Tillsätta jäst?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Tillsätta jäst?

Inläggav tÖLpen » torsdag 2017-10-12 12:38

Hejsan, bryggdag i söndags och försökte mig på min första veteöl. Målet var 20l i jäshinken men fick ut ca 18liter og1065.
Jäser med Weihenstephan Weizen smack pack. Första gången med färsk jäst endast kört med torrjäst tidigare.
Aktiviteten gick igång rejält med mycket skum och bubbel men redan på måndag eftermiddag så slutade det klucka i röret... Finns en nivåskillnad i jäsröret men det kluckar/bubblar inte längre. Vad tror ni? Bara vänta ut tiden och prova eller ta ett nytt mätvärde i dag och igen om några dagar? Risk för infektion?
Mvh
Oskar

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
tÖLpen
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2015-12-09 12:13

Re: Tillsätta jäst?

Inläggav skyking » torsdag 2017-10-12 14:47

Skulle gissa att du har en läcka någonstans. Det är inget man behöver oroa sig alltförmycket för, den har isf gått in i sekundärjäsning redan vilket också skall avklaras innan det är färdigt.

Jag är inte stor fan av att mäta under tiden iofs, men skall man göra det så ser man till att man tar ut mätprovet med desinficerad utrustning. Då är det ganska liten risk att man åker på en infektion. Helst skall man undvika att det kommer in syre till ölet (vilket kan vara lite knepigt lite beroende på vad man har för jäskärl och är anledningen till att jag inte gillar detta).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tillsätta jäst?

Inläggav Lindh » torsdag 2017-10-12 19:17

Med en kran på hinken kan man ta ett prov dagligen om man vill utan att öppna hinken. Jag har kran på alla mina jäskärl, annars skulle jag inte ens överväga att använda de. Öppna locket gör jag först när allt är klart, dvs när ölet är på fat och jästen eventuellt är skördad. Spruta star san i kranen efter varje prov så är det lugnt.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Tillsätta jäst?

Inläggav tÖLpen » torsdag 2017-10-12 20:49

Ja jag misstänker en läcka jag också nu. Blir snabbt en liten nivåskillnad i jäsröret efter det att jag tryckte på locket men så långt att det blir bubbel.
Ja, jag ska nog se till att jag har tappkran på jäskärlet nästa bryggdag. 3-4 cm ovanför botten? Blir betydligt smidigare att flaska i slutändan kan jag tänka mig. Duktigt trött på pumphäverten. Sen nästa gång jag har en läcka kan jag ju relativt riskfritt mäta om det går åt rätt håll. Eller så ser jag till att skippa fler läckor...:)

Tack för input!


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
tÖLpen
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2015-12-09 12:13

Re: Tillsätta jäst?

Inläggav Drake » torsdag 2017-10-12 22:00

Höjden på borrhålet beror lite på vad du har för kran. De som går att vrida går att sätta något lägre medan de fast pip måste sitta så pass högt att pipen inte tar i när man ställer hinken på en slät yta. Fråga mej inte hur jag kom på det. :oops:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Tillsätta jäst?

Inläggav tÖLpen » fredag 2017-10-13 08:56

Drake skrev:Höjden på borrhålet beror lite på vad du har för kran. De som går att vrida går att sätta något lägre medan de fast pip måste sitta så pass högt att pipen inte tar i när man ställer hinken på en slät yta. Fråga mej inte hur jag kom på det. :oops:
Ska absolut inte fråga men jag kan se det framför mig!



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
tÖLpen
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: onsdag 2015-12-09 12:13

Re: Tillsätta jäst?

Inläggav seasteel » fredag 2017-10-13 12:27

Lindh skrev:Med en kran på hinken kan man ta ett prov dagligen om man vill utan att öppna hinken. Jag har kran på alla mina jäskärl, annars skulle jag inte ens överväga att använda de. Öppna locket gör jag först när allt är klart, dvs när ölet är på fat och jästen eventuellt är skördad. Spruta star san i kranen efter varje prov så är det lugnt.


Borde det inte dra in syre uppe i jäskärlet (genom jäsrörshålet) när du tappar ur öl genom kranen? Fast den lilla mängden syre kanske lägger sig på toppen av "kolsyran" som förhoppningsvis finns ovanpå ölet?
Jag har inte tagit några prover under jäsning på flera år, fast jag har kran på alla jäshinkar numer. Jag tar bara ett FG i samband med flaskning/fatning numer.

//lasse

ps torrhumlar du aldrig? ds
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Tillsätta jäst?

Inläggav ocke80 » fredag 2017-10-13 14:56

Lindh skrev:Med en kran på hinken kan man ta ett prov dagligen om man vill utan att öppna hinken. Jag har kran på alla mina jäskärl, annars skulle jag inte ens överväga att använda de. Öppna locket gör jag först när allt är klart, dvs när ölet är på fat och jästen eventuellt är skördad. Spruta star san i kranen efter varje prov så är det lugnt.


Tar du bort jäsröret då så att inte vätskan åker ner i jäskärlet?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
ocke80
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: måndag 2017-02-06 12:28

Re: Tillsätta jäst?

Inläggav skyking » fredag 2017-10-13 15:42

seasteel skrev:Borde det inte dra in syre uppe i jäskärlet (genom jäsrörshålet) när du tappar ur öl genom kranen? Fast den lilla mängden syre kanske lägger sig på toppen av "kolsyran" som förhoppningsvis finns ovanpå ölet?
Jag har inte tagit några prover under jäsning på flera år, fast jag har kran på alla jäshinkar numer. Jag tar bara ett FG i samband med flaskning/fatning numer.


Man bör nog inte förlita sig på teorin om att gaser skiktar sig. Gaser är (alltid) väldigt lätlösliga i varandra, inom sinom tid kommer gaserna ha blandats i det närmaste perfekt. Däremot så är ju frågan hur pass skadligt den lilla mängd luft man drar in är?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron