Tillverka och sälja utrustning?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » lördag 2017-05-13 23:09

Jag kommer lägga upp en hemsida så småningom med kontaktinformation och antagligen ett litet galleri med grejer som jag har gjort, som det känns just nu finns det gott om mindre uppdrag som man kan pyssla med på sidan av jobbet. Det bästa med att pyssla med det på halvtid är ju att man kan välja och vraka lite bland jobb och ta det man tycker är roligt, och inte behöva jaga jobb aktivt som en heltidsföretagare. Vi får se om det blir att man tillverkar enskilda prylar som folk vill ha måttanpassade, eller om det blir lite större serier med något som är lönsamt.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » lördag 2017-05-13 23:14

Det skulle vara fruktansvärt kul att komma i kontakt med någon eller några som drar igång ett microbryggeri, och vara med från början och bygga upp en liten mindre fabrik. Hade ju varit svårt att hinna med det som halvtidssyssla, men det skulle vara sjukt roligt.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » söndag 2017-05-14 19:05

Denna kommer blir svårt att konkurrera med.

Grainfather Conical Fermenter - Base Unit på 30 liter för 530 euro
sen kan man köpa till lite tillbehör, se mer här vilket jag tror många kommer gilla och jag kan inte påstår att priserna är avskräckande.

Lite coolt med en kylare för 4 kärl... där man kan styra dom olika
Grainfather Glycol Chiller
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » söndag 2017-05-14 19:46

Jag håller med, prisnivån börjar helt klart bli mer rimlig för hemmapulare, och det var åt det hållet jag hade hoppats kunna lägga mig. Plåten till att bygga en motsvarande är inte speciellt dyr. Något jag tycker är tråkigt med dom billigaste kärlen, är att det aldrig är specifierat hur tjock plåt det är. I den där kan jag aldrig tänka mig att det är tjockare plåt än 0.8-1mm, och det är inget dom verkar vilja skryta med. Motsvarande plåt är inte dyr att köpa in, det som gör att priset sticker iväg är ju arbetet att forma och få ihop åbäket. Vi får se hur det blir med allting, men om två veckor flyttar jag in i nya huset där jag har plats att börja bygga!
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » söndag 2017-05-14 20:04

Jag tror att göra custom dvs. anpassade saker är något att sikta på.

Jag har kollat efter manschett som är som toppen på ett corneliusfat, så man bara behöver svetsa på det på sitt egna kärl. Jag kan tänka mig att det är svårt att göra egna (tolkar det som att de pressas ut) men har inte hittat något men kanske finns i Kina, vad vet jag. Jag tror om man kan göra ett corneliusfat som passa behovet för den som ska ha det. jag skulle som jag nämnt innan vilja ha ett fat med corneliusanslutningar som passar min partycooler. Kanske 2st mindre fat som är som halvmånar som passar min partycooler... ja, 2 halva fat som tillsammans blir 1.

Ja, idéerna finns det är bara hur man ska göra det.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » söndag 2017-05-14 23:24

Finns det någon anledning till att du vill ha just ett corneliuslock? Om man svetsar på muffar till anslutningarna borde man väl kunna köra med en 4" tc-koppling med blindlock eller liknande för att kunna öppna och göra rent?
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » söndag 2017-05-14 23:28

Jag kan ta fram pris på vad det skulle kosta att tillverka ett fat som du är ute efter under veckan.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » måndag 2017-05-15 11:25

Beer Me skrev:Finns det någon anledning till att du vill ha just ett corneliuslock? Om man svetsar på muffar till anslutningarna borde man väl kunna köra med en 4" tc-koppling med blindlock eller liknande för att kunna öppna och göra rent?


Egentligen så kvittar det väl, jag tänkte mest att det finns reservdelar och annat på typ ebay och Cornelius är vanligt förekommande. Sen tycker inte jag att Cornelius-locken bygger så högt då man vill åt en slimmad konstruktion, det finns säkert andra som är lika eller kanske bättre men det vet jag inget om då jag inte forskat så mycket.

Alla kopplingar jag har hemma är ju anpassade till Cornelius och så är det väl hos många hembryggare där av tjatet om det :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » måndag 2017-05-15 11:30

Beer Me skrev:Jag kan ta fram pris på vad det skulle kosta att tillverka ett fat som du är ute efter under veckan.


Om det inte är för mycket jobb så skulle det verkligen vara intressant och veta vad priset skulle ligga på.
Om det går att räkna på 2 halvmånar så är det intressant också
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav ickmund » måndag 2017-05-15 15:23

Om man får lämna hembryggar-världen för en sekund så tror jag att en "yeast brink" skulle kunna va en ganska bra produkt, alltså för att samla, lagra, och sen åter pitcha jästen med. Typ en upp-och-nedvänd keg (20-50L) med 90 graders vinkel i botten och 2" till 1.5" TC-förminskare. 1.5" TC på toppen. Tryckmätare/ventil på topp. Möjligen en 3-4" TC på toppen för rengöring. SS brewtech säljer en 3" med sprayball för 50 usd, men det vore kanske vettigare ta fram såna tillbehör själv.

Det kanske faller på att våga svetsa trycksäkert dock?

Referenser:
http://www.gwkent.com/keg-for-yeast-propagation.html
http://www.gwkent.com/yeast-propagation-keg-system.html

Kanske jag som är dålig på att leta, men har inte sett några säljas i Sverige.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » måndag 2017-05-15 17:23

Falkens skrev:Om det inte är för mycket jobb så skulle det verkligen vara intressant och veta vad priset skulle ligga på.
Om det går att räkna på 2 halvmånar så är det intressant också


Jag kollar på vad delarna kostar så kan vi utgå därifrån och se om det är värt att gå vidare!


ickmund skrev:Om man får lämna hembryggar-världen för en sekund så tror jag att en "yeast brink" skulle kunna va en ganska bra produkt, alltså för att samla, lagra, och sen åter pitcha jästen med. Typ en upp-och-nedvänd keg (20-50L) med 90 graders vinkel i botten och 2" till 1.5" TC-förminskare. 1.5" TC på toppen. Tryckmätare/ventil på topp. Möjligen en 3-4" TC på toppen för rengöring. SS brewtech säljer en 3" med sprayball för 50 usd, men det vore kanske vettigare ta fram såna tillbehör själv.

Det kanske faller på att våga svetsa trycksäkert dock?

Referenser:
http://www.gwkent.com/keg-for-yeast-propagation.html
http://www.gwkent.com/yeast-propagation-keg-system.html

Kanske jag som är dålig på att leta, men har inte sett några säljas i Sverige.


Varför behöver man tryck i en jäst-propagerare? Har aldrig sett dom förut! Hur mycket behöver man brygga för att börja ha nytta av en sån? Jag svetsar på och delar till trycksatta anordningar i rostfritt dagligen i mitt jobb, så det är ingen fara. Tomfat kommer man ju över ibland (30liter) och 2" klamkopplingar passar ju perfekt på orginalanslutningen.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav ickmund » måndag 2017-05-15 19:08

Beer Me skrev:Varför behöver man tryck i en jäst-propagerare? Har aldrig sett dom förut! Hur mycket behöver man brygga för att börja ha nytta av en sån? Jag svetsar på och delar till trycksatta anordningar i rostfritt dagligen i mitt jobb, så det är ingen fara. Tomfat kommer man ju över ibland (30liter) och 2" klamkopplingar passar ju perfekt på orginalanslutningen.

Mycket tryck behöver man nog inte, men jästen fortsätter ju producera, så antingen spundar man eller går och släpper trycket ett par gånger per dag. Sen vill du ju få in jästen i jästanken, vilket lättast gör med kolsyra.

Jag tycker man har nytta av en så snart man börjar återanvända jäst. Du kan köra corneliusfat eller bara vanlig jäshink, men det är ju inte lika smidigt/säkert. Corneliusfat har ju mycket små detaljer och packningar, och med jäshink blir det svårare pitcha.

Wyeast skriver att en jäst-brink ska ha 25-33% headspace, så säg att du har 20L arbetsvolym i en 30L keg. En ale under 1.065 rekar de 1L slurry per barrel (115L) för repitch (grova siffror här), en lager 2L. Konsensus verkar vara att man kan få ut 2-3 repitchar från en tank. Så typ 2-6L per 100L typ. Så i "värsta fall", redan med 300L lager får du en full brink, som sen räcker till 3 pitchar. Med 500L ale (vilket är ett ganska vanlig scenario?) fyller du upp 15L, med 1000L behöver du begränsa dig till två pitchar.

Oerhört grovt överslagsräknande och höftande där, men såvida jag inte räknat helt fel / missförstått så tror jag det visar på att även relativt små bryggerier har bra nytta av dem. De flesta kanske bara kör en husjäst, men jag tror inte det är ovanligt att man håller sig med en neutral ale, en lager, och en belgare.
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav ickmund » fredag 2017-05-19 23:25

Beer Me skrev:Varför behöver man tryck i en jäst-propagerare?

https://www.facebook.com/newbelgium/vid ... 771651649/
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Judgecc » lördag 2018-02-24 21:46

@beer me
Vad händer med detta?
Har för mig du skulle starta en Facebook sida med information och grejer..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » måndag 2018-04-02 23:29

Judgecc skrev:@beer me
Vad händer med detta?
Har för mig du skulle starta en Facebook sida med information och grejer..



Hej! Det har inte hänt så mycket med detta tyvärr, har gjort en del mindre jobb både inom bryggning och svartsmide, men just jästankarna blev lagda på is för att det var svårt att få någon lönsamhet på just tankar. Många som är intresserade, men privatpersoner ändrar sig ofta när man börjar prata pengar. Har dock fått upp hoppet igen nu medans jag väntar på ett nytt avtal med Ahlsell. Annars kommer jag nog fokusera mer på bryggverk och kokkärl med svetsade anslutningar för elpatroner och liknande. Vi får se i veckan vad som händer med mina rabatter på material.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 95 gäster