Hur länge kylan håller?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Hur länge kylan håller?

Inläggav Pedgren » måndag 2017-02-27 18:35

Funderar kring Corneliusfatet. Hur länge håller den kylan ifrån typ 2-4 grader om det står i rumstemperatur? Förstår ju att det beror på mängden i fatet men ungefär?
Kan man ta med det på fest och det håller en kväll eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pedgren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 20:05

Re: Hur länge kylan håller?

Inläggav skyking » tisdag 2017-02-28 12:35

I brist på andra svar kan ju nämnas att man kan använda fatstrumpa på fatet. Enligt uppgift skall man då tappa 4C på 8h. Jag antar att man utgår från "normal" rumstemperatur och öltemperatur. Det betyder att ölen håller sig inom vettig serveringstemperatur uppemot 8h.

Jag har ett minne av att jag mätte för oisolerat kärl för herrans massa år sedan. Kan ha varit fullt fat, kan ha varit något annat. Siffran jag fått var en tidskonstant på 9h (från minnet, vilket betyder det kan ha varit något annat). Det skulle betyda att man på 8h tappar 59% av kylan. Eller att man håller sig mellan 9C och 13C i 4h (vid 20C rumstemp). Tycker det låter som en rimlig siffra iaf.

Sen är ju frågan hur lång en fest är. Jag skulle nog satsa på fatstrumpa för säkerhets skull. Se till att ölen är kyld till underkant av vettig serveringstemperatur, kanske en grad lägre. Går det något över vettig serveringstemperatur frammåt småtimmarna så kanske det inte gör så himla mycket - folk kan ju tappat lite omdömme vid det laget...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Hur länge kylan håller?

Inläggav Pedgren » onsdag 2017-03-01 14:00

Ha ha, ja kan hända!

Tack!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Pedgren
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 30
Blev medlem: torsdag 2016-10-27 20:05

Re: Hur länge kylan håller?

Inläggav ecmik » torsdag 2017-03-02 13:44

Jag serverade från ett fat med fatstrumpa för ett tag sen. Funkade kanon, och efter typ 5h så började ölen bli lite för varm för att det skulle va idealiskt. Så på tempfronten var det lugnt!

Däremot skulle jag använda mig av ett högre serveringstryck nästa gång, för kolsyran va lite fattig framåt slutet. Kompensera högre tryck med längre sytråd.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Hur länge kylan håller?

Inläggav ecmik » torsdag 2017-03-02 13:45

Kan ju köra isbad (och kontinuerligt fylla på med is) annars om du tycker kylan är väldigt viktig.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster