Tillverka och sälja utrustning?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » tisdag 2017-04-18 21:28

Hej!
Jag är ny på forumet och jag har lite funderingar kring att eventuellt tillverka och sälja utrustning till hemmabryggare, och jag skulle vilja höra med er vana bryggare om det skulle kunna finnas någon lönsamhet i det och vad ni saknar i sortimenten hos etablerade handlare?
Jag jobbar på ett av Sveriges största bryggerier sedan 2008, och jag nyligen gått över från produktionssidan till att svetsa på heltid åt teknikavdelningen, så det känns som en ganska passande sidoverksamhet då det redan är sådant jag håller på med, alltså svetsa och tillverka prylar för livsmedelsindustrin.
Alla förslag och tankar uppskattas!
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Judgecc » tisdag 2017-04-18 21:48

Va kul.
Det första man tänker på är såklart en prisbild.
Många kommer vara sugna på 30-100liters rostria jäshinkar med kon. Alltså vanliga koniska jäskärl.
Sen finns det garanterat mycket intresse på både maltpipor och humlefilter.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Fredrik Bergkvist » tisdag 2017-04-18 22:08

Ja, jag håller med om fermenteringstankar. Till rätt pris med hyfsad kvalitet dock. Ingen ekvation som går ihop mao! Titta på t.ex SS - Brewtec eller vad den heter. Deras sortiment i Sverige till rätt pengar skulle jag tro på!

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Fredrik Bergkvist
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 102
Blev medlem: söndag 2017-02-05 21:18

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Engan » tisdag 2017-04-18 22:25

Håller med... Koniska jäskärl i rostfritt till ett vettigt pris.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Engan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 188
Blev medlem: söndag 2013-11-24 12:51

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Drake » tisdag 2017-04-18 22:35

Varför inte ett helt bryggverk?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » tisdag 2017-04-18 22:57

Intresset för koniska jäskärl verkar onekligen vara stort, har hört många önskemål om det tidigare också. Det som ställer till det är att det är svårt att få tag på bra konor billigt, och det är inte många som har valsar som klarar av att göra konorna i den storleken jag skulle vilja ha, håller på just nu och funderar på om man kan bygga någon egen typ av vals just för det ändamålet. För att man ska kunna sälja billigt, samt tjäna en liten slant måste man nästan rulla konorna själv. Det går ju att göra lite tunnare material och handforma, men det blir inte alls lika snyggt. Men jag har inte gett upp än, det är bara en tidsfråga innan polletten faller ner.

Vad skulle vara en rimlig prisbild för ett jäskärl på säg 100 liter för att en hemmabryggare ska välja den framför kärl hos befintliga handlare? Säg att ställning, hjul och bottenventil osv ingår.
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Splix » onsdag 2017-04-19 18:59

Förutom koniskt jäskärl som jag också skulle vara intresserad av, fast i mindre storlek, skulle jag också vilja ha en bra flaskfyllare till vettigt pris (1000-1500 kanske). Lär ju vara svårt att lösa men drömma får man väl? :)
Dessutom tror jag det kan vara lätt att kränga humlefilter i olika former och storlekar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » onsdag 2017-04-19 20:03

Splix skrev:Förutom koniskt jäskärl som jag också skulle vara intresserad av, fast i mindre storlek, skulle jag också vilja ha en bra flaskfyllare till vettigt pris (1000-1500 kanske). Lär ju vara svårt att lösa men drömma får man väl? :)
Dessutom tror jag det kan vara lätt att kränga humlefilter i olika former och storlekar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk




Vilken typ av flaskfyllare tänker du på? Någon liknande som pilsnerkokaren(?) har byggt?
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav skyking » onsdag 2017-04-19 20:19

Lite tankar från mig om du tänker dig att du så småningom skall stå på egna ben med sån verksamhet:

Vad gäller bedömning av lönsamhet så kan man ju flukta lite på de som redan finns på marknaden. Först och främst så är det nog inte rimligt att utgå från att de täljer guld och att du heller kommer göra det utan istället att betrakta dem som en fruktbar rörelse (varken mer eller mindre).

Då ser man att det rör sig om utländska aktörer som bland annat säljer till svenska kunder (direkt eller indirekt). Därav kan man dra slutsatsen att för att få en fungerande affärsmodell av det så krävs det nog att man bereder sig på att man kan behöva sälja internationellt - antagligen är inte svenska marknaden stor nog för att livnära sig på det.

Sen är det nog så att mycket är tillverkat i kina, jag kan tänka mig att det blir billigare så ifall man skall ligga på volymer så det blir rimligt lönsamt. Man kan iofs tänka sig att man ser ditt svetsande som en del i produktutveckling och för att känna av marknaden (du tillverkar alltså i liten skala för t.ex. svenska marknaden för att få ett hum om hur stor marknaden är).

En annan sak att tänka på är att du kollar upp så att du får ha en sådan sidoverksamhet, dvs kolla med din arbetsgivare att de tillåter det (lite beroende på vilken arbetsgivare du har). Är det snarlika produkter ni kommer sälja så kan det röra sig om illojal konkurrens.

Jag hoppas inte jag har låtit onödigt negativ nu...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » onsdag 2017-04-19 20:51

skyking skrev:Lite tankar från mig om du tänker dig att du så småningom skall stå på egna ben med sån verksamhet:

Vad gäller bedömning av lönsamhet så kan man ju flukta lite på de som redan finns på marknaden. Först och främst så är det nog inte rimligt att utgå från att de täljer guld och att du heller kommer göra det utan istället att betrakta dem som en fruktbar rörelse (varken mer eller mindre).

Då ser man att det rör sig om utländska aktörer som bland annat säljer till svenska kunder (direkt eller indirekt). Därav kan man dra slutsatsen att för att få en fungerande affärsmodell av det så krävs det nog att man bereder sig på att man kan behöva sälja internationellt - antagligen är inte svenska marknaden stor nog för att livnära sig på det.

Sen är det nog så att mycket är tillverkat i kina, jag kan tänka mig att det blir billigare så ifall man skall ligga på volymer så det blir rimligt lönsamt. Man kan iofs tänka sig att man ser ditt svetsande som en del i produktutveckling och för att känna av marknaden (du tillverkar alltså i liten skala för t.ex. svenska marknaden för att få ett hum om hur stor marknaden är).

En annan sak att tänka på är att du kollar upp så att du får ha en sådan sidoverksamhet, dvs kolla med din arbetsgivare att de tillåter det (lite beroende på vilken arbetsgivare du har). Är det snarlika produkter ni kommer sälja så kan det röra sig om illojal konkurrens.

Jag hoppas inte jag har låtit onödigt negativ nu...



Tanken är inte att jag ska jobba heltid men att svetsa tillbehör, utan snarare som en sidoverksamhet som förhoppningsvis kan ge lite extrapengar. Jag har drivit enskild firma på sidan av jobbet tidigare så jag är mycket väl medveten om hur svårt det är att få en sån pass stor omsättning att man kan livnära sig på det. Just eftersom att det också är en hobby så behöver man inte fakturera varje lagd timme som man gör som företagare, utan man kan bygga i lugn och ro och tjäna lite extrapengar samtidigt som man inte behöver fakturera ihjäl folk för det man bygger.

Precis, ska man åt stora pengar så är det massimport av öltankar och liknande från Kina som gäller. Har bekanta som gjort stora pengar på just det!

Jag arbetar åt ett av Sveriges största bryggerier med miljardomsättning, och på den skalan är jag inget hot. Dom snarare uppmuntrar microbryggare för att dom är bra för ölmarknaden i helhet. Har gjort lite egen öl, glögg och vin tidigare, kan lova att det är bekvämt med riktig labbrapport på slutprodukten :)

Absolut inte! Man ska vara kritisk mot alla idéer, för dom bra klarar sig igenom det. Hade det varit en renodlad företagsidé skulle dina synpunkter vara guldvärda!
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Falkens » torsdag 2017-04-20 12:46

// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-04-20 20:59

En storsäljare skulle kanske kunna vara ett jäskärl som passar inuti Netonnets partycooler. En tråd om min variant finns någonstans i denna delen av forumet. Är mycket nöjd med dom jag svetsat ihop och tror att andra också skulle kunna tycka detsamma.
Men ska det säljas av en firma blir det tyvärr ett tryckkärl med tillhörande intyg vilket förmodligen ställer till det.

Vill du ha måtten så hör av dig.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Drake » torsdag 2017-04-20 22:31

Pilsnerkokaren skrev:En storsäljare skulle kanske kunna vara ett jäskärl som passar inuti Netonnets partycooler. En tråd om min variant finns någonstans i denna delen av forumet. Är mycket nöjd med dom jag svetsat ihop och tror att andra också skulle kunna tycka detsamma.
Men ska det säljas av en firma blir det tyvärr ett tryckkärl med tillhörande intyg vilket förmodligen ställer till det.

Vill du ha måtten så hör av dig.


Faan vilken bra idé!!! :D
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Beer Me » torsdag 2017-04-20 22:44

Pilsnerkokaren skrev:En storsäljare skulle kanske kunna vara ett jäskärl som passar inuti Netonnets partycooler. En tråd om min variant finns någonstans i denna delen av forumet. Är mycket nöjd med dom jag svetsat ihop och tror att andra också skulle kunna tycka detsamma.
Men ska det säljas av en firma blir det tyvärr ett tryckkärl med tillhörande intyg vilket förmodligen ställer till det.

Vill du ha måtten så hör av dig.



Låter som en vettig idé! Har du fått många förfrågningar på liknande tankar? Har läst några av dina byggtrådar, mycket imponerande grejer! Drar iväg ett PM!
Beer Me
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: måndag 2017-04-17 23:09

Re: Tillverka och sälja utrustning?

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2017-04-20 23:55

Jo det har kommit lite förfrågningar men eftersom det blir tryckkärl vill jag inte sälja några.
Det lär bli dyrt om någon kommer till skada.

Men bortsett från det så är ett bra och enkelt sätt att brygga lager på. Faten har en totalvolym på 38liter så en vanlig bryggning brukar landa på 30liter öl.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Nästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 53 gäster