Första bryggningen, frågor.

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav bryggapa » tisdag 2017-08-01 22:53

Återigen har jag rätt! (Att jag feltolkade det du skrivit alltså...) :)

Ett tips kan vara att frysa in en par tre PET-flaskor med vatten. Ställ jäskärlet i t.ex. en sopsäck tillsammans med dessa. När du plockar ut flaskorna i frysen, lägger du in tre nya. Man får rotera flaskorna kanske två ggr per dag.
Lite bökigt, men det räcker att man gör det tre-fyra dagar, för att försöka hålla temperaturen i schack under den mest 'kritiska' perioden.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » onsdag 2017-08-02 10:14

Funderar på att komplettera med en doppvärmare för att få till riktig kokning.
Jag får det som sagt bara att sjuda med induktionshällen vi har, frågan är hur kraftig doppvärmare jag behöver för att hjälpa till att få till riktigt kok? Alltså använda hällen + doppvärmare. Nån som har en idé?
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav bryggapa » onsdag 2017-08-02 15:02

Sjuder det så är det inte långt ifrån.
Har ni provat med lock? Eller isolering? Den mesta värmen försvinner uppåt, det skulle förvåna mig om ni inte får till ett dugligt kok med lock på eller på glänt. Betydligt enklare lösning :)
Det behöver inte stormkoka, det räcker med att man har rörelse i vörten.
Men om ni verkligen vill köra med doppvärmare, skulle jag tro att en grilltändare om ca 500W räcker. Men jag skulle prova med lock först :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » onsdag 2017-08-02 15:25

bryggapa skrev:Sjuder det så är det inte långt ifrån.
Har ni provat med lock? Eller isolering? Den mesta värmen försvinner uppåt, det skulle förvåna mig om ni inte får till ett dugligt kok med lock på eller på glänt. Betydligt enklare lösning :)
Det behöver inte stormkoka, det räcker med att man har rörelse i vörten.
Men om ni verkligen vill köra med doppvärmare, skulle jag tro att en grilltändare om ca 500W räcker. Men jag skulle prova med lock först :)


Tack för all input!
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav martinb » onsdag 2017-08-02 15:28

bryggapa skrev:Sjuder det så är det inte långt ifrån.
Har ni provat med lock? Eller isolering? Den mesta värmen försvinner uppåt, det skulle förvåna mig om ni inte får till ett dugligt kok med lock på eller på glänt. Betydligt enklare lösning :)
Det behöver inte stormkoka, det räcker med att man har rörelse i vörten.
Men om ni verkligen vill köra med doppvärmare, skulle jag tro att en grilltändare om ca 500W räcker. Men jag skulle prova med lock först :)

Nja, lock på under kok vill man ju undvika, kör hellre ett lager isolering runt grytan.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav bryggapa » onsdag 2017-08-02 16:10

martinb skrev:Nja, lock på under kok vill man ju undvika, kör hellre ett lager isolering runt grytan.


Dubbel-Nja. Det finns klara fördelar att koka med lock. Mindre damm/flugor och fläkt-flott som kan träffa vörten. Dessutom kan man få till ett bättre kok med med lägre effekt (som i det här fallet).
Det tjatas en hel del om "myter" inom hembyggning, min uppfattning är att DMS är *inte* en myt, men är inte särskilt problematiskt för oss. Dessutom lär det bero mer på (för) kort kok och långsam kylning (eller en kombination därav).

Att koka med lock *kommer* låta DMS koka bort ändå (troligen bättre än utan lock om man innan bara sjudning, pga avsaknad av rörelse i vörten). Ångan *måste* kunna ta vägen någonstans, även med lock (annars har du inte ett vörtkok, utan en bomb...) och med ångan kommer även DMS:en följa med.

Nackdelen med att koka med lock som jag ser det, är att det är lättare att det kokar över om man inte kan se vad som händer. Men det bör man kunna undvika genom att ta det piano vid uppkok/hot-break + att man lär sig 'lagom' effekt efter uppkok.

Att man som hembryggare *måste* koka utan lock, annars får man felsmaker (DMS), *det* är en myt och den förtjänar att dö :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav skyking » torsdag 2017-08-03 10:34

Frågan är vilka belägg det finns på det där med kokning under lock och DMS. Bevisligen försvinner ju 10% av vörten bort under köket och tro mig den blir inte kvar under locket för då hade trycket behövt vara MYCKET högre än det är (och även temperaturen - man hade nog haft andra problem då).

Det mesta som kokar bort trots lock är vatten och DMS har betydligt lägre kokpunkt. Att man kokar bort 10% vatten utan att DMS skulle följa med tycker inte jag låter troligt.

Är lock vad som behövs för att få ett ordentligt kom så skulle jag gissa att alternativet är värre än att koka under lock.

Hur vanligt är d t med DMS I hembryggda öl? Mig veterligen är det rätt vanligt att man använder lock när man kokar - det skulle jag vara rätt vanligt med DMS i hembryggda öl...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » torsdag 2017-08-03 12:09

Nu har jag iaf köpt en 800 w grilltändare till hjälp nästa bryggd. 129:- på Jula. Rusta hade typ samma för 99:-, men var slutsåld här. http://www.jula.se/catalog/tradgard/ute ... re-769087/
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav bryggapa » torsdag 2017-08-03 12:25

Det finns mig veterligen inga belägg alls och jag har försökt att leta efter dem... Jag tippar på att det kan ha att göra med att det kan ha att göra med att stora bryggerier kan (brukar?) ha kondensatfällor för att undvika att kondensat kommer tillbaka till kokkärlet + det faktum att DMS leds bort med ångan, som gjort att någon/några hembryggare dragit felaktiga slutsatser och sedan har det spridits som 'sanning' och slagit rot.

Det finns å andra sidan inga riktiga belägg för att kok med lock *inte kan* orsaka DMS heller. Men resonemanget som du (och jag) för, tycker jag är logiskt försvarbart, samt att jag har sett en del individuella experiment som stöder detta (även om det inte är 'hard science'). T.ex: http://brulosophy.com/2016/10/31/the-boil-lid-on-vs-lid-off-exbeeriment-results/

Det som är trist, är att här i vårt avlånga land, så har det här konsekvenser. 20-25L batcher är väl det vanligaste, samt att 10A 230V är det som brukar finnas att tillgå. Det är på gränsen... Koka med lock / lock på glänt är definitivt att föredra framför ett dåligt kok. Att slippa kryp, damm och fläkt-flott är definitivt också bonus :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav bryggapa » torsdag 2017-08-03 12:32

EPT, köp en separat jordfelsbrytare också om du inte redan har det i kåken. Billig livförsäkring :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav skyking » torsdag 2017-08-03 13:07

bryggapa skrev:EPT, köp en separat jordfelsbrytare också om du inte redan har det i kåken. Billig livförsäkring :)


Ett tips är att även koppla en radio eller liknande efter brytaren. På det sättet märker du omedelbart ifall strömmen brutits. Det ökar inte säkerheten, men kan hjälpa dig att snabbare vidta åtgärder om strömmen bryts.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav martinb » torsdag 2017-08-03 14:14

DMS är rätt vanligt om man kan gå efter ölen som lämnas in till SM... Om man har problem med för mycket flott i fläkten kanske det är dags att städa ;)
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav bryggapa » torsdag 2017-08-03 15:32

Rätt vanligt är ju inte särskilt specifikt. Och det säger inget om orsaken. Jag kan nog tänka mig en handfull orsaker som skulle vara mer troliga än ev. lock vid kok.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » torsdag 2017-08-03 18:11

bryggapa skrev:EPT, köp en separat jordfelsbrytare också om du inte redan har det i kåken. Billig livförsäkring :)


Finns redan i elcentralen.
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Re: Första bryggningen, frågor.

Inläggav EPT » torsdag 2017-08-31 21:11

Provsmakar ölen nu till matchen. Jättegod! Helnöjd! Kanske skulle jag vilja ha lite, lite mer kolsyra. Men jag är helnöjd med resultatet. Tack alla för all hjälp! :D
EPT
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: söndag 2017-07-16 13:21

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 40 gäster

cron