Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggverk

Här kan man diskutera bryggverken Bulldog Brewcrafter och Coobra

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggverk

Inläggav luxury Design » tisdag 2017-03-14 21:47

Hej,
Jag har bryggt 4st batcher veteöl och ställt in beersmith 2 men får endast 63% i bryggeffektivitet.
Vad gör jag för fel? Vad har ni för bryggeffektivitet på Bulldog, Coobra och Brewcrafter?

Tänkte här förklara hur jag går tillväga:
Jag värmer 25L mäskvatten på 700W till 65grader. Tillsätter 2.75kg Pilsnermalt och 2.75kg Vetemalt(oftast vikingmalt). Detta får mäska i 60min med cirkulation från pumpen.
När 60 min gått så höjer jag värmen till 78grader. Brukar då höja effekten till 1800w. När vörten blivit 78 grader så lyfter jag maltkorgen och lakar med 10L vatten. Det gör att jag har 29L vört före kok.
När lakningen är klar så höjer jag tempen till 100 grader och effekten till 2500w. När det kokat 30min häver jag i 10g magnum i 60min, när det kokat i 75min så häver jag i 25g hallertauer mittelfrüh i 15min och när det kokat i 85min så häver jag u 25g hallertauer mittelfrüh i 5min.
Därefter kyler jag vörten med kylspiralen i ca 17min till 22grader.
Ner i jästanken har jag 21-22L

OG hamnar på 1.052 och det är samma som det står i receptet.
Beersmith bulldog 63%.png

Har jag ställt in något fel här?
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Schnegelwerfer » tisdag 2017-03-21 00:28

Jag fick betydligt bättre effektivitet ( ca 65%->76%) när jag tog bort den övre silplåten under mäskningen. Jag tror att väldigt lite av vörten rinner ner genom malten med silplåten på plats, det mesta verkar rinna ner i översvämningsrörer då de tunna slitsarna i silplåten lätt sätts igen av mjöl.
Schnegelwerfer
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: fredag 2016-11-11 12:33

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav luxury Design » tisdag 2017-03-21 13:16

Schnegelwerfer skrev:Jag fick betydligt bättre effektivitet ( ca 65%->76%) när jag tog bort den övre silplåten under mäskningen. Jag tror att väldigt lite av vörten rinner ner genom malten med silplåten på plats, det mesta verkar rinna ner i översvämningsrörer då de tunna slitsarna i silplåten lätt sätts igen av mjöl.


Hej,
Jag har första utgåvan av bulldog, den har inget översvämningsrör eller silplåt för lakning.
Hur mycket bortkok har du per/h på 2500W?
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Kenneth » onsdag 2017-03-22 08:26

Nu är jag inte någon expert på bryggverk men några saker får mig att reagera.

1: 25 liter mäskvatten på 5,5 kg malt är en väldigt tunn mäsk vilket om du inte vattenbehandlar leder till alldeles för högt pH i mäsken.
För högt pH i mäsken leder till sämre utbyte. Så där finns en anledning till ditt problem.

2: Du skriver att du lakar med 10 liter vatten. Frågan är hur effektiv lakningen är. Risken är att lakvattnet rinner igenom för fort utan att få ut extraktet från mäsken vilket förstås leder till sämrre utbyte. Hur fort lakar du ut dessa 10 liter? Generellt i hembryggarsammanhang med tanke på den batch storlek du brygger och utrustningen du har så bör det ta runt 15-20 minuter för 10 liter urlakning. Går det fortare än det så är det troligen så att lakvattnet mest rinner rakt igenom mäsken.

3: Storleken på bortkoket har inte någon betydelse för utbytet. Det blir bara att vörten koncentreras mer om du har mer bortkok.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Bee » onsdag 2017-03-22 08:46

1: @Kenneth ingen ovanlig volym för BIAB eller no-sparge. Borde inte vara ett problem beroende på var hen bor och har för vatten.

2: Håller med, men på bryggverk med maltkorg går inte det att styra direkt. Det handlar om att skölja ur det sista ur mäsken det är normalt väldigt lite extrakt kvar i maltbädden.

4: Jag skulle rekommendera att TS ser över krossning och därmed flöde genom maltbädden. Blir det inte cirkulerat ordentligt sköljer inte vattnet ur sockret ur bädden ordentligt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Chabo » onsdag 2017-03-22 16:42

Vet inte om det gör nån skillnad men jag tror man skall hålla 78 grader i 10 minuter innan man lyfter maltkorgen.
Hur tillsätter du kakvattnet ?



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav pigbenis » onsdag 2017-03-22 21:55

Med Grainfather så brukar jag stoppa pumpen 2-3 gånger och röra om i mäsken.
Framförallt när jag kör mycket malt har jag gjort. Det är oftast då jag varit besviken över utbytet.

Om jag inte är ute och cyklar så är väl Bulldog och Grainfather ungefär samma konstruktion så det kan kanske vara nåt att test.
Det är inte helt smärtfritt att ta bort silplåten för att kunna komma ner i maltpipan med en paddel men jag har upplevt att effektiviteten förbättrats genom att göra så.
pigbenis
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: fredag 2015-04-03 14:52

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav luxury Design » fredag 2017-03-24 06:33

Tack för alla svar. Jag brukar stoppa pumpen och röra om då och då. Men pumpen ger ju enbart en stråle ner i maltbädden. Hade det inte varit bättre om det regnat ner över maltbädden vid cirkulation?

Vi köper färdigkrossat. Ska sluta med det och krossa själv.

Lakning brukar ta ca 10min.

Jasså 78°C i 10min har jag inte hört innan. Får ta och testa det.

Ni som använder bulldog, cobra. Hur gör ni? Hur ser era beersmith profiler ut?
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Kenneth » fredag 2017-03-24 08:19

Bee skrev:1: @Kenneth ingen ovanlig volym för BIAB eller no-sparge. Borde inte vara ett problem beroende på var hen bor och har för vatten.


Precis!
Både BIAB och no-sparge brukar orsaka problem med utbytet.
Finns ett antal inlägg på forumet om detta.
Det är ett reellt problem med att ha för högt pH i mäsken.
Det är inte en myt även om många hembryggare verkar tro det.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 913
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Bee » fredag 2017-03-24 08:34

Kenneth skrev:Precis!
Både BIAB och no-sparge brukar orsaka problem med utbytet.
Finns ett antal inlägg på forumet om detta.
Det är ett reellt problem med att ha för högt pH i mäsken.
Det är inte en myt även om många hembryggare verkar tro det.

Jag håller inte med. Jag vill påstå att det där är en myt och har inte med själva metoden att göra.

Jag har kört BIAB många gånger och dessutom no-sparge i flera olika konstellationer. Jag ligger oftast över 80% och sällan under 75% mäskutbyte.

Håller med om att pH kan vara boven.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Rotsac » fredag 2017-03-24 12:13

Med Grainfather så brukar jag stoppa pumpen 2-3 gånger och röra om i mäsken.
Framförallt när jag kör mycket malt har jag gjort. Det är oftast då jag varit besviken över utbytet.


Ett tips är att inte använda en slev eller "paddel".

En så kallad "ballongvisp" av den STÖRSTA modellen man kan få tag i (avsedd för restauranger) fungerar bättre än andra "omrörare".
Med denna så kan man inte endast röra om, det fastnar mycket malt i botten av vispen, vilken man växelvis *LYFTER UPP*, och rör om.

Man "borrar" först ned till den undre filterplåten, innan man lyfter och rör om.
Detta ger det bästa resultatet med The Grainfather enligt min mening.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav simse » fredag 2017-03-24 12:16

Fick ett bra bevis på hur mycket krossningen kan påverka igår. Brygger MAXI BIAB och har på liknande recept haft 70-72% brygghuseffektivitet. Maler i min butik som tidigare bara haft en inställning på 1.35-1.45mm för att passa alla system. Nu har dom ställt in flera lägen, bla en för BIAB på 0.9-1.1mm och då fick jag 81% effektivitet.
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2016-07-12 13:43
Ort: Stavanger

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Odysseybob » lördag 2017-03-25 11:05

Vet inte om det hjälper, men det finns en spridarplåt att köpa till för dom som har version 1 av bryggverket.

http://bryggbolaget.se/sv/utrustning/br ... ellen.html
Odysseybob
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: fredag 2016-05-13 22:19

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav Bobby » måndag 2017-03-27 20:02

Hej

Jag kör Brewcrafter och får nu ut 84% mash eff. efter att jag började köra tjockare mäsk.
recirkuleringen och lakningenen verkar blivit mycket effektivare på att laka ur socker ur bädden än om man kör >4l/kg och då får en lösare mäsk (som rekommenderas av bryggverkets tillverkare om jag inte minns fel)

Senaste bryggningen hade jag 3,5l/kg - och hade ett OG på 1.060 - fick höja brew house efficiency för att få till siffrorna då Beer Smith ville ha mitt OG till 1.055 eller nåt.

Jag ser en sak som kan vara en liten issue i dina värden, och det är att du nog bör ha 2,7l "kettle top up" alternativt "mash tun addition" jag minns inte helt, det är en kompensation man använder för de 2,7 litrarna som man ska addera upp till maltkorgen i bryggverket. Sen bör du väl fylla i dead space, även om det inte påverkar effektiviteten utan mer vad beer smith tror att du ska få i jäshinken.
Det var ett tips från norska "kollegor" i ett annat forum.
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Re: Hjälp att öka bryggeffektivitet på mitt bulldog bryggver

Inläggav luxury Design » måndag 2017-03-27 20:47

Bobby skrev:Hej

Jag kör Brewcrafter och får nu ut 84% mash eff. efter att jag började köra tjockare mäsk.
recirkuleringen och lakningenen verkar blivit mycket effektivare på att laka ur socker ur bädden än om man kör >4l/kg och då får en lösare mäsk (som rekommenderas av bryggverkets tillverkare om jag inte minns fel)

Senaste bryggningen hade jag 3,5l/kg - och hade ett OG på 1.060 - fick höja brew house efficiency för att få till siffrorna då Beer Smith ville ha mitt OG till 1.055 eller nåt.

Jag ser en sak som kan vara en liten issue i dina värden, och det är att du nog bör ha 2,7l "kettle top up" alternativt "mash tun addition" jag minns inte helt, det är en kompensation man använder för de 2,7 litrarna som man ska addera upp till maltkorgen i bryggverket. Sen bör du väl fylla i dead space, även om det inte påverkar effektiviteten utan mer vad beer smith tror att du ska få i jäshinken.
Det var ett tips från norska "kollegor" i ett annat forum.


Tack för tipset, tror nog mycket ligger i krossningen och att det är för mycket vatten per kg malt.
Dead space har jag fattat är volymen från botten till kranen. Men vi tippar bryggverket så vi får ut allt. så du menar att det är kettle top up eller mash tun addition?
luxury Design
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 34
Blev medlem: onsdag 2016-01-13 11:21

Nästa

Återgå till Bulldog och Coobra

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

cron