Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Andreashaggstrom » tisdag 2016-12-20 14:50

Jag flaskade ett fat igår. Jag fick lite bubblor i slangen. Fick även lite mer skum än jag önskat. Det kanske berodde på bubblorna? Det kan också ha berott på att jag glömde kyla fatet, så det var i serveringstemp. Trots det gick det i helhet bra. Jag gillar verkligen din mottrycksfyllare @pilsnerkokaren! :)

Gängtejp, eller vad säger du är tipset för att slippa bubblorna?
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2016-12-20 16:27

Det beror nog mest på bubblorna, temperaturen har inte så stor betydelse med min fyllare. Om det bara är tätt.

Vanligast för mig har varit att jag inte dragit åt slanganslutningen på fatkopplingen, alla de andra spänner man ju bara med handkraft, men den kräver verktyg.
Om du inte haft bubblor innan så kan du prova att bara spänna alla kopplingar lite mer än vanligt, missa inte O-ringen på fyllröret som tätas av kulventilen. Just den O-ringen börjar bli sliten på min egen fyllare, så det spänns bara mer och mer.

Du vet, skomakarens ungar, får nog göra något åt det :oops:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Andreashaggstrom » onsdag 2016-12-21 09:12

kollar på det nästa gång. tror jag drog åt den med verktyg, men någon miss gör jag alltid
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Snow » onsdag 2016-12-21 23:26

Se till att fatet står högre eller minst lika högt som fyllaren, med min kan jag få bubblor i slangen av att biran vill rinna tillbaka ner i fatet när jag stängt. Det problemet blir än värre om det inte är tätt....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Bee » torsdag 2016-12-22 11:18

Samma sak för beergun och ghettoblastern.
Dessutom blir tryckskillnaden mellan stigröret och tappen mindre och därmed mindre skum.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ecmik » tisdag 2017-01-17 21:22

På tråd-temat gjorde jag två blinda triangeltest á la Brülosophy där jag ville se om jag kunde urskilja öl som tappats med Ghettoblastern mot samma öl tappat från fat. Ville testa ifall man märker den lilla oxideringen vid tappningen alltså. Det var rätt intressant! Förutom att det möjligtvis var lite lite mindre kolsyra i den flasktappade ölen så var det ingen skillnad på proverna. Jag visste ju dock vad jag letade efter, så jag va ju rätt bias kan man säga.. Men lik förbaskat var det faktiskt rätt svårt (och kul!) när man inte vet.

Första testet gick i alla fall ut på att jag hade tappat ett par flaskor Munich Lager med Ghettoblastern och låtit den ena flaskan stå i rumstemperatur i ett köksskåp under ett par veckor. Provade sedan denna flaska mot fatölen och kunde faktiskt ganska lätt utse det udda glaset. Kände en subtil skillnad i både smak och arom. Lite tröttare och tråkigare i den flasktappade, medan fatölen var frisk och fräsch som den skulle. Ingen enorm skillnad, men något tristare var den i alla fall. Vet inte om två veckor i rumstemperatur räcker för att oxideringen ska göra någon större effekt, men med tanke på resultatet ifrån nästa test så tänker jag att den borde vara "boven i dramat" (kan ju också vara resultatet av att ölen fortare börjat bli "gammal" i den varmare förvaringstemperaturen också, svårt att säga).

Vid andra testtillfället, ytterligare 2-3 veckor senare, triangeltestade jag igen med en flaska ifrån samma tappningstillfälle som föregående test. Denna gång med den stora skillnaden att flaskan nu varit kyld i princip hela tiden (bara ett dygn i rumstemp). Denna flaska hade alltså stått i kylen i över en månad. Här lyckades jag med nöd och näppe igen utse det udda glaset, men det va hårfint och beror nog inte direkt på smak eller arom. Mer troligt eventuella skillnader i kolsyra och temperatur.

Slutsatsen jag drog var att om man bara förvarar ölen kallt så är oxideringen/föråldrandet med Ghettoblastern ingen big deal hos mig i alla fall. (Tappar ölen utan att kolsyre-flusha dem innan. Försöker bara få skumtäcke på ytan och sedan cap-on-foam med syreabsorberande kapsyler). En månad är en rimlig tidsram eftersom chansen är stor att ölen hinner konsumeras. Känns skönt eftersom personer man skänker bort ölen till inte alltid dricker den förrän ett par tre veckor senare. Påminner man dem bara om att förvara ölen i kylen så lugnar det ett hembryggarhjärta.. :roll:
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-17 21:59

Lätt OT gjorde jag ett liknande test för flaskfyllning med koldioxid i flaska vs. utan, blev inte heller någon tydlig skillnad direkt. Sist i detta inlägg:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... rnvin.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav st1 » onsdag 2017-01-18 10:35

Det skulle vara intressant att göra ett liknande test med en rikligt humlad ipa. Det är vid den typen av öl som jag upplever att det är allra viktigast att eliminera kontakten med syre.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-01-18 11:21

st1 skrev:Det skulle vara intressant att göra ett liknande test med en rikligt humlad ipa. Det är vid den typen av öl som jag upplever att det är allra viktigast att eliminera kontakten med syre.


Jag hade ju 15 g/l humle i min, vilket är fullt tillräckligt för att det ska vara extremt syrekänsligt. Jag brukar köra de nivåerna på vanliga ipor och då kan de ha mörknat och börjat tappa humlefräschören bara några veckor efter tappning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ecmik » onsdag 2017-01-18 11:36

st1 skrev:Det skulle vara intressant att göra ett liknande test med en rikligt humlad ipa. Det är vid den typen av öl som jag upplever att det är allra viktigast att eliminera kontakten med syre.


Ska tappa upp en Imp. IPA imorrn, så det får nog bli ett nytt test med den!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Bee » onsdag 2017-01-18 13:38

Tack @ecmik, bra testat!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav st1 » onsdag 2017-01-18 18:28

ekstedt skrev:Jag hade ju 15 g/l humle i min, vilket är fullt tillräckligt för att det ska vara extremt syrekänsligt. Jag brukar köra de nivåerna på vanliga ipor och då kan de ha mörknat och börjat tappa humlefräschören bara några veckor efter tappning.


Ja precis. Jag hade exakt samma problem förr och fick precis som du marginellt bättre humliga öl när jag blåste ur flaskorna med co2. För mig löstes problemet när jag började torrhumla i princip syrefritt och under tryck i Corneliusfat, vilket får mig att tro att torrhumlingsprocessen är en minst lika stor riskfaktor som flaskningen.


Ser fram emot att höra om hur det går med din dubbelipa, Ecmik! Superbra när folk delar med sig av sina erfarenheter.
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav ecmik » torsdag 2017-02-09 21:27

Körde just ett triangeltest med dubbel-IPA som utlovat. Jag hade tidigare tappat upp en flaska noggrant med skumbildning på ytan och cap-on-foam (bildades genom att tömma slatten i tappslangen från 5cm höjd så skummet steg). Säkert inte helt syrefritt men så gott det gick i alla fall. Flaskan förvarades i rumstemperatur i 12 dagar och kyldes sedan till fatets temperatur.

Fyllde alltså kväll upp två glas med DIPA:n från fatet och ett ifrån flaskan.

Bild

Nu ska sägas att denna ölen tyvärr inte blev någon humlebomb som jag önskade. Man känner tydligare beska och alkohol än smak från malt och humle. Men men, humlen finns där ändå. Och testet syftar ju till att se ifall det blir någon smakskillnad i ölen efter tappning från fat och lite varmlagring, så egentligen är det väl inte hela världen om hela batchen blivit lite oxiderad eller dåligt humlepepprad..?

Jaja, oavsett, resultatet blev rätt intressant. Aromen va snarlik i alla glas. Gick inte att känna skillnad alls (för mig alltså, jag är ingen öldomare direkt..). Smaken på första och andra glaset var väldigt lika, men tredje kändes faktiskt lite off. Typ inte humlefräsch riktigt. Smakade på de andra två igen och va säker på min sak: Glas tre är från flaskan! Men fasiken, när jag kollade på siffrorna på botten så va det första glaset som va från flaskan... Smakade alla igen lite random och insåg att skillnaden måste varit subjektiv och tillfällig, för alla smakar VÄLDIGT lika.

Önskade att jag fått till en öl som verkligen smakade mycket humle, för då kanske det hade varit lättare att märka skillnaden, men här var det faktiskt dött lopp. Känner mig i alla fall rätt trygg att fortsätta tappa med Ghettoblastern framöver. Frugan köpte hem en Sodastream igår också, så vill man så kan man ju använda den för att pytsa i lite CO2 i flaskan och sen i headspacet innan kapsylen åker på.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Bee » torsdag 2017-02-09 23:07

@ecmik Härligt! Tack för redovisningen!
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Oxidation vid flasktappning med mottrycksfyllare...

Inläggav Charlemagne » torsdag 2017-02-09 23:28

Körde ett eget test angående CoF. De två första är tappade med Cap On Foam med tre veckors mellanrum, och den längst till höger är knappt tre veckor och utan Cap On Foam...
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Instagram: Reinklouranchbrewery
Bygger på 3x98 L TheElectricBrewery!
Charlemagne
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 138
Blev medlem: tisdag 2015-12-08 18:31
Ort: Tullus, Östersund

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

cron