Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggverk

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Bobby » måndag 2017-03-27 21:34

När man har kids vill man ha en smidig bryggdag - Därför skippar jag krossning av malt också nu.
Faktum är att effektiviteten har varit exakt lika bra med färdigkrossad malt. Så jag kör uteslutande med det för enkelhetens skull.

Mina pale ales är fortfarande lika goda dessutom.

För mig är det nog enbart en intrimmad mäskblandning samt den dagliga bryggprocessen som ökat effektiviteten. Jag är noga med vissa smågrejer som grader på vattnet, tider och så.
Saker som måste vara konsekventa för att upprepa ett bra recept.

Det finns så många saker man kan förenkla utan att egentligen göra avkall på kvaliteten. Jag känner folk som bokstavligen har lagt av med bryggandet för att de drunknade i magnetomrörare, elektroniska mätsystem, förkulturer och maltkrossar. :)

Keep brewing!
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav marco-nilsson » torsdag 2017-05-04 21:11

Lakningstemperaturen har ingen inverkan på utbyte. Prova med vatten rakt från kranen nästa gång och du slipper ett moment.
marco-nilsson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:06

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Drake » torsdag 2017-05-04 21:24

Kör man biab så slipper man ju dessutom lakningen också. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav marco-nilsson » torsdag 2017-05-04 21:54

Drake skrev:Kör man biab så slipper man ju dessutom lakningen också. :wink:


Jag körde BIAB fram tills i lördags (när jag brände sönder påsen och beställde bryggverk) med lös mäsk och såg en förbättring på 5-10 procentenheter med lakning. Dock testade jag aldrig "doppa hela påsen i allt lakvatten"-tricket. Det kanske hade räckt.
marco-nilsson
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: torsdag 2017-05-04 21:06

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Drake » torsdag 2017-05-04 22:06

Förmodligen! Maxi-biab eller bara att skölja ur påsen gör bra många procent.
Men det blir för krångligt tycker jag, nästan lika krångligt som bryggverk och plattvärmeväxlare.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav luxury Design » tisdag 2017-11-14 14:49

Hej,
Jag har haft en stabil effektivitet på 72% senaste tiden. Jag använder nu 3,5L per kg malt.
Men nu när vi skulle brygga en veteöl igen så blev bryggeffektiviteten betydligt sämre.
Behöver man tänka annorlunda när man gör en veteöl?
För man får vell inte ut lika mycket socker ur vete?
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav simse » tisdag 2017-11-14 17:05

Vetekornen är mindre och saknar skal så man behöver oftast mala ner mot 1mm för att inte tappa effektivitet. Hade samma problem innan jag gick från 1.4mm till 1.0mm
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2016-07-12 13:43
Ort: Stavanger

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav luxury Design » onsdag 2017-11-15 06:48

simse skrev:Vetekornen är mindre och saknar skal så man behöver oftast mala ner mot 1mm för att inte tappa effektivitet. Hade samma problem innan jag gick från 1.4mm till 1.0mm


Intressant. För vi maler nu allt på 1.25mm.
Jag ska testa detta nästa gång vi brygger veteöl
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav CoffeeStout » onsdag 2017-11-15 10:58

luxury Design skrev:Tack för alla svar. Jag brukar stoppa pumpen och röra om då och då. Men pumpen ger ju enbart en stråle ner i maltbädden. Hade det inte varit bättre om det regnat ner över maltbädden vid cirkulation?

Vi köper färdigkrossat. Ska sluta med det och krossa själv.

Lakning brukar ta ca 10min.

Jasså 78°C i 10min har jag inte hört innan. Får ta och testa det.

Ni som använder bulldog, cobra. Hur gör ni? Hur ser era beersmith profiler ut?


Jag kör Beersmith profilen från Ölkompaniet (https://www.olkompaniet.se/coobra-cb25), den funkar bra för mig (Coobra 25). Kostar ingenting.
Senaste bryggning:
5,25Kg malt.
Mäsk vol: 15,8L (3L/kg)
Mäsk temp: 67 C 60min + 76 C 10min
Lak vol: 14,6L
Effektivitet: 79,2%
25L kokvol och 23L efter kok.

Var mycket noga när du blandar malten med mäskvattenet. Lakning kan ta 20-30min för mig, jag lakar medan jag värmer upp vörten så det speler ingen roll om det tar lite tid.
Jag är hinner innan det koker endå.
CoffeeStout
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: måndag 2017-11-13 09:31

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav humlekotte » onsdag 2017-11-15 19:39

Jag tittade på den Beersmith-profilen och jag tror inte den är rätt. Man behöver lägga till "Mash Tun Addition" i equipment profile. Lägg till den volym som finns under nedre filterplåten. Tror det rör sej om 3.5-4 liter för Bulldog, det mäter man enkelt upp annars. Och sen ha t ex 3 liter vatten/kg malt i mäsksteget. Då blir det vettig volym för mäskningen och det skalar med stora och små batcher.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav dryg » onsdag 2017-11-15 23:41

humlekotte skrev:Jag tittade på den Beersmith-profilen och jag tror inte den är rätt. Man behöver lägga till "Mash Tun Addition" i equipment profile. Lägg till den volym som finns under nedre filterplåten. Tror det rör sej om 3.5-4 liter för Bulldog, det mäter man enkelt upp annars. Och sen ha t ex 3 liter vatten/kg malt i mäsksteget. Då blir det vettig volym för mäskningen och det skalar med stora och små batcher.


Du har rätt, det saknas mash tun addition och Lauter tun losses i profilen.

Jag ska mäta innan nästa bryggning, inte för att det är svårt att fylla i vatten med korgen i för att se när ytan når korgen och sedan använda typ 3liter/kg utan för att lägga in i profilen så att BeerSmith kan räkna rätt


Skickat från min iPad med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav humlekotte » torsdag 2017-11-16 09:34

Men "Lauter Tun Loss" ska man väl inte ge något.
Det är förlust av volym och det har man inte.
Det är bara "Mash Tun Addition" som behöver anges.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav dryg » torsdag 2017-11-16 11:47

humlekotte skrev:Men "Lauter Tun Loss" ska man väl inte ge något.
Det är förlust av volym och det har man inte.
Det är bara "Mash Tun Addition" som behöver anges.


Jag tänkte att båda ska läggas in och summan av dem ska bli så mycket som det totala dödutrymmet upp till korgen är.

Lauter tun loss borde vara det som man inte kan få ut för att det är under kranen.

Från manualen:
Kod: Markera allt
o Mash Tun Addition - This number represents water that is below the mash screen but is recoverable during the lauter process.  When calculating volumes, this water is automatically added in the first mash step so you will get sufficient water in the mash tun.  Many BIAB style systems have large recoverable volumes below the mash tun so it is important that you set this number.

o Lauter Tun Deadspace - Represents the deadspace in the lauter tun - how much wort will likely be lost to the lauter tun screen and piping.  Unlike the mash tun addition, this volume is not recoverable during sparging.


Edit: tilläggstanke
MEN det under kranen är iofs "recoverable" till koket... men inte till jäskärlet... hmm..
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav humlekotte » torsdag 2017-11-16 12:14

Ja jag ser att du påstår det men jag tycker inte man ska ha med Lauter Tun Loss.

Som jag förstått det och jag tycker det står i texten du visar, att Lauter Tun Loss är den volym som man inte kan få ut efter mäskningen. Det finns ingen sån volym för all volym vid mäskning kan användas i ett bryggverk. Jag tänker att detta är till för fallet man mäskar i en separat tunna och när man pumpar ur den så ligger det kvar X liter av nåt skäl. Man förlorar X liter vört och det måste tas hänsyn till det på rätt sätt i fortsatta beräkningar, egentligen får man göra lite mer vört och öka maltmängden. Det finns en kryssa-i-ruta "Adjust Mash Vol for Losses", låter man bli att kryssa i den så kan det stå vad som helst i Lauter Tun Losses. Är den ikryssad och man fyllt i volym i både Mash Tun Addition och i Lauter Ton Losses så får man ett för högt tillägg/dubbelt troligen av mäskvatten för att kompensera för utrymmet under plåten.

Här handlar det bara om en omfördelning av vatten mellan mäskvatten och lakvatten. Man måste fylla på extra X liter vatten för att fylla upp under filterplåten, och måste då laka med X liter mindre. Det är vad Mash Tun Addition gör.

När du skriver det som är under kranen är det efter kokning vid tappning till jäshink? Då skulle jag säga att det är "Loss to Trub and Chiller" istället.
humlekotte
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 91
Blev medlem: torsdag 2012-08-02 22:59

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav dryg » torsdag 2017-11-16 16:12

humlekotte skrev:Ja jag ser att du påstår det men jag tycker inte man ska ha med Lauter Tun Loss.

Som jag förstått det och jag tycker det står i texten du visar, att Lauter Tun Loss är den volym som man inte kan få ut efter mäskningen. Det finns ingen sån volym för all volym vid mäskning kan användas i ett bryggverk. Jag tänker att detta är till för fallet man mäskar i en separat tunna och när man pumpar ur den så ligger det kvar X liter av nåt skäl. Man förlorar X liter vört och det måste tas hänsyn till det på rätt sätt i fortsatta beräkningar, egentligen får man göra lite mer vört och öka maltmängden. Det finns en kryssa-i-ruta "Adjust Mash Vol for Losses", låter man bli att kryssa i den så kan det stå vad som helst i Lauter Tun Losses. Är den ikryssad och man fyllt i volym i både Mash Tun Addition och i Lauter Ton Losses så får man ett för högt tillägg/dubbelt troligen av mäskvatten för att kompensera för utrymmet under plåten.

Här handlar det bara om en omfördelning av vatten mellan mäskvatten och lakvatten. Man måste fylla på extra X liter vatten för att fylla upp under filterplåten, och måste då laka med X liter mindre. Det är vad Mash Tun Addition gör.

När du skriver det som är under kranen är det efter kokning vid tappning till jäshink? Då skulle jag säga att det är "Loss to Trub and Chiller" istället.


Jag tror du har rätt :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
dryg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 54
Blev medlem: lördag 2017-10-28 20:36

FöregåendeNästa

Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster