra kok (det skall du iofs även kontrollera ifall du kör med gryta och platta) så kanske rengöringen av den är lite besvärligare: har du elpatroner i vattnet så blir det rätt knöligt att rengöra (jag har själv elpatroner i vörtkoket och vill komma ifrån det av den anledningen), isht ifall du använder hela humlekottar.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hetvattentank

Inläggav Rotsac » måndag 2017-10-23 15:18

skyking skrev:För att kunna svara på ifall din tilltänkta hetvattentank är tillräcklig så bör du nog berätta vilken du funderat på. Bortsett från att den kanske inte har tillräcklig effekt för att kunna ge ett bra kok (det skall du iofs även kontrollera ifall du kör med gryta och platta) så kanske rengöringen av den är lite besvärligare


Framför allt så är det väl så att en HLT ofta är tänkt att stå med varmt tevatten på ett café i Storbritannien, Australien, etc?:-)

Och då spelar det ingen roll om temperaturen svänger 5 grader uppåt och nedåt från inställd, önskad temperatur.
Ungefär så fungerar min Grainfather HLT, så därför använder jag den för det den är avsedd för.

Dvs. jag använder dess vatten för att laka -inte mäska eller koka- malten i mitt bryggverk.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Hetvattentank

Inläggav Snow » måndag 2017-10-23 18:52

Hej och välkommen till forumet och ölbryggningens härliga värld!.

Om du finns i Stockholmstrakten och är intresserad så kan du
testa detta om du vill.

https://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=11&t=14242

Ingen termostat, men med ett par lager liggunderlag så värmer du till rätt temp
och stänger av så håller den mäsktemp 60 min.

Lock får du fixa själv, är du sedan nöjd så Swischar du en 500 ing, annars svänger du förbi och lämnar tebax.
Vill du ha med tyg, jäst. humle och malt till första bryggningen så går det att ordna det med
med, men det får du Swischa i förväg till självkostnadspris

/Snow
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Hetvattentank

Inläggav JsN » måndag 2017-10-23 23:18

Tack för era svar, all hjälp uppskattas mycket.
Som jag förstår det på era samlade svar bör jag undvika hetvattentank för mäskning och kokning.
Gryta är alltså alternativet då jag inte har råd med ett bryggverk.

Snow: Nej, jag bor i Helsingborg så dessvärre är ditt alternativ inte aktuellt för mig. Tack för förslaget!
JsN
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2017-10-22 20:09


Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 130 gäster