Tillverka och sälja utrustning?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Drake » fredag 2017-04-21 00:21

Måste det bli ett tryckkärl då? Om det ingår ett specialtillverkat lock till coolern så kan man väl klämma dit ett jäsrör också? Eller har jag missat något?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-04-21 08:29

För att slippa hävert eller att behöva lyfta ur kärlet när det var dags för omtappning gjorde jag fatet tätt. Första tanken var att jag då lätt skulle kunde få igång en hävert via ett stigarrör, vilket också fungerad. Men det visade sig att jäsa under tryck var ännu bättre.
Visst kan man svetsa kärl som passar partycoolern men sådana finns redan att köpa från Italien för 400-600:- + frakt
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav skyking » fredag 2017-04-21 10:59

Pilsnerkokaren skrev:För att slippa hävert eller att behöva lyfta ur kärlet när det var dags för omtappning gjorde jag fatet tätt. Första tanken var att jag då lätt skulle kunde få igång en hävert via ett stigarrör, vilket också fungerad. Men det visade sig att jäsa under tryck var ännu bättre.
Visst kan man svetsa kärl som passar partycoolern men sådana finns redan att köpa från Italien för 400-600:- + frakt


Har du någon länk? Det låter ju onekligen intressant även om du inte själv vill tillverka sådana pga risken med trycket.

BTW är det den här som avses med "partycoolern"? Om man kan ta bort medföljande lock så bör det kanske gå att använda PET carboy? Jag noterar att den skall klara att kyla även så blygsamt som till 16C så det är ju nästan så man kan jäsa ale i en sådan under sommarmånaderna (kanske man kan mixtra lite med den så den går att få upp temperaturen ytterligare lite). Även 9L-faten passar i en sådan vilket gör att den kan göra skäl för namnet picnic-cooler även i hembryggarkretsar...
Senast redigerad av skyking fredag 2017-04-21 12:47, redigerad totalt 1 gång.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav skyking » fredag 2017-04-21 11:03

Pilsnerkokaren skrev:En storsäljare skulle kanske kunna vara ett jäskärl som passar inuti Netonnets partycooler. En tråd om min variant finns någonstans i denna delen av forumet. Är mycket nöjd med dom jag svetsat ihop och tror att andra också skulle kunna tycka detsamma.
Men ska det säljas av en firma blir det tyvärr ett tryckkärl med tillhörande intyg vilket förmodligen ställer till det.


Har man inte den problematiken även för utrustning som skall komma i kontakt med ölen? Det skall väl vara livsmedelsklassat för att man skall kunna sälja det för ändamålet. Och säljer man det inte för ändamålet så blir ju marknadsföringen mot målgruppen lite problematisk...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Snow » fredag 2017-04-21 12:43

Jag skulle vara intresserad av en måttbeställd maltpipa, men som sagt hemgjort kan ju bli ganska så
dyrt....

Kanske fler som skulle kunna vara om man får info om vilka grytor som den passar till liksom.
I mitt fall en pipa till en Italiensk 50liters. Har gjort en egen av två biltemor, men ser ju lite hemgjort ut kan man säga :lol:
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2017-04-21 12:48

Tunnan/kärlet från Italien är en tunn sak som inte klarar tryck, men den passar som handsken i party coolern. Finns tråd om det också här någonstans.

Coolern har innermått Ø375mm och är 435mm djup med en fläns längst ner i botten som är Ø335mm 10mm hög. Tunnan jag svetsade ihop har ett svep som är Ø370mm utv 250mm hög med en kona som är 125mm hög och med Ø250mm botten. Med dessa mått blir det 60mm plats för kopplingar, lock och handtag mellan coolerns och kärlets lock. Totalvolymen blir 36liter, inte 38 som jag skrev innan.
I lock och botten använde jag 1,5mm plåt, svep och kona hade 1,0 plåt.

Vad jag vet så är det upp till tillverkaren att se till att man följer rätt norm för att såld utrustning ska vara livsmedelsklassad. Det är inte samma sak som med tryckkärl.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav skyking » fredag 2017-04-21 14:06

Jag antar att det är det här kärlet från Italien som pilsnerkokaren syftar på. För mina ändamål funkar det bra med kärl som inte tål tryck, jag överväger ju att använda vanlig PET-carboy. Jag såg någon annanstans någon som satt trälock med öltorn på en såndär partycooler, snyggt och ser funktionellt ut (jag antar man PMS kan göra ett lock med hål för halsen av PET-carboyen som inte får plats).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » måndag 2017-05-01 19:21

Pilsnerkokaren skrev:Tunnan/kärlet från Italien är en tunn sak som inte klarar tryck, men den passar som handsken i party coolern. Finns tråd om det också här någonstans.

Coolern har innermått Ø375mm och är 435mm djup med en fläns längst ner i botten som är Ø335mm 10mm hög. Tunnan jag svetsade ihop har ett svep som är Ø370mm utv 250mm hög med en kona som är 125mm hög och med Ø250mm botten. Med dessa mått blir det 60mm plats för kopplingar, lock och handtag mellan coolerns och kärlets lock. Totalvolymen blir 36liter, inte 38 som jag skrev innan.
I lock och botten använde jag 1,5mm plåt, svep och kona hade 1,0 plåt.


Vad jag vet så är det upp till tillverkaren att se till att man följer rätt norm för att såld utrustning ska vara livsmedelsklassad. Det är inte samma sak som med tryckkärl.


Pilsnerkokaren, du som har koll på mycket. Vad skulle kostnaden bli om man skulle beställa en sådant här kärl med ett cornelius-lock samt stigrör (och CO2 in) på säg 25-30 liter? Går det att ge en uppskattad gissning :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2017-05-01 22:39

Jag räknade baklänges och kom till ett pris på ca 4 500:- inkl kopplingar, spundingventil, manometer, rör och Corneliuslock. Men då är inte kärlet tryckgodkänt vilket gör att man inte vill eller kan sälja det från ett företag.
Storleken har inte så stor betydelse, om det är på 35liter eller 30liter kan nog kvitta. Jobbet är ungefär detsamma.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » tisdag 2017-05-02 08:37

Tack för det.

Man är ju ute efter ett plattare Cornelius-fat så att säga. Som passar i partycoolern utan att man ska behöva modifiera den mer än nödvändigt. För mig är 20-25 liter helt ok, det är ju bara det att man ska hitta ett fat som är plattare och och som kan använda som önskat dvs. kanske 2 bar. Tyvärr blir ju 4500:- ganska mycket så det är ju mer ekonomi i att köpa en kyl och modifiera den.

Men det hade vart kul :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » tisdag 2017-05-02 12:06

Håll utkik här på forumet Jonas, kommer kanske börja sälja mindre jäskärl inom en snar framtid, jag tror man kan få ner priset en del beroende på exakt vad som ska ingå i slutpriset.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » tisdag 2017-05-02 14:20

Beer Me skrev:Håll utkik här på forumet Jonas, kommer kanske börja sälja mindre jäskärl inom en snar framtid, jag tror man kan få ner priset en del beroende på exakt vad som ska ingå i slutpriset.


Absolut så håller jag koll.
Jag är mer ute efter ett plattare/bredare kärl som är på typ 20 liter och går ner i en partycooler och har samma funktion som ett corneliusfat dvs. med samma kopplingar och rör
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav El_barto » söndag 2017-05-07 12:11

Själv skulle jag vara mycket intresserad av saker till vettigt pris går att använda till kolsyrning av typ 100 liter. Kör mest inline, men även det kräver ju att det klarar tryck. Hittills har vi därför använt flera olika corneliusfat.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
El_barto
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2016-04-04 14:25

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » fredag 2017-05-12 09:09

Det skulle inte vara några problem att fixa ett kärl att trycksätta 100 liter i, ett rör med kupade gavlar i varsin ände plus ett par anslutningar så kan du trycksätta utan problem. Har precis fått kundnummer hos ahlsell, och har förhandlat mig till helt ok priser. Kan kolla upp vad det skulle kost om du vill, bara du skickar pm isf!
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » fredag 2017-05-12 11:05

Kommer du komma upp med någon hemsida där du kommer visa förslag på tänka saker du kommer tillverka?
Det är ju många bud och önskningar så att säga
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 62 gäster