Sockerlag

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Sockerlag

Inläggav Klny » måndag 2017-06-19 08:43

Hej har en fundering gällande sockerlag. Kag brukar flaskjäsa än så länge och anväder sockerlag med varierande resultat. Jag har koll på att det behövs mindre socker om ölen jäst kallst osv. Men hur gör ni eran sockerlag har kollat i olika forum o det stå bara att folk använder sockerlag men vad är doseringen? Måste ju bli skillnad om jag ex har 5dl vatten på 100g socker eller 1 l vatten på samma mängd socker? Kan någon förklara mängder och docering etc tackar

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Klny
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2017-05-30 16:18

Re: Sockerlag

Inläggav skyking » måndag 2017-06-19 09:11

Den primära skillnaden mellan 100g socker i 5dl respektive 1L är att du tillsätter olika mycket vatten till ölet.

Det har nog inte så stor betydelse sålänge du håller dig inom rimliga nivåer, men man vill ju/väl/kanske inte spä ut sin öl och då håller man ner mängden vatten. Å andra sidan skall man inte dra det för långt, man vill kanske inte ha en trögflytande sirap eller något som karamelliseras eller liknande.

Det går enligt uppgift att lösa 100g i så lite som 0.5dL (halv deciliter) vatten, men det tycker jag är att utmana ödet.

En annan ide kan vara att göra den med samma styrka som stamvörten, detta isht ifall man gör priminglösningen av maltextrakt (då varken spär eller anrikar man ölen), detta resonemang gör väl att man hamnar någonstans närmare en liter sockerlag.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sockerlag

Inläggav Rotsac » måndag 2017-06-19 10:24

Men hur gör ni er sockerlag? Jag har kollat i olika forum och det står bara att folk använder sockerlag, men vilken är doseringen?


Jag använder samma mängd socker som vatten.

Så till 15 Liter Stout använde jag 98 gram socker i 98 gram vatten (6,5 gram socker/Liter öl).
Till 21,5 Liter Belgian Tripel använde jag: 150 gram socker i 150 gram vatten (7 gram socker/Liter öl).
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Sockerlag

Inläggav seasteel » måndag 2017-06-19 12:25

Jag har nog en lite mer "det går som det går"-attityd till detta.

När jag kolsyrejäser i fat (partyfat för min del) så väger jag upp 4g socker per liter öl i en kastrull, fyller på med vatten så det täcker och blir lite till. Kokar lagen tills jag tycker det är en lagom mängd kvar i kastrullen vilket tar allt mellan 5 och 15 minuter.

I de fall jag kör på flaskor så är det två kryddmått strösocker direkt ned i flaskan som gäller. Vägde/räknade ut nån gång för länge sedan att det skulle motsvara runt 5gram socker per liter. Funkar klockrent.

Jag kör samma mängd socker oavsett om det är pilsner eller Ale jag brygger.

/lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: Sockerlag

Inläggav Perwaste » måndag 2017-06-19 14:23

Jag tycker att den här länken besvara en del på ett enkelt sätt:

http://old.amylase.se/kolsyrning.htm#TAB1

Sen är väl jag sån också att jag inte direkt temperaturkompenserar så som man kanske borde. Blir bra ändå för mig. Sen är det lite olika om man använder strösocker, bryggsocker, spraymalt eller vad det nu är. Gör det enkelt, börja med vanligt socker, sen kan du trixa med andra varianter.

Fööresten, undrar om inte Lindh har en bra bloggpost om primning? Hittar inte den just nu bara.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Sockerlag

Inläggav skyking » måndag 2017-06-19 15:39

Perwaste skrev:Jag tycker att den här länken besvara en del på ett enkelt sätt:

http://old.amylase.se/kolsyrning.htm#TAB1

Sen är väl jag sån också att jag inte direkt temperaturkompenserar så som man kanske borde. Blir bra ändå för mig. Sen är det lite olika om man använder strösocker, bryggsocker, spraymalt eller vad det nu är. Gör det enkelt, börja med vanligt socker, sen kan du trixa med andra varianter.

Fööresten, undrar om inte Lindh har en bra bloggpost om primning? Hittar inte den just nu bara.


Vet inte om frågan främst var angående hur mycket vatten man skall ha eller hur mycket socker man skall ha.

Men angående att korrigera så är det ju egentligen mer en fråga om hur man formulerar sitt recept - det är viktigare att vara konsekvent än att göra rätt enligt boken. Men sidan du refererar till ser jag inte hur man skall använda utan att korrigera för jästemperatur iofs.

Korrigerar man inte enligt boken så får man inte kolsyrenivå enligt boken heller, men det kan som sagt bli bra ändå. Om man då skall börja med att korrigera så måste man börja med att korrigera för att man inte korrigerat tidigare. Säg att man bryggt lager med 1.2v/v CO2 (eller rent av tryckt i 4.8g/L socker utan siffror på CO2 alls) utan korrigering för kolsyra efter jäsning vid 10C så måste man börja med att gå in i tabellerna och se att man fått en CO2-nivå på 2.4v/v och sen när man skall prima gå in och korrigera och komma fram till att man skall ha i 4.8g/L socker. Mycket jobb för att komma fram till att man skall komma fram till den siffran man redan hade...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Sockerlag

Inläggav Perwaste » måndag 2017-06-19 17:23

I beskrivningen som finns i länken används två dl vatten till den mängd som räknas fram.

Den sidan jag refererade till hittade jag i en mycket snabb googling, och den passade bra med tanke på ursprungsinlägget, där Kiny påpekar att hen har koll på att temperaturen har påverkan på kolsyrenivån vid flaskningen. Sen var det ju det där med att mixtra ihop sockerlagen på ett bra sätt.

/edit: sen brukar inte jag hälla kokande sockerlag rätt i ölen, som står i länken. Kanske funkar, men jag brukar låta den svalna först.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Sockerlag

Inläggav Klny » måndag 2017-06-19 21:52

Tack för många bra svar verkar som vanligt vara lika många sätt att göra det på som det finns bryggare. Gör ett hopkok av alla tips.. borde funka, tack för bra länk.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Klny
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: tisdag 2017-05-30 16:18


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 43 gäster