Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav SwedishLuthier » måndag 2017-08-28 18:34

Första posten här...
Gör min tredje bryggning och har lite funderingar kring jäsförloppet. Gör en Scottish Export med Ale-malt, 1% roasted barley och 1%CaraRed (kände mig äventyrlig och ersatte en maltsort med CaraRed eftersom jag hade det hemma...). Fick OG på 14,8 plato (är det så man skriver?)

Jästen är Wyeast Scottish Ale 1728 som tillsattes vid en temperatur på 21 grader. Det tog nästan exakt 24 timmar innan jäsningen kom igång ordentligt, men då satt det en rejäl fart. Så långt allt väl... Men bubblandes avtog rätt fort och varken idag eller igår har jag kunnat se några bubblor alls. Jag har tappkran för testning så jag mätte och jag har redan, efter 4 dagar (!) kommit ned till 4,1 plato. Känns dels som att det gått riktigt fort. För fort? Kan det verkligen stämma? Och dels vet jag inte hur jag ska förhålla mig till att receptet anger totalt 5+2 veckors jäsning. Ska jag låta det stå hela tiden ut? Har naturligtvis luktat, smakat och tittat. Rätt grumlig brygd, men det beror nog på att jag i min nybörjariver missade att beställa mer protaflok men körde ändå. Doft och smak är jästig, lite åt det tunnare hållet (inte så konstigt med tanke på tiden såklart...). Men vad gör jag nu? Vänta ett par veckor innan omtappning eller har det gått åt skogen? Köra exakt efter receptets jästid ändå eller korta av den? osv osv... Alla råd mottages naturligtvis tacksamt.
SwedishLuthier
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2017-08-28 18:22

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav Bobby » måndag 2017-08-28 20:25

Hej

Kul att du börjat brygga och hittat till forumet.

Efter att ha läst din post är jag rätt övertygad om att du kan vara helt lugn med jäsningen.
Dina värden såg korrekta ut, så du kan vara trygg med att det blir öl.

Det är en vanlig farhåga som många upplever, även jag tror jag.
Men jäst kan vara väldigt snabb, på ett par dygn kan den vara utjäst i vissa fall.

Men jäsprocessen "städar upp" annat också även efter sockret omvandlats till alkohol, som kan bidra till felsmaker osv.
Så låt den stå som planerat, det har nog inte gått åt skogen.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav SwedishLuthier » måndag 2017-08-28 21:03

OK, tack för det. Skillnaden mellan de två första bryggningarna är så stor så jag blev rejält orolig (ja, jo, annan jäst, annat recept, jag vet...). Men om ni tycket att det verkar normalt med två dagar med "explosionsartad" jäsning för att därefter stanna av så känns det bättre. Kommer jag få bekymmer med att jäsa fram kolsyran i flaskorna om det får stå för länge? Alltså kan jästen helt "dö bort" om det inte finns tillräckligt med socker kvar, eller går den bara i dvala i väntan på en smaskig sockergiva innan buteljeringen?
SwedishLuthier
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2017-08-28 18:22

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav skyking » måndag 2017-08-28 21:57

Du talar om att det skall stå 5+2 veckor. Det bör inte vara några som helst problem med att kolsyrejäsning då. Det kan ta lite längre tid kanske.

Eventuellt skulle jag skippa omtappning om det vad det som var tänkt att göras efter 2 veckor utan låta det stå kvar hela tiden.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-08-29 09:38

Ett tips är att skippa den extremt långa jästiden. Med tanke på hur snabbt jäsningen gick så var din jäst pigg och det räcker gott och väl att låta det stå i jäshink i två veckor för att därefter tappa på flaska eller fat. Finns ingen anledning att låta det stå längre, tvärtom.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav SwedishLuthier » tisdag 2017-08-29 17:29

OK, så ett råd att köra 5 veckor innan tappning på flaska och ett på två veckor. Koncensus kring att korta ned jästiden lite i alla fall. Kanon! En fråga där då bara, om jag drar ned jästiden i jäskärlet till 2-3 veckor, visst borde jag låta det stå em lite längre tid på flaska, särskilt om det som nämnts kanske behövs lite längre tid just för att bli bra med kolsyra, uppemot 4 veckor minimum då eller? Ytterst tacksam för hjälpen
SwedishLuthier
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2017-08-28 18:22

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-08-29 18:43

SwedishLuthier skrev:OK, så ett råd att köra 5 veckor innan tappning på flaska och ett på två veckor. Koncensus kring att korta ned jästiden lite i alla fall. Kanon! En fråga där då bara, om jag drar ned jästiden i jäskärlet till 2-3 veckor, visst borde jag låta det stå em lite längre tid på flaska, särskilt om det som nämnts kanske behövs lite längre tid just för att bli bra med kolsyra, uppemot 4 veckor minimum då eller? Ytterst tacksam för hjälpen


Det borde räcka med två veckor för kolsyrejäsning, det brukar det oftast göra om man inte gör något konstigt. Så 2-3 veckor i hink och 2 veckors kolsyrejäsning blir utmärkt, som för de flesta öl. Sedan behöver du ju inte dricka upp allt på en gång heller utan följa utvecklingen en tid.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav skyking » tisdag 2017-08-29 19:50

Är det kolsyrejäsning det är frågan om så är det snarare tvärtom. Ju längre du väntar innan du tappar upp destu mindre och slöare häst får du med i flaskan och tiden för kolsyrejäsning blir längre.

Å andra sidan kan ölen vinna på att stå till sig.

Men du behöver ju inte binda upp dig vid tiden. Du kan stoppa in en flaska i kylen när du känner för det och testa. De andra kan få stå kvar och mogna ifall du inte är nöjd.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav SwedishLuthier » onsdag 2017-08-30 21:38

skyking skrev:Är det kolsyrejäsning det är frågan om så är det snarare tvärtom. Ju längre du väntar innan du tappar upp destu mindre och slöare häst får du med i flaskan och tiden för kolsyrejäsning blir längre.

Å andra sidan kan ölen vinna på att stå till sig.

Men du behöver ju inte binda upp dig vid tiden. Du kan stoppa in en flaska i kylen när du känner för det och testa. De andra kan få stå kvar och mogna ifall du inte är nöjd.

Okej, så ska jag vara lite orolig över att jag väntar för länge med omtappningen? Kan jag dra ut på jäsningen (eller mognaden) i jäskärlet så länge att jästen helt dör bort och jag inte får någon kolsyrejäsning i flaskorna? Och om ja, eftersom jäsning avtog på bara tre fyra dagar och jag har nått FG redan ny, ska jag t ex dra ned jäsningen i jäskärlet till t ex 3 veckor och låta ölet mogna på flaska i minst tre fyra veckor i stället för den relativt långa tiden i jäskärlet som receptet föreskriver? Lutar åt det senare...
SwedishLuthier
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2017-08-28 18:22

Re: Snabbt jäsförlopp, eller bara nybörjarfel...

Inläggav skyking » torsdag 2017-08-31 07:29

SwedishLuthier skrev:Okej, så ska jag vara lite orolig över att jag väntar för länge med omtappningen? Kan jag dra ut på jäsningen (eller mognaden) i jäskärlet så länge att jästen helt dör bort och jag inte får någon kolsyrejäsning i flaskorna? Och om ja, eftersom jäsning avtog på bara tre fyra dagar och jag har nått FG redan ny, ska jag t ex dra ned jäsningen i jäskärlet till t ex 3 veckor och låta ölet mogna på flaska i minst tre fyra veckor i stället för den relativt långa tiden i jäskärlet som receptet föreskriver? Lutar åt det senare...


Nej, du behöver inte vara orolig, inte när vi talar de tider du nämnde. Eventuellt kan man vänta för länge att det inte finns tillräckligt med jäst kvar, men det krävs nog lite mer än så. Det jag menade var att man vid längre väntan på att tappa upp ölen bör förvänta sig att det tar lägnre tid för kolsyrejäsningen att bli färdig.

I själva verket är tidpunkten för att tappa upp ölet inte speciellt kritisk, det jag föreslår är att du tappar upp det när du har tid (dock inom rimliga gränser). Om det passar dig att tappa efter 3 veckor så kör på det...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster