Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Inläggav Alex_08 » lördag 2017-03-04 19:45

Godkväll!

Jag har precis i min ensamhet (frugan var tvungen att jobba) tappat upp mitt första öl på flaska.

Jag kokade en sockerlag, drog ner i ny, ren, hink. Använde pumphävert (pumpade upp den med starsan först, sen flyttade till ölen och vaskade första som kom) för att tappa ölen från
jäshinken till den nya mellanlandnings hinken.

Här hade jag tänkt montera silikonslang och flaskfyllare på tappkranen för enkel flaskfyllning, men slangen var för tunn! Jag fick då fylla flaskorna med pumphäverten med flaskfyllaren på slutet.
Efter lite trial and error hittade jag en bra höjd och metod för att flaskorna skulle fyllas lugnt och fint, körde 4 flaskor, kapsylerade. Efter en stund märkte jag att det var bubblor i slangen, Och ibland kom det
luft i slangen vilket gör mig förbryllad. Silikonslangen var rejält påklämd i alla ändar, vilket leder mig till att tro att det är någonstans i pumphäverten som luft kan få för sig att krypa in? eller är det koldioxid som finns i ölen
som "bubblar" sig?

Medans jag kapsylerade flaskor kilade jag in flaskfyllaren i handtaget på en kastrull, det funkade prima.

Är det nånting jag gör dumt, eller har någon tips på smidiga tillvägagångssätt?
Och finns det någon "optimal" längd på slangen från häverten? Tyckte det var ganska bökigt, min är väl 1,70 eller nått.

Jag märkte upp dom flaskor där det kom bubbel, så får jag se om det blir nån effekt av det. Slutligen vill jag utlysa pumphävert med silikonslang till rikets fiende nr 1! Det var själva ****** till jobbig pryl att hantera ensam!

Trevlig lördag!
/Alex
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Inläggav Chabo » lördag 2017-03-04 20:22

Så här har jag gjort och väldigt nöjd.
Ställer hinken som har vattenslangakoppling på köksbänken precis ovan diskmaskinen.
Sen fäller jag ner luckan till diskmaskinen o använder den som yta där flaskorna fylls.

Jag har oxå byggt en övergång från trädgårdsslangskopplingntill flaskfyllaren.
Ca 50 cm slang.

Fyller typ 10 flaskor ( som jag fyllt snabbt med kolsyra ifrån en soda streamer..( för att motverka oxidation)

När allt är klar stänger jag diskmaskinsluckan o allt spill o skabb försvinner.

Bilden visas utan själva flaskfyllaren men den skall träs på slangen.


Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Inläggav Alex_08 » lördag 2017-03-04 20:33

Smart! Nå liknande har jag spånat på, att använda kran istället.

Att använda diskmaskinen som underlag är ju klockrent!
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Inläggav Bee » lördag 2017-03-04 21:33

Jag tycker autosifon (pumphävert) och silikonslang funkar superbra. Man slipper slangklämma för att få det tätt och den kan kokas för att desinficera.
Du har kanske unset för grov silikonslang?
För flaskningshinken, (när jag väl kolsyrejäser), har jag en grövre silikonslang som jag drar på tappkranen och sen har jag en slangklämma som håller tätt mot flaskfyllaren.
Ingen av mina konfigurationer läcker in luft.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Inläggav Chabo » söndag 2017-03-05 13:33

Kan lägga till att det som visas på bilden ( alltså utan flaskfyllaren )är kalasbra att använda när man skall skall förflytta öl från jäskärlet till nästa hink.
Bara att låta slangen riktas snett mot sidan för minimalt med skvätt o risk för oxidation.
Också bra att se i den genomskinliga slangen när/om det kommer med oönskat bös.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-03-05 13:52

Tror man inte att fruntimmret på något vänster lyckades kränga på slangen på kranen när hon kom hem...

Till mitt försvar var det nog enklare när kranen inte satt på hinken :D

Problemet behövde bara en envis kvinna.. Att det var fel slang hon krängde på får hon veta ikväll när hon kommer hem från jobbet... haha!

Och ja, jag tror slangen är lite för grov, därför man måste bråka med den, får beställa en tunnare när jag beställer malt nästa gång, då ska det bli helmäskad!
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02

Re: Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Inläggav gulöl » söndag 2017-03-05 18:44

Alex_08 skrev:Efter lite trial and error hittade jag en bra höjd och metod för att flaskorna skulle fyllas lugnt och fint, körde 4 flaskor, kapsylerade. Efter en stund märkte jag att det var bubblor i slangen, Och ibland kom det
luft i slangen vilket gör mig förbryllad. Silikonslangen var rejält påklämd i alla ändar, vilket leder mig till att tro att det är någonstans i pumphäverten som luft kan få för sig att krypa in? eller är det koldioxid som finns i ölen
som "bubblar" sig?

Ja, det kan bildas bubblor av koldioxid när man använder hävert. Anledningen är att trycket uppe i kröken på häverten är lägre än trycket vid ytan i den översta behållaren. Blev också konfunderad över det första gången jag såg det.
gulöl
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 41
Blev medlem: söndag 2016-02-28 12:06

Re: Flaskfyllnings premiär, lite frågor

Inläggav Alex_08 » söndag 2017-03-05 22:24

gulöl skrev:Ja, det kan bildas bubblor av koldioxid när man använder hävert. Anledningen är att trycket uppe i kröken på häverten är lägre än trycket vid ytan i den översta behållaren. Blev också konfunderad över det första gången jag såg det.


Aha, då var jag inte helt ute och cyklade då, för jag tyckte att det borde vara tätt!. Nu återstår bara 2 veckor så får jag se hur det hela gick, Men nästa gång kör jag diskmaskinslucka och slang från tappkranen istället!
Alex_08
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 67
Blev medlem: söndag 2017-02-19 23:02


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster

cron