Filtrera bort torrhumlen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Tomeds » tisdag 2017-03-14 20:59

Hej,
Ska till att torrhumla (med pellets) för första gången. Funderar på om man kan filtrera ölen genom exvis bryggpåsen när jag tappar om från jäshinken till tappningshinken. Då borde jag kunna bli av med lite humlerester och jästgegga tänker jag.

Det jag ser som en risk är jag filtrerar bort jäst som ska bilda kolsyra vid flaskjäsningen... har som synes noll koll på hur "stora" jästpartiklarna är.

Tomas.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Chabo » tisdag 2017-03-14 21:07

Tänk på att inte syresätta ölet när du " slabbar" med filter mm.
Oxidation tar livet av humlesmakerna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Tomeds » tisdag 2017-03-14 21:49

[quote="Chabo"]Tänk på att inte syresätta ölet när du " slabbar" med filter mm.
Oxidation tar livet av humlesmakerna.


Haha! Nej då, här slabbas inte.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Drake » tisdag 2017-03-14 23:29

Tyvärr, det där är dömt att misslyckas. Kommer med 100% säkerhet att bli oxiderat utav bara f-n! Kallkrascha istället eller torrhumla i påse. Humlestinna öl är EXTREMT känsliga för syre efter jäsningen. Ang. storlek på jästcellerna så går det några miljarder per milliliter jäst så dom är med andra ord rätt små. Pyttesmå till och med! :lol:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav skyking » onsdag 2017-03-15 10:04

Brukar torrhumlen verkligen vara i suspension? Jag föreställer mig att de antingen faller till botten eller flyter upp till ytan, jästen likaså. I vilket fall så förväntar jag mig att partiklar i suspension är så små att du inte filtrerar bort dem så enkelt. Jästceller är 3-4um små och passerar enkelt vilken bryggpåse som helst, även pellets bildar ganska små partiklar (dock inte riktigt så små som 3-4um) och torde kunna passera bryggpåsen de också.

Å andra sidan är det nog inte så farligt ifall du får lite humlerester med, tids nog fäller de ut precis som jästen och gör de inte det så är det inget farligt att dricka det. I värsta(?!) fall kommer humleresterna i suspension bidra med humlesmak.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Tomeds » onsdag 2017-03-15 19:53

Varför skulle det bli oxiderat??
Jag har fört över massor av öl från jäshinken till tapphinken. Givetvis använder jag en hävert. Om det skulle råka ligga en bryggpåse i tapphinken påverkar ju inte nån syresättning.

Sen verkar det ju utifrån svaren att det inte gör något till för att ge ett klarare öl, så jag förlitar mig nog på att det faller till botten. Kallkraschar ju också.

Tack för svar.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Chabo » torsdag 2017-03-16 22:09

Jag ser framför mig att det "skvätts o blaskas" en del när det faller från påsen ner i ölet....
Du har säkert sett till att detta scenario motverkas så själva filtreringen i sig är nog inget fel på, gäller bara att inte syresätta ölet.

Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Tomeds » lördag 2017-03-18 13:01

Chabo skrev:Jag ser framför mig att det "skvätts o blaskas" en del när det faller från påsen ner i ölet....
Du har säkert sett till att detta scenario motverkas så själva filtreringen i sig är nog inget fel på, gäller bara att inte syresätta ölet.

Anders



Tänkte låta påsen ligga i hinken tillsammans med ölet. Inte nån "saftställning" ovanför hinken.


Sent from my iPad using Tapatalk
Tomeds
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2016-09-08 20:29

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Drake » lördag 2017-03-18 14:23

Tomeds skrev:Varför skulle det bli oxiderat??
Jag har fört över massor av öl från jäshinken till tapphinken. Givetvis använder jag en hävert. Om det skulle råka ligga en bryggpåse i tapphinken påverkar ju inte nån syresättning.

Sent from my iPad using Tapatalk


Den här tråden kan kanske vara intressant i sammanhanget. http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 012&hilit=ölen+blir+brun
Många inklusive mig själv har problem med att humlen oxideras TROTS att vi inte tappar om innan flaskning/fatning och TROTS att vi fyller med kolsyra innan. Det verkar som om det räcker med syret som är i humlen eller syret den drar med sig när man häller i den räcker för att humlen ska börja oxidera. Med andra ord så verkar det vara skitkänsligt med syre när man använder mycket humle och jag har svårt att tro att du kan sila det genom en saftsil i en helt syrefri miljö.
Jag försöker torrhumla när jästen ännu är lite aktiv och har möjlighet att käka upp lite av syret som torrhumlen tillför och det har gjort skillnad.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Filtrera bort torrhumlen

Inläggav Rotsac » lördag 2017-03-18 16:18

Den här tråden kan kanske vara intressant i sammanhanget. http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php? ... 012&hilit=ölen+blir+brun
Många inklusive mig själv har problem med att humlen oxideras TROTS att vi inte tappar om innan flaskning/fatning och TROTS att vi fyller med kolsyra innan. Det verkar som om det räcker med syret som är i humlen eller syret den drar med sig när man häller i den räcker för att humlen ska börja oxidera. Med andra ord så verkar det vara skitkänsligt med syre när man använder mycket humle och jag har svårt att tro att du kan sila det genom en saftsil i en helt syrefri miljö.
Jag försöker torrhumla när jästen ännu är lite aktiv och har möjlighet att käka upp lite av syret som torrhumlen tillför och det har gjort skillnad.


+1
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster