Kortare jäsning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Kortare jäsning?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-02-15 09:11

Nisse skrev:Städer jästen upp diacetyl om man kolsyrejäser? Någon som vet/har provat? Spontant tycker jag att det borde funka.


Aktiv jäst har alltid förmågan att reducera acetaldehyd (ett större problem än diacetyl), diacetyl, högre alkoholer och annat. Men det innebär inte att den nödvändigtvis kommer lyckas fullt ut. Det finns en övertro ibland på att kolsyrejäsning ska ta hand oxidering, diacetyl och andra problem. Alla som kolsyrejäser kan vittna om att så inte är fallet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kortare jäsning?

Inläggav skyking » onsdag 2017-02-15 10:04

ekstedt skrev:Aktiv jäst har alltid förmågan att reducera acetaldehyd (ett större problem än diacetyl), diacetyl, högre alkoholer och annat. Men det innebär inte att den nödvändigtvis kommer lyckas fullt ut. Det finns en övertro ibland på att kolsyrejäsning ska ta hand oxidering, diacetyl och andra problem. Alla som kolsyrejäser kan vittna om att så inte är fallet.


Jag tycker det är en intressant frågeställning dock. Jag ser det egentligen som två olika fall beroende på hur man gör och två-tre skäl till varför det kanske inte skulle funka så bra.

Den första och kanske vanligaste situationen är att man efter avslutad jäsning (eller nästan beroende på hur man definierar det) tappar på flaska med tillsättande av priminglösning. Den andra är att man tappar på fat och låter jäsningen slutföras under tryck med spundingventil.

De tänkbara anledningarna i dessa fall (alla är inte tillämbara på alla fall) varför det inte skulle gå är:

1) Jäsningen har upphört och återstartas genom tillsättning av priming. Jästen kan vara i något annat tillstånd än den är vid diacetylrast (eller vad man vill kalla det).
2) Eventuella flyktiga ämnen kan inte ventileras bort och kan tvingas kvar i ölet.
3) Jästen kan bete sig annorlunda under tryck (jag har läst att man inte får lika mycket estrar ifall man jäser under tryck t.ex.)

Skulle vara intressant att veta varför uppstädningen inte skulle funka under kolsyrejäsningen (och i vilken mån det faktiskt funkar). Funderar på att just kolsyrejäsa med den andra metoden (att tappa på fat och låta det jäsa färdigt där under tryck). Funderar också på hur man vet när diacetylrasten är klar då, man kan kanske utgå från att den är klar efter X dagar, men finns det något annat sätt? Vad består det nämnda diacetyltestet? Lukta eller smaka på ölet? Isf måste man ju tappa upp ett prov från fatet (det måste man ju i vilket fall om man skall göra någon utvärdering av det i detta fallet).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kortare jäsning?

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-02-15 10:24

skyking skrev:De tänkbara anledningarna i dessa fall (alla är inte tillämbara på alla fall) varför det inte skulle gå är:

1) Jäsningen har upphört och återstartas genom tillsättning av priming. Jästen kan vara i något annat tillstånd än den är vid diacetylrast (eller vad man vill kalla det).
2) Eventuella flyktiga ämnen kan inte ventileras bort och kan tvingas kvar i ölet.
3) Jästen kan bete sig annorlunda under tryck (jag har läst att man inte får lika mycket estrar ifall man jäser under tryck t.ex.)


(1) Det är väl samma tillstånd och processer som under den ordinarie jäsningen, dock med lite andra förutsättningar. Men någon principiell skillnad är det inte; reduktionsprocesserna är de samma.
(2) Ingen av reduktionsprocesserna skapar något som behöver ventileras bort.
(3) Så kan det vara, trycket kan verkade hämmande som jag har förstått det.

En annan faktor är att det är relativt få celler i ölet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kortare jäsning?

Inläggav Lulhasafotn » torsdag 2017-02-23 08:01

Förra söndagen (11 dagar sedan) satte jag igång en sats dubbel IPA från hemmabryggeriet med BIAB metoden. Jag tappade 8 liter på jäskärl och strödde över ett paket US-5. Det bubblar fortfarande med ca: 90 sek mellanrum ur jäskärlet. Är det normalt? Fortsätter jag vänta om det fortfarande bubblar på söndag när jag egentligen skulle tappa på flaska?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk
Lulhasafotn
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: torsdag 2017-02-16 21:43

Re: Kortare jäsning?

Inläggav ekstedt » torsdag 2017-02-23 09:35

Lulhasafotn skrev:Förra söndagen (11 dagar sedan) satte jag igång en sats dubbel IPA från hemmabryggeriet med BIAB metoden. Jag tappade 8 liter på jäskärl och strödde över ett paket US-5. Det bubblar fortfarande med ca: 90 sek mellanrum ur jäskärlet. Är det normalt? Fortsätter jag vänta om det fortfarande bubblar på söndag när jag egentligen skulle tappa på flaska?

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk


Ölet har jäst färdigt och är klart för att tappas.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron