Långsam jäsning?

Här diskuteras tillverkning av mjöd, cider, sahti, gotlandsdricke och liknande!

Långsam jäsning?

Inläggav skyking » onsdag 2017-09-13 10:02

Jag har en mjöd som står och jäser. I går tog jag ett SG-prov som låg runt 70Ö från 90Ö, det har då jäst i två veckor. Är detta normalt eller är det något man skall oroa sig för/vidta någon åtgärd för (annat än att ha tålamod)? I denna takten bör det alltså dröja ytterligare 6-7 veckor innan det är utjäst.

En annan sak jag noterade var att musten är lite grönaktig? Är detta vanligt? Jag glömde fråga biodlaren om vilka växter bina hämtat från.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Perwaste » torsdag 2017-09-14 18:16

Vi ligger jämsides när det gäller erfarenheter gällande mjöd. Jag gör också min första nu.

Vad jag har lyckats läsa mig till inför detta är bland annat vikten av att hålla pH på bra nivå, samt behovet av jästnäring o liknande.

Se den här länken:
http://beerandwinejournal.com/potassium-ph-mead/

Har du kollat din pH? Jästnäring? Eftersom jag inte kan så mycket själv är det mest återupprepning av andras kunskaper.

Jag tog ned pH till ca 4.2, och hade i näringen. (Avsikten var att använda Tristans FNT-schema, men hade lite otur när jag tänkte, så hela rasket åkte i vid dag 1 istället för de olika dagarna...)

Från og 90 har jag väl tagit ned det till kanske 10 nu, ca 10 pinnar om dagen i snitt. Och smakar gott, och ingen konstig färg. Vad kan det komma ifrån? Hur smakar det?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » onsdag 2017-10-04 21:07

Det här är förvisso min andra, men det skall förvisso vara sagt att min första gjordes inte detta årtusendet så jag väl inte mer rutin på det kan man väl lungt säga.

Jag har nu bara kommit till 50Ö. Nu har dessutom aktiviteten avtagit, tidigare har det ju varit jämn aktivitet omän på låg nivå. Jag kör med pH-papper och hamnar kanske på 3.6-3.8 (men jag tycker det är svårt att tolka färgen, kanske skulle man ta och investera i en riktig mätare).

Frågan är lite vad jag skall göra? Det jag kommer ihåg är att mjöd kan ta lång tid på sig att bli färdig. Är det här anledning till oro egentligen?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 13:28

Hej,
Det är alldeles för trögt, det borde vara färdigt nu. Först några frågor: Har du möjlighet att mäta pH? Vilken jäst använde du? Vilken temp har du i jäsrummet? Ligger jästen på botten av jäskärlet? Har du skumkrona? Om man sköter allt rätt så ska 100 pinnar på två veckor vars fullt möjligt. Färgen behöver du inte vara orolig över, det skiftar från allt möjligt under jäsningens gång.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 13:29

Och hur mycket jäst och hur stor batch? Glömde fråga det...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » lördag 2017-10-07 14:41

Jag använder pH-papper och om jag tolkar färgen rätt ligger det på 3.6-3.8. Jag använder WYeast 4632 (dry mead). Jäsningen sker i partycooler instäld på 16C. Såvitt jag kan se så är det inte någon betydande jästmängd på botten, men heller ingen skumkrona (båda skiljer sig från vad jag är van vid vid ölbryggning - det är liksom om det vore för få jästceller). Jag körde med ett paket jäst till 20L, ingen förkultur, men tillsatte Fermaid K i musten (i början).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 15:22

Hmm, knepigt. pH är bra tempen är bra. Syresättning? Annars vete skrutton vad som hänt. Jag har i ärlighetens namn i använt wyeast så ofta. Jag använder allltid lallemands torrjäst tillsammans med Go-Ferm. Jag kan skicka ett uträknat och färdigt protokoll som garanterat fungerar. Intresserad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 17:12

Ytterligare en fråga, hur stor temp. diff. hade du mellan jäst och must vid pitch?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » lördag 2017-10-07 17:38

Ja det vore intressant inför nästa sats. Jag har tänkt mig att jag gör mjöd en gång per år framöver.

Dock är aktuella frågan lite vad jag skall göra nu...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 18:11

Jag tror att du kan använda samma protokoll för omstart. Jag tänker EC-1118 eller K1-V116 som jäststam.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 18:11

Jag skickar senare ikväll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 18:25

Eller förresten, har du rört om något i mjödet? Det kan vara så att du har massor av uppbunden kolsyra som helt enkelt behöver piskas ur med lämpligt verktyg. Det kan ibland bli så att kolsyran inte bubblar ur ordentligt och på så vis försurar musten så att jästen blir trög.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » lördag 2017-10-07 19:09

Cobrac skrev:Ytterligare en fråga, hur stor temp. diff. hade du mellan jäst och must vid pitch?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Kommer inte ihåg exakt, men det var rumstemperatur på 24c på jästen. Musten var iaf inte kallare än så. Sen kyldes musten i partycoolern...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav skyking » lördag 2017-10-07 19:30

Cobrac skrev:Eller förresten, har du rört om något i mjödet? Det kan vara så att du har massor av uppbunden kolsyra som helt enkelt behöver piskas ur med lämpligt verktyg. Det kan ibland bli så att kolsyran inte bubblar ur ordentligt och på så vis försurar musten så att jästen blir trög.


Det jag testat är att skaka lite på den, men det kanske inte får loss så mycket CO2. Jag tycker inte jag har något som jag kan vispa med.

Som ölbryggare är man kanske lite nojjigare än vad som är motiverat när det gäller oxidation. Jag tänker att om man skakar när det är CO2 i headspacet så riskerar man inte oxidation.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Långsam jäsning?

Inläggav Cobrac » lördag 2017-10-07 20:01

Det som är bra med mjöd är att det oxiderar i särskilt lätt, skulle nästan tippa på att det går att jäsa under en linneduk. Nja, skakning är lite klent. Man behöver typ en färgomrörare med skruvdragare på ganska hög fart. Ett varnings tecken här! Börja långsamt, det kan bli en nästintill explosionsartad skumtillväxt. Himla fiffigt med partycooler. Själv byggde jag ett cellplastutrymme med peltierkylare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cobrac
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 284
Blev medlem: tisdag 2016-09-06 13:05

Nästa

Återgå till Mjöd, Cider, Sahti och mer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster