Frågor om jäsning och jäsrör

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav reta » fredag 2017-04-21 18:55

Mina två satser har stått och jäst i 3 dygn (18-19 grader mörkt). Ett par snabba frågor:

1. Borde det vara någon aktivitet i jäsröret?
2. Ska jäsröret vara fyllt till max-strecket (och vad spelar det för roll så länge det finns vatten där i)?
3. Om jag ska torrhumla de fyra sista dagarna, när vore det bästa att cold crasha om jag vill det? I samband med att jag börjar torrhumlandet?
4. Om jag tappar upp på fat och flaska kan dessa sedan fortsätta stå på samma plats som tidigare (mörkt 18-19 grader) i runt två veckor till?
5. Jag hade tänkt skippa omtappning efter primärjäsning (och det är väl det som är sekundärjäsning?) pga brist på utrustning/jäshink. Avråder man generellt från detta eller är det OK?

Tack på förhand!
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav Drake » fredag 2017-04-21 19:32

Ja, men kolla så att locket är tätt innan du börjar med mer drastiska åtgärder.
Spelar ingen roll. När det börjat jäsa kan man till och med köra utan jäsrör.
Kallkrascha efter att du torrhumlat. Torrhumling ger mest effekt när ölen är varm.
Jäpp! Men faten kan med fördel stå kallare.
Helt ok enligt mig. Har aldrig tappat om till sekundär vad jag minns. Men det kan finnas tillfällen när det är en fördel men det är en annan historia.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav reta » fredag 2017-04-21 22:20

Tack! Locket verkar sitta tätt (trycker jag löst på det lyfts vattennivån i jäsröret och inget annat verkar pysa)

Jag var bortrest dygn två, misstänker att det kanske jäst då? Hade för mig att jag sist hade aktivitet i flera dagar efter att det väl hade börjat, men det kanske inte är så?

Läste mig till att om man ser skum vet man att det jäst, har svårt att se om det är skum men någon form av sediment/grummel/kladd syns ju där ovanför ytan, kan man konstatera att det jäst baserat på vad man kan se här?

IMG_4212.PNG
IMG_4212.PNG (57.07 KiB) Visad 9825 gånger
IMG_4213.PNG
IMG_4213.PNG (54.67 KiB) Visad 9825 gånger
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav Alex_08 » fredag 2017-04-21 22:37

Det ser ju ut som det hänt nånting iaf. Har du tappkran?, dra ut lite å mät SG så vet du! Däremot har jag aldrig varit med om helt stilla och tyst i jäsrör. Har kört med us-04, us-05 och nottingham, Nottinghammen står i källaren nu med aktivitet sedan i lördags. (~16c) Us jästerna hade sporadisk aktivitet även efter 2 veckor i jäsröret. Men det kan ju bero på jäshink å sånt oxå antar jag?
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav reta » fredag 2017-04-21 23:43

Båda har fått ned SG till 1,02 (och riktigt smarrigt för den delen)! Måste väl betyda att den jäst?

Men har den jäst klart? Är detta min FG eller kommer den ändras med tiden? För ena blev det då 4,4% men andra tyvärr (dock lite väntat, hade i för mycket vatten) knappt 3%.

edit: tidigare SG har varit 1,043 och 1,053
Senast redigerad av reta fredag 2017-04-21 23:54, redigerad totalt 1 gång.
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav Alex_08 » fredag 2017-04-21 23:50

Är det ett lägre SG så har det jäst nånting iallafall. Skumt det här iallafall att jag alltid haft aktivitet men jag har sett flera trådar där folk vart oroliga över jäsning pga tysta jäsrör. Tycker mina aldrig slutar pluppa!. Ölen jag jäser nu har jäst ner från 1.070 till ~1.010 i 16 grader, och det är fortfarande plupp plupp. Ölen innan den tog jag upp i lite högre temp sista dagarna i samband med torrhumling, och pga orsaker så fick den stå 3v på primärjäsning ist för 2 jag brukar köra som standard, den pluppade tom sista dagarna innan jag fick tid att flasktappa..
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav Bee » lördag 2017-04-22 00:45

Det är tydlig kreusenrad på den första bilden vilket betyder att den jäser eller har jäst.

Den andra ser det ut som om den är i hög kreusen, eller nästan där. Det ser ut som jästskum ovanpå ölet.

Du har med största sannolikhet en läcka. Kolla med starsan runt jäsröret eller locket.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav reta » lördag 2017-04-22 01:11

Kolla med starsan runt jäsröret eller locket.


Hur menar du? Bara trycka åt lite eller finns det något speciellt jag kan göra? Har bankat rätt rejält på locken nu och får se om det hjälper.

Misstänker nästan propparna som jäsrören sitter i eftersom jag möjligtvis tryckte ned jäsrören för långt ned i propparna och kanske töjde ut de/skapade någon form av läcka på det viset. Finns det någon åtgärd? Tänkte först plastfolie eller liknande, men har svårt att se hur man kan få det helt tätt... Samma sak med tappkranarna egentligen, även om det nu finns någon läcka i de är det väl inte så mycket jag kan göra?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav korak » lördag 2017-04-22 01:17

Kan även vara så att tryckskillnaden mellan tunnan och utanför svängt på grund av temperatur eller väder. När jag körde i jässkåpet (kyl med värme och och kyla) första gången upplevde jag en liknande situation. Full aktivitet i röret under högjäsningen som även ledde till högre temperatur men så fort den var klar sjunk temperaturen naturligt i vörten/ölet och således volymen i tunna samtidigt som aktiviteten avstannade något vilket fick resultatet att det verkade som om jäsningen upphört.

//Niklas
korak
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 9
Blev medlem: torsdag 2016-12-15 23:45

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav reta » måndag 2017-04-24 10:29

Så.. vad gör man om man har en läcka? Känns ju lite osannolikt att det hänt med båda mina satser, kan det inte bara vara så att det jäst väldigt intensivt i 1-2 dagar (under tiden jag var bortreset och inte hade uppsikt) och sedan jäst/pluppat klart? (eftersom det trots allt blivit annat SG-värden och det verkar ha bildats skum/kreusenrad)

Om det nu är en läcka och därför det inte "pluppar", är konsekvensen bara att risken för infektion är större eller kommer det inte ens bli något öl?
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav pettersson80 » måndag 2017-04-24 10:41

Det kommer bli öl ändå. Troligen har du rätt. Det har jäst klart när du varit borta. Vad har du använt för jäst och i vilken temperatur har du jäst?Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Inled mig icke i frestelse, jag kan gå själv!
pettersson80
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 177
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 23:59
Ort: Harmånger

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav reta » måndag 2017-04-24 11:01

pettersson80 skrev:Det kommer bli öl ändå. Troligen har du rätt. Det har jäst klart när du varit borta. Vad har du använt för jäst och i vilken temperatur har du jäst?


Tack! Jag har jäst följande i runt 18 grader:

Bavarian Wheat M20 till en veteöl (rek. enl. förp. 18-30 grader)
Safale US-05 till en pale ale (rek. enl. förp. 15-22 grader
reta
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 62
Blev medlem: onsdag 2016-07-06 22:40

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav skyking » måndag 2017-04-24 11:27

pettersson80 skrev:Det kommer bli öl ändå. Troligen har du rätt. Det har jäst klart när du varit borta. Vad har du använt för jäst och i vilken temperatur har du jäst?Bild


Frågan är ifall jäsrörets funktion inte i många fall är överdriven? Jag menar att om man kan jäsa med öppna tankar så vore det väl inte så konstigt ifall man kan jäsa med lock med ett hål i som CO2n kan komma ur.

Skulle snarare gissa att dess huvudsakliga funktion (i många fall) är att pluppa som indikation på att det pågår jäsning - en funktion som verkar funka si-sådär ibland...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Frågor om jäsning och jäsrör

Inläggav Rotsac » måndag 2017-04-24 12:12

Misstänker nästan propparna som jäsrören sitter i eftersom jag möjligtvis tryckte ned jäsrören för långt ned i propparna och kanske töjde ut de/skapade någon form av läcka på det viset. Finns det någon åtgärd?


Som tidigare har sagts: Häll lite Starsan på gummiproppen: Om det läcker, så kommer det att bildas bubblor.

I så fall kan man (efter att ha torkat torrt, såklart) täta med vaselin. Men det är lite meckigt.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster