Enkel torrhumling i hink ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav Chabo » tisdag 2017-07-18 23:11

OBS !
Det gäller ej fat eller andra sätt att jäsa, servera mm
Har vanlig plasthink!

Tänkte torrhumla lite men trodde det fans mer info...men hittar dåligt.,
Det jag funnit krockar hela tiden med annat jag lärt mig.
Som:
*Vänta med att torrhumla till jästen nästan är klar, ca efter 1 vecka.( ALE med US-05 tex)
*Torrhumla helst inte mer än 4-5 dagar pga grässmaker.
*Låta ölet jäsa minst 2 veckor men helst 3 ..
*Flytta ej till sekundär pga oxidering.
*Kalkkrascha några dagar nära nollan.
*Ha inte i torrhumlingen i för kall vört då utbytet blir för dåligt.

Så jag vill slänga i humlen efter ca 1 vecka...ha vörten kvar orörd 2 veckor till, men inte ha i humlen mer än 5 dagar.

Jag förstår att varje punkt har sina motståndare men trots allt dyker dessa punkter upp lite för ofta för att inte ha någonting bakom sig.

Hur gör folk som torrhumlar i hink ?
( finns säkert trådar men jag hittar endast 100 st där fat eller andra enheter är inblandat)


Info
Har 10 liter IPA med 1,070 OG
Skall i med 30 gram


Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav rick.lindqvist » tisdag 2017-07-18 23:44

Här är ett bra tillvägagångssätt jag alltid tillämpar med gott resultat och jag tar det i rätt ordning :)


Jäs ut ölet - 5-8 dagar beroende på mängd jäst och temp.

Torrhumla med pellets i 4-6 dagar, längre tid ger inte mkt mer effekt men grässmaker kommer långt senare så där är det lugnt. Tappa inte om för det fyller ingen funktion. Oxidering motverkas i och med den kolsyran i ölet samt en välfylld jäshink. Jag vet att vissa har haft problem med oxidation men jag kan inte redogöra det här och nu. Aldrig drabbat mig.

Kallkrascha så kallt du kan. 8 grader 4-6 dagar, nära 0 enstaka dagar.

Hoppas det var till hjälp :)
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav Chabo » onsdag 2017-07-19 09:25

rick.lindqvist skrev:Här är ett bra tillvägagångssätt jag alltid tillämpar med gott resultat och jag tar det i rätt ordning :)


Jäs ut ölet - 5-8 dagar beroende på mängd jäst och temp.

Torrhumla med pellets i 4-6 dagar, längre tid ger inte mkt mer effekt men grässmaker kommer långt senare så där är det lugnt. Tappa inte om för det fyller ingen funktion. Oxidering motverkas i och med den kolsyran i ölet samt en välfylld jäshink. Jag vet att vissa har haft problem med oxidation men jag kan inte redogöra det här och nu. Aldrig drabbat mig.

Kallkrascha så kallt du kan. 8 grader 4-6 dagar, nära 0 enstaka dagar.

Hoppas det var till hjälp :)



Lät ju så enkelt jag trodde/hoppats på (tills jag "googlade" mer på det och då blev det komplicerat....)

Jäs ut inkl diacetylrast ( rumstemp)
Snabbt i med pellets ( pellets i strumpa är tanken)
Kallkrasch sista 3-4 dagarna ( av denna 3 veckors period)
Tappa över till primningshink på flaskningsdagen.


Har jag fattat det rätt ?


Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav rick.lindqvist » onsdag 2017-07-19 13:15

Jodå.
Fast det att 17/18 ----> 22 är diacetylrast känns ju tveksamt så skippa den terminologin.

Och kallkraschen tror jag du kan halvera tiden på då det inte ska bli en kristallklar tysk pilsner, men du väljer.
Användarvisningsbild
rick.lindqvist
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 258
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:51
Ort: göteborg

Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav Chabo » onsdag 2017-07-19 18:09

rick.lindqvist skrev:Jodå.
Fast det att 17/18 ----> 22 är diacetylrast känns ju tveksamt så skippa den terminologin.

Och kallkraschen tror jag du kan halvera tiden på då det inte ska bli en kristallklar tysk pilsner, men du väljer.


Tack
Kikade o jag har ju använt den termen lite fel.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-07-19 18:53

Det du helt kan bortse från i den där listan är att man måste låta ölet spendera minst 2 veckor i jäshink, helst tre. Två veckor är fullt tillräckligt och kan snarare ses som maxtid för en ipa.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav fluke12 » onsdag 2017-07-19 20:20

Jag har testas de flesta sätt och tider på upp till 14 dagar och inte märkt av nån skillnad eller grässmak. Läste nyss Brulosophys nya test där de lade i all torrhumling direkt vid pitchning och lät den var i under hela jäsningen.
De konstaterar att ingen kände nån skillnad på den ölen jämfört med den andra som var torrhumlad på mer traditionellt sätt. Jag kommer att testa den på nästa IPA....
fluke12
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 267
Blev medlem: fredag 2016-05-13 13:05
Ort: Askeby Linghem

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav Chabo » torsdag 2017-07-20 10:20

fluke12 skrev:Jag har testas de flesta sätt och tider på upp till 14 dagar och inte märkt av nån skillnad eller grässmak. Läste nyss Brulosophys nya test där de lade i all torrhumling direkt vid pitchning och lät den var i under hela jäsningen.
De konstaterar att ingen kände nån skillnad på den ölen jämfört med den andra som var torrhumlad på mer traditionellt sätt. Jag kommer att testa den på nästa IPA....


tack
då tar jag bort oron för grässmak .
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav Chabo » torsdag 2017-07-20 11:52

ekstedt skrev:Det du helt kan bortse från i den där listan är att man måste låta ölet spendera minst 2 veckor i jäshink, helst tre. Två veckor är fullt tillräckligt och kan snarare ses som maxtid för en ipa.


Kan du fördjupa resonemanget..
Du har troligen rätt, men sett många trådar om detta där det sägs "helst tre veckor"

Vilka faktorer spelar in såsom jäst, öl typ mm
Vad blir sämre av 3 veckor?

Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav Jonas Johnsson » torsdag 2017-07-27 15:31

De flesta öljäster jser ju klart på en dryg vecka. Om du låer en IPA ligga på hink i tre veckor innan du torrhumlar så tappar du ju massor av aromen som du ju lagt energi och pengar på att dra i islutet av koket. Om du använder exempelvis Us05 eller annan vanlig alejäst så är det vanligtvist utjäst och klart på en vecka.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-07-27 16:06

Chabo skrev:Kan du fördjupa resonemanget..
Du har troligen rätt, men sett många trådar om detta där det sägs "helst tre veckor"

Vilka faktorer spelar in såsom jäst, öl typ mm
Vad blir sämre av 3 veckor?

Anders


Det stämmer att många hembryggare har fått för sig att man helst ska låta ölet ligga tre veckor i jäshink, ofta motiveras det med att jästen måste få tid att "städa upp efter sig". Med det sistnämnda får man förmoda att man avser reducering av jäsbiprodukter som diacetyl och acetaldehyd. Men med god jästhantering har jästen såväl jäst ut jäsbart socker som reducerat jäsbiprodukter efter max två veckor. En del av förklaringen till att många hembryggare tror sig behöva tre veckor kan vara att man har dålig jästhantering och då kan längre tid i jäshinken vara fördelaktigt även om aldrig kommer bli lika bra som om man hade haft koll på jästen. Men det går inte heller utesluta ren inbillning.

Undantaget är vissa besvärliga jäststammar som tar längre tid på sig; Dupont-stammarna, Unibrou-stammen, och kanske även Hoegaarden-stammen. Å andra sidan är ofta torrjäster som US-05, S-04 och T-58 väldigt snabba och då kan det räcka med 7-10 dagar.

Nackdelen är precis som Jonas skriver att fräscha humlearomer kan försvinna. I övrigt är väl nackdelen att man väntar helt i onödan.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav Chabo » onsdag 2017-08-02 22:45

Jonas Johnsson skrev:De flesta öljäster jser ju klart på en dryg vecka. Om du låer en IPA ligga på hink i tre veckor innan du torrhumlar så tappar du ju massor av aromen som du ju lagt energi och pengar på att dra i islutet av koket. Om du använder exempelvis Us05 eller annan vanlig alejäst så är det vanligtvist utjäst och klart på en vecka.


Tack.
Låter vettigt att inte slösa bort humlen.
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Enkel torrhumling i hink ?

Inläggav Frithiof » onsdag 2017-12-06 14:52

Hej! Hur har det funkat med torrhumlingen? Har du sluppit oxidationen?

Jag har samma uppsättning grejer hemma, dvs inga fat eller andra komplicerade grejer. Vill gärna torrhumla rätt ner i hinken. Tappar inte om till sekundär, och inte heller till sockerlag -- jag kör mockasockerbit i varje flaska istället. Jag har inte hållit på tillräckligt länge för att kunna utvärdera den här enkla processen.
Frithiof
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: tisdag 2017-11-07 20:26


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 74 gäster