Felsökning

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Felsökning

Inläggav bogani » torsdag 2017-02-23 15:35

Har vid flera batcher jag gjort haft problem med att ölen skummar över något djävulskt när jag öppnar den. Tömmer i princip flaskan.

Vid något tillfälle vet jag med mig att jag var otålig och flaskade för tidigt. Vi ett annat tror jag vildjäst var problemet. Nu sist så var det dock bara vissa flaskor som skummar över medans andra funkade fint. Detta gör mig osäker på om det är gusher infektion eller bara dåligt utblandat sockerlag.

För att försöka få bukt på problemet så använde jag mig av sockerbitar modell mini i min senaste batch, en APA. De väger ca 2,1 gram per bit vilket motsvarar 6-7 gram per liter.

Förövrigt så delade jag upp denna batch i två delar. Jag tappade hälften på flaskor, sen adderade jag gelatin till resterande del och lät stå några dygn, sen tappade jag även det på flaskor.

Nu har allt kolsyrejäst ett par veckor och jag öppnat ett par av dem. Inga har skummat över, det är dock ett kraftigt pys när kapsylen avlägsnas. När det gäller flaskorna utan gelatin så skummar ölet ordentligt när man häller upp det i glaset, dock så försvinner skummet illa kvickt vilket känns lite tråkigt. När denna öl inmundigas så tar bubblorna/kolsyran över helt på tungan och jag känner i princip inte ölets smak, bara kolsyran.

Ölen med gelatinet är blankare(givetvis) och inte alls lika livlig. Det kan ju dock bero på att den inte stått riktigt lika länge på flaska, ingen aning.

Recept till ca 14 liter

Pilsner 2kg
Maris Otter 0,7kg
Wheat malt 0,3kg

Amarillo 20g 60min
Amarillo 10g 15min
Amarillo 50g 0min

Detta var det jag hade hemma och behövde bli av med. Gjorde dock ett misstag och hade på tok för hög temperatur vid mäskning till att börja med och fick späda med ca 3 liter kallt vatten för att få ner tempen. Jag misstänker att denna spädning kan vara boven till att ölet upplevs som ganska vattnigt och tunt?
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Felsökning

Inläggav Hugo » torsdag 2017-02-23 21:00

Är det skummningen du ska felsöka? Om du misstänker att du flaskat för tidigt kan du vispa ur kolsyran och mäta FG - för att jämföra med värdet innan tappning. Enstaka orena flaskor kan va orsaken till att bara vissa flaskor skummar. Det du skriver om kraftig kolsyrenivå - testa 1 gram mindre per liter. Jag gick från 7 till 6 gram och hittade den nivå jag är nöjd med.
När det gäller önskad skumkrona är det för mig en gåta. Jag har upprepat recept och inte fått samma karaktär på kronan. Skulle gärna lära mig exakt vad som påverkar bildandet av ett snyggt skum.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Felsökning

Inläggav Hugo » torsdag 2017-02-23 21:02

Kom på en sak till. En vattnigare sockerlag kan va lättare att blanda ut i ölet. Testa att öka på med nån deciliter.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster