Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav filip » söndag 2017-05-14 21:42

Hej!

I förrgår satte vi på locket på jästunnan efter drygt 6 timmars slit. Sedan dess har det bubblat på bra i jäsröret, dock med avtagande intensitet nu på slutet. Lite fakta om vår setup:

  • BIAB med en uppsydd IKEA-påse
  • 12-liters gryta på spisen
  • Målet var att få ut 12 liter öl i jästunnan genom att fylla på med vatten kontinuerligt under hela koket (tror detta kallas Maxi-BIAB?)
  • Vi följde inget direkt recept utan sneglade mest på standardproportioner av malt och humle

Mäskning
Vi stoppade ner följande i vår BIAB-påse:

  • 2,5kg maris-otter malt
  • 0,2kg crystal 100 malt

Vi försökte hålla en jämn temperatur på runt 67 grader och det gick ganska bra. Målet var att mäska i 90 minuter men det blev 120 minuter i slutändan på grund av strul i planeringen. Sista minuterna glömde vi hålla koll på temperaturen och då stack den iväg till 75 grader. I efterhand har jag läst att detta inte nödvändigtvis behöver vara en nackdel. Däremot är jag osäker på vad den förlängda mäsktiden kommer innebära för slutresultatet.

Kokning
Vi planerade att koka i 90 minuter men återigen blev det strul vilket gjorde att vi istället kokade i 130 minuter. Humle-givorna blev därför utdragna:

  • Mosaic (pellets), 20 gram. Koktid: 105 minuter
  • Cascade (kottar), 10 gram. Koktid: 85 minuter
  • Cascade (kottar), 25 gram. Koktid: 40 minuter

Vi hällde varmt vatten över maltpåsen och fick ut blaskvört som vi hällde på lite då och då under hela koket för att ligga stabilt på 12 liter.

Kylning
Fyllde upp grytan med en liter vanligt vatten så att det blev 12 liter. Sen ner i behållare med is. Tog 50 minuter för vörten att bli 20 grader varm.

Jäshink
Tog bort påsarna med humle och bottendistansen. Hade glömt dessa helt.
Vörten hälldes ner i jäshink från Jula. Fick passera ett tygfilter för saftning där lite gojs försvann. Sedan i med en påse Safale us-05. Jästen lade sig på ytan men vi vispade runt den tills den verkade ha försvunnit.

9,6 liter i tunnan. Vi hade räknat med 12 liter men tänkte inte på att volym efter kok inte är samma som volym i jästunna :oops: Vårt beräknade OG på ~1.050 hamnade istället på OG=1,062.

Sen stoppade vi på locket med jäsrör.

Spontana funderingar
  • Verkar vår process vettig?
  • Är receptet vettigt?
  • Hur påverkas ölen av den förlängda mäskningen och kokningen?
  • Kan man säga något om hur ölet kommer smaka?
  • Humlepåsarna togs upp först efter kylning. Bra/dåligt?
  • OG på 1,062 var högre än vad vi hade beräknat (1,050). Vad kommer detta ha för effekt?

All typ av feedback är varmt välkommen för vi är sugna på att köra igång en till batch rätt snart :D

/Filip
filip
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: söndag 2017-05-14 19:16

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav skyking » måndag 2017-05-15 07:59

Ser egentligen inget att invända i er process. Visst kanske man kan hitta saker som man kan förbättra, men det är iaf något man kan utgå ifrån. Man kanske kan slipa lite på rutinerna först (läs: eliminera strulet).

Angående receptets rimlighet så är det ju lite beroende på vad man vill åstakomma. Med de koktiderna ni har för humlet så kan man ju kanske inte förvänta sig en humlechock för näsan precis. Kan förstå att det blev lite så eftersom koket drog ut på tiden, men då får man liksom välja väg: antingen så får man slänga i fler humlegivor (och riskera mer humle&beska än planerat) eller låta det vara (och riskera mindre humlearom än planerat).

Hur ölen påverkas av för lång kokning? Kan jag inte direkt svara på, men en koktid på 120min borde iaf inte vara en katastrof.

Hur ölet kommer smaka? Förhoppningsvist gott. Ett OG på 1062 istf 1050 är en avvikelse som är ganska normal, det gör väl att ölet blir lite kraftigare och tyngre än annars. Avikelsen är normal för att vara första gången, det blir feedback till nästa bryggd när ni har mer erfarenhet så ni kan pricka önskat OG bättre.

Att ta upp humlen före eller efter kylning gör man ju lite utifrån vad som passar ens utrustning, rutiner osv bäst. Det är klart att valet nog påverkar humlearomen om inget annat, ligger humlen kvar i under kylningen bör de ju ge av sig mer smak. Det enda man bör tänka på är att om man tar upp den efter kylning så är det desinficerade prylar som kommer i kontakt med vörten som gäller. Och att vara konsekvent - det blir lite av en del av er process hur ni gör. Jag skulle gissa att de flesta låter humlen ligga kvar under kylningen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav skogass » måndag 2017-05-15 09:15

Låter som det brukar den första gången lite strul här och där [FACE WITH STUCK-OUT TONGUE AND WINKING EYE]

1. Processen låter väldigt omständigt. Försök att hålla koktiden, hur länge humlen kokar påverkar smaken. Jag vill avråda ifrån att tillsätta 'malt silat vatten' när det återstår mindre än 15 min på koket.
2. Jag tycker caramel malten är lite för rostad, för mig. Men smaken är som baken, delad. Det blir nog gött ändå.
3-4. Förlängd mäsknings tid gör inget alls du säkerställer snarare konvertering. Förlängd koktid där i mot ställer till det för dig med humlen. Du kommer få en bittrare öl än vad du tänkt, och med mycket liten humle smak/arom.
5. Att du tar bort humlepåsarna efter du kylt är det helt rätt.
6. Mer alkohol.

Lycka till med nästa bryggning.
Smid medans järnet är varm. Man lär sig sin utrustning allteftersom tiden går och allt faller på plats.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav Judgecc » måndag 2017-05-15 09:21

Det kommer bli väldigt mycket mer bittert än ni räknat med. Typ 70-80isch i IBU med så långt humlekok.
Nej,ta inte ur humlen vid kylning.
1062 kommer hjälpa och bli bättre än 1050 till såpass hög bitterhet.
Förlängd mäskning ger antagligen högre utbyte, that's it. Förlängd kok tid ger mer bortkok och högre OG/SG.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav filip » tisdag 2017-05-16 09:19

Tack för feedback och bra råd!

Vi körde en ny omgång igår kväll och experimenterade med processen en hel del. Misslyckades totalt; spilld vört över hela köket och en effektivitet på 43%. Vi hällde tillbaka den kokta vörten i grytan och lät den koka en timme till bara för att få upp OG. Trots motgångarna så var det spännande och framförallt väldigt lärorikt - nu vet jag precis hur man inte ska brygga öl :lol: :idea:
filip
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: söndag 2017-05-14 19:16

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav Perwaste » tisdag 2017-05-16 11:02

Vi har alla varit där..... Ge inte upp :lol:
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav Pistol_76 » torsdag 2017-05-18 08:32

Kämpa på


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pistol_76
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2016-07-10 20:52

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav skogass » fredag 2017-05-19 09:11

Nästa gång sitter det.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav filip » lördag 2017-05-20 19:14

Tack för ert stöd och uppmuntran! Ser redan fram mot nästa bryggning :D
filip
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: söndag 2017-05-14 19:16

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav Snow » lördag 2017-05-20 21:42

Härligt kämpat!
Som sagt, strul har alla haft :mrgreen:

Hade jag bryggt i köket hade jag inte haft nån fru kvar :lol: :lol:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav skyking » söndag 2017-05-21 13:36

Snow skrev:Härligt kämpat!
Som sagt, strul har alla haft :mrgreen:

Hade jag bryggt i köket hade jag inte haft nån fru kvar :lol: :lol:


Jag brygger i köket och har fortfarande fru kvar. Jag tror tricket är lite att jag gör det när hon inte är hemma och ser till att rensa upp efter eventuellt strul - de flesta missöden lämnar ju inte permanenta spår utan det är "bara" frågan om att man drar på sig merarbete...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-05-21 17:02

skyking skrev:Härligt kämpat!
Som sagt, strul har alla haft :mrgreen:

Hade jag bryggt i köket hade jag inte haft nån fru kvar :lol: :lol:

-----------

Jag brygger i köket och har fortfarande fru kvar. Jag tror tricket är lite att jag gör det när hon inte är hemma och ser till att rensa upp efter eventuellt strul - de flesta missöden lämnar ju inte permanenta spår utan det är "bara" frågan om att man drar på sig merarbete...


Jag har faktiskt engagerat min huschef i bryggningen lite, försöker brygga när hon jobbar (helger ibland som tur är). Men hon är gärna med och hjälper till med lite omtappningar och flaskning av ölen, trots att hon inte uppskattar att dricka öl överhuvudtaget! Lite gnäll på hinkar å sånt som skräpar, och humledoften i kylen får jag höra dock. Måste skaffa vacmaskin..
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav Chrille » tisdag 2017-05-30 00:36

jag köpte vac maskin på netonnet får nåt år sedan och den funkar bra till det mesta. har packat ett par lamm med den och håller vaccum bra
Andersson heter märket 499:- tror jag
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 0927.9430/
Chrille
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 11:51

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav TobiasW » onsdag 2017-05-31 09:49

Ziplockpåsar (Ikeas) och sugrör gör ett hyfsat jobb. Men så ligger de i en låda i frysen den, så de är inte i vägen
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Första bryggningen avklarad - vill ha feedback

Inläggav Alex_08 » onsdag 2017-05-31 18:06

Ja, jag tänkte kolla upp en såndär liten rackare. Jag har ju turen att jobba i ett restaurangföretag, så jag har mutat en kock med öl för att vacca min humle i deras turbo vacmaskin. Skiiitbra, men det är ohållbart i längden för jag tror inte påsarna är helt gratis.. hehe. Kanske ska muta köksmästaren med en whiskey istället iofs..
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster

cron