Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav reta » onsdag 2017-07-05 12:18

Efter två veckors jäsning, inklusive 3 dagar torrhumling och sedan 3 dagar cold crash har jag för någon dag sedan tappat upp på corneliusfat och tvångskarbonerat.

Ölet blev svingott. Kunde inte tänka mig ett godare öl första dagen jag provade det. Nu efter både 1 och 2 dagar efteråt finns det någon lukt, och väldigt svagt märks det nog av även i smak, som i min mening förstört hela ölet. Jag har svårt att beskriva lukten, men det är nog inte jästlukt, har hört folk prata om blött papper/papp lukt, kanske att det är i den stilen...? men har som sagt svårt att identifiera

Annan information som kanske kan vara till hjälp för någon kunnig att identifiera vad som hänt:

- Jag körde med pumphävert för att få över från jäshink till fat, och måste säga att inget synligt "grummel"/sediment/humlerester fördes över till fatet.
- Ölet står i 9L corneliusfat i kylskåp som hållet runt 6 grader.
- Samtliga slangar finns i kylskåpet. Tappkranen är monterad i kylskåpsvägg.
- Corneliusfatet var nytt och endast använt en gång innan av mig. Jag diskade ordentligt och använde Chemipro OXI för desinficering av allt. Anväde dock inte PBW trots att jag köpt det, trodde det inte skulle behövas med tanke på fatets skick.
- Jag har inte strypt kolsyretillförseln mellan användning dessa 3 dagar. Det har stått på 1.0-1.1 bar sedan jag tappat upp på fat. Är det OK?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få på hur jag antingen kan rädda ölet (säkert för sent) eller i alla fall förhindra att det händer nästa gång.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav Snow » onsdag 2017-07-05 12:36

Oxidering i samband med flytt till fat skulle jag tro....

Försök att få till helt plaskfri flytt, kanske co blåsa fatet innan eller helst helt co fyllt och fyll upp fat genom "ut" anslutningen och avlufta samtidigt genom co anslutningen


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav reta » onsdag 2017-07-05 13:23

Tack! Smart att ta det via ölanslutningen. Men är det farligt att få i sig oxiderad öl? Inget man kan gör för att rädda det?

och avlufta samtidigt genom co anslutningen


Hur menar du? Vad ska in/ut genom co anslutningen i slutet?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav skyking » onsdag 2017-07-05 15:02

reta skrev:Tack! Smart att ta det via ölanslutningen. Men är det farligt att få i sig oxiderad öl? Inget man kan gör för att rädda det?


Jag har inte hört något om att det skulle vara farligare än att få i sig o-oxiderad öl. Som med många fel så är det inte farligare än att det kanske inte är så trevligt att dricka.

Som med många felsmaker så finns det inget rimligt man kan göra för att rädda ölet när det väl har drabbats (enklaste åtgärden är nog att ersätta oxiderad öl med o-oxiderad).

Hur menar du? Vad ska in/ut genom co anslutningen i slutet?


Jag får nästan anta att du fyllt fatet med CO2 (det gör man genom att först fylla det med starsan-lösning och sedan trycka ut den med CO2 som om du tappade upp öl - du skall dock inte dricka upp lösningen) gör du inte det så är metoden ganska meningslös(*). Man kopplar en vanlig gaskoppling (utan slang) till gas-ventilen och då kommer det komma CO2 ur den allteftersom fatet fylls med öl - för att hävertverkan skall fungera så krävs det att gasen i målbehållaren kan komma ut. Alternativt kan man öppna säkerhetsventilen, men en fördel med att ta det via gas-ventilen är att när ölet nått upp dit så bör öl komma ur där vilket blir en indikation på att fatet är fullt.

Skall man ha riktig överkurs på det hela så ser man även till att ditt jäskärl är skyddat mot luften, detta kan göras genom att dra en slang från gasventilen till jäskärlet. En annan överkurs är att jäsa i fat och då kan man trycka in CO2 i jäsfatets gasventil, låta ölet gå från ölventil till ölventil och släppa ut CO2 från målfatet via gasventilen. Då behöver man inte ha någon höjdskillnad eftersom CO2'n driver hela överföringen. Har man tryck på jäsfatet skall man först se till att man har tryck på målfatet innan överföringen påbörjar.

(*) Har du inte fyllt fatet med CO2 så finns det inte mycket vits med att ha fatet stängt under överföringen eftersom ölet ju ändå kommer utsättas för luft. Då kan du lika gärna låta locket vara av - så ser du ju när fatet börjar bli fullt.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav reta » onsdag 2017-07-05 21:40

Aha, så jag fyller fatet med co2 på vanligt sätt, sedan sätter jag dit en co2 ventil/snabbkoppling som inte är inkopplad till en kolsyretub så kommer kolsyra pysa/tryckas ut automatisk i takt med att jag fyller på med öl?

Funkar vanlig kul/snabbkoppling alltså att även omvänt på ölventilen/utången? Kan jag koppla denna m.h.a plastslang till tappkran i jäskärl och förvänta mig att fatet fylls på så länge jag har höjdskillnad?
Bild
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav STMF » onsdag 2017-07-05 21:46

Japp och japp.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav reta » onsdag 2017-07-05 21:55

Tackar!

Vad gäller att även skydda jäskärl från luft gör jag gärna även det nästa gång. Har dock inte två fat men det första alternativ skyking nämnde låter görbart. Däremot är jag inte helt med på vad som menas och i vilket moment.

Skall man ha riktig överkurs på det hela så ser man även till att ditt jäskärl är skyddat mot luften, detta kan göras genom att dra en slang från gasventilen till jäskärlet.


Jag ser framför mig att fatet är fyllt med co2, ölventilen har öl flödandes från jäskärl genom tappkran, gasventil pyser ut co2 i takt med att fatet fylls på. Då fyller redan gasventil funktion i fatet och enda utgången i jäskärlet används för att förflytta ölet? Hur ska jag då "dra en slang från gasventilen till jäskärlet"?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav Snow » lördag 2017-07-08 21:17

reta skrev:Tackar!

Vad gäller att även skydda jäskärl från luft gör jag gärna även det nästa gång. Har dock inte två fat men det första alternativ

Jag ser framför mig att fatet är fyllt med co2, ölventilen har öl flödandes från jäskärl genom tappkran, gasventil pyser ut co2 i takt med att fatet fylls på. Då fyller redan gasventil funktion i fatet och enda utgången i jäskärlet används för att förflytta ölet? Hur ska jag då "dra en slang från gasventilen till jäskärlet"?


Gas ventilen på fatet som pyser Co2, kopplar du till hålet där jäsröret suttit.Då får du in Co2 i jäskarlet istället för luft. Personligen tycker jag själv dock att det är överkurs, ehuru, CO är tyngre än luft. Det innebär att du har ett "skikt" med co ovanpå ölen i jäskärlet,. Möjligen skulle den inströmmande luften kunna röra upp skiktet, men som sagt jag tror det är överkurs...

Själv kör jag bara varianten att fylla via co anslutningen på tokhumlade IPO, annars blåser jag fatet med CO från en brandsläckare innan fyllning. Sen tar jag en starsand slang som får ligga i botten på fatet så det fyller sakta och utan plask från botten.

Lycka till!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav STMF » söndag 2017-07-09 09:49

Nej.

Det är en myt att Co2 skapar ett skikt ovanför ölen. Gaser blandas. Tyvärr så upprepas det lite här och var men det är fullständigt felaktigt.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav Snow » söndag 2017-07-09 10:10

STMF skrev:Nej.

Det är en myt att Co2 skapar ett skikt ovanför ölen. Gaser blandas. Tyvärr så upprepas det lite här och var men det är fullständigt felaktigt.


Oki, då får man tänka om lite :) när det gäller CO2

Men att gaser skitar sig är ingen myt, det gäller speciellt gasol, men det är som sagt en helt annan historia.

Skål på er och
ha en bra söndag!

/Snow
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav reta » söndag 2017-08-20 11:57

Hej, två frågor om detta

1. Varför låta en slang ligga i botten, stigaröret för öl går ju redna ända ned i botten?
2. Om jag fyllt fat med CO2, har snabbkoppling utan slang på gasventil, och fyller på med öl tills det kommer lite öl ut ur gasventil för att veta att jag fyllt det, har jag inte då fyllt det för mycket? då är ju rör för gas under ölnivån så att säga? Går det bra att fylla på med CO2 trots detta?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav skyking » söndag 2017-08-20 12:29

Du behöver ingen slang ner i botten om du fyller via ölröret. Det är rätt praktiskt att köra via ölröret.

Om du fyller över gasröret så är det inte hela världen. Det värsta som kan hända är att du får bakflöde i CO2 slangen. Du kan trycka i CO2 ändå och skulle det oroa dig kan du ju tappa ut en skvätt. Själv brukar jag dock fylla med manluckan öppen så man ser när fatet är fullt. Därefter trycker jag på CO2 och pyser ut och upprepar detta fem gånger. Då kommer kvarvarande syre vara icke-signifikant.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav reta » söndag 2017-08-20 22:12

Förösker göra detta nu.. men så fort jag sätter in snabbkopllingen på gasventilen i det co2 fyllda fatet åker ju all co2 ut? Innan jag ens börjat fylla på med öl..
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav skyking » måndag 2017-08-21 07:42

Njae. När man arbetar med gas är det ett par saker man bör känna till.

För det första så är ett "tomt" fat inte tomt, det är fyllt med gas, lägger du på 1bar så betyder det egentligen att du lägger på 1bar utöver det normala lufttrycket (som är 1bar), då har du dubbelt så mycket gas. Det som händer när du kopplar på gasventilen är att overtrykket släpps och det blir så småningom normalt lufttryck i fatet. Detta betyder att hälften av gasen slipper ut, men resten blir kvar.

Det andra är att gaser blandas tämligen lätt. Man kan alltså inte förlita sig på att gaserna skiktar sig (som en populär myt hävdar), säkrast är nog att utgå från att detta händer till ens nackdel. Detta betyder att man måste vara lite listig för att få ut syre ur fatet. Det effektivaste sättet är att fylla fatet med vätska (t.ex. starsanlösning) och trycka ut den med CO2, detta funkar eftersom gas och vätska inte blandas så lätt. Ett annat sätt är att trycka på ett par var och pysa ut det och upprepa ett antal gånger.

Nu är det iofs så att med gasventilen tillkopplad, dvs öppen så kan det komma in syre den vägen, men jag skulle gissa att det är ganska lite. Dessutom när du börjar häverta så kommer det uppstå ett gasflödet ur gasventilen (det är därför den måste vara öppen).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Plötslig konstig lukt 1 dag efter upptappning

Inläggav Morgan » måndag 2017-08-21 07:47

Eftersom du säger att smaken uppstod så snabbt så är det kanske inte vanlig oxidering du har råkat ut för. Det brukar nämligen ta lite mer tid innan det ger sig till känna. Om du däremot inte fått ur all chemipro oxi ur fatet så kan det vara boven. Chemipro oxi är nämligen ett oxiderande rengöringsmedel, det är så det funkar. Det kan ha orsakat en mycket snabb oxidering.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster