varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Här kan man diskutera Grainfather. http://www.grainfather.com/

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Kategoriregler
Handlar det inte om Grainfather hör det inte hit.

varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Inläggav mrhalse » onsdag 2017-10-11 12:55

Hej
Nu har jag äntligen tänkt att flytta in i huset efter många år i ett av uthusen för att brygga med gasol. Med detta beslut taget har jag även köpt på mig en GF.
Då till mina funderingar:
Varför kokar så många (Youtube) sin vört med lock på? får man inte till ett rullande kok på GF utan lock?

Jag har tidigare kört BIAB 25L och kokpall (gasol) på 7kw. Då det sägs att 1/3 av värmen går till grytan när man har kokpall, tänkte jag att det borde fungera med GFs kapacitet på 2kw.

Hur leder ni bort fukten från koket? använder ni luftavfuktare hur gör ni?
Jag ska brygga i källaren så fukten ska bort. Enligt mina uträkningar efter Blichmanns ventilations tips hamnade jag på en fläkt som ska ta bort minimum 215 L/s för att fukten från koket ska bort. Det visade sig vara sjukt mycket när jag pratade med en firma om installation av fläkt.
De tipsade istället om att skaffa en avfuktare av lite större modell och en pax-fläkt som skickar ut lite av luften.

//Marcus
mrhalse
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2012-05-19 08:32

Re: varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Inläggav skyking » onsdag 2017-10-11 14:53

215 L/s är abnormt mycket. Med en densitet på .59g/L betyder det att om det är ren vattenånga att du leder bort ett drygt hekto vattenånga. Det skulle betyda att du kokar bort 6L/min. Gör du det i ett sånt litet bryggverk har du problem...

Ett annat sätt är att om du antar att du har en diameter på 3dm på kokkärlet, dvs en area på 7dm^3 så betyder det att ångan skall lämna grytan med 3m/s - vilket är rätt rejält...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Inläggav mrhalse » onsdag 2017-10-11 20:43

Min uträkning har jag gjort från siffrorna från podcasten beersmith gjorde med Blichmann, och denna artikeln. Tycker också att det låter mycket så blir inte riktigt klok på det. http://beersmith.com/blog/2017/05/20/planning-an-indoor-electric-brewery-part-2-ventilation-and-airflow/
mrhalse
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2012-05-19 08:32

Re: varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Inläggav Rotsac » onsdag 2017-10-11 21:18

mrhalse skrev:Varför kokar så många (Youtube) sin vört med lock på?
Får man inte till ett rullande kok på GF utan lock?
//Marcus


Du har nog tittat på USA-modellen.
Den använder 110 Volt, och utvecklar en lägre effekt än den Europeiska versionen som använder 240 Volt, och utvecklar 2500 Watt.

Med USA-modellen så har en del svårt att få ett ordentligt kok.
Med den Europeiska versionen är detta ej något problem.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Inläggav mrhalse » torsdag 2017-10-12 13:00

Rotsac skrev:Med USA-modellen så har en del svårt att få ett ordentligt kok.
Med den Europeiska versionen är detta ej något problem.

Tack så kan det vara.
mrhalse
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: lördag 2012-05-19 08:32

Re: varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Inläggav skyking » torsdag 2017-10-12 14:41

Rotsac skrev:Du har nog tittat på USA-modellen.
Den använder 110 Volt, och utvecklar en lägre effekt än den Europeiska versionen som använder 240 Volt, och utvecklar 2500 Watt.


Enligt de siffror jag har sett så anges det som 2kW på svenska marknaden iaf. Och de kör nog på 230V med tanke på att det är vad man får ur vägguttaget numera. Skulle de vara på 2.5kW så skulle det innebära att man behöver minst 13A säkring (vilket ingen av de som säljer verkar påpeka heller). Sen kan det ju stämma att amerikanska modellen utvecklar mindre effekt iofs...

Oavsett vilket så får man snabbare uppkok om man gör det under lock och koket blir dessutom livligare under lock, isht det förstnämnda kan vara skäl till att använda lock då iaf.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Inläggav Rotsac » lördag 2017-10-14 18:12

Enligt de siffror jag har sett så anges det som 2kW på svenska marknaden iaf. Och de kör nog på 230V med tanke på att det är vad man får ur vägguttaget numera. Skulle de vara på 2.5kW så skulle det innebära att man behöver minst 13A säkring (vilket ingen av de som säljer verkar påpeka heller). Sen kan det ju stämma att amerikanska modellen utvecklar mindre effekt iofs...

Oavsett vilket så får man snabbare uppkok om man gör det under lock och koket blir dessutom livligare under lock, isht det förstnämnda kan vara skäl till att använda lock då iaf.


Jag kollade fysiskt på bryggverket, och du har rätt.
Även om det alltså klarar 220-240 Volt.

Ja, locket har man såklart monterat under uppvärmningen inför koket.
För övrigt så rekommenderar jag att man även använder pumpen för att recirkulera vörten under uppvärmningen inför koket.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: varför kokar man med lock och hur får ni bort fukten?

Inläggav Lindh » söndag 2017-10-15 19:24

De flesta värmer upp till kok med lock men kokar utan lock.
Fukten får man bort med köksfläkt, kok nära öppet fönster, kok utomhus eller med huva och ventilationsrör (eventuellt med kanalfläkt).
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59


Återgå till Grainfather

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster