mottrycksfyllare DIY

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav paddlarn » måndag 2017-01-09 08:05

Har med intresse följt den här tråden. Har själv gjort en variant av ghettoblastern med co mottyck och evakuering genom nålventil. Märker att det skulle underlätta väldigt med ett stativ så man fick händerna fria. Kan du thelostbongo tänka dig sälja utskrivna delar om det visar sig funka tillfredsställande?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » måndag 2017-01-09 22:53

ja självklart skulle jag kunna göra de, men har du ritning eller CAD-ritning ?
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav paddlarn » tisdag 2017-01-10 08:55

Tänkte på dina delar till stativet, låsmekanismen och bottenplatta.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » tisdag 2017-01-10 17:21

jodå visst hade jag kunnat kränga delar så snart jag är nöjd med ritningarna . tror nog dock att min andra version utan stativet ,(den med gängstång) kommer bli bäst i slutändan . har dock inte hunnit rita eller printa så mycket dom senaste dagarna .
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav paddlarn » onsdag 2017-01-11 18:25

Jag är helt nöjd med min variant av ghettoblastern men det blir lite jobbigt att trycka ner silikonproppen i flaskhalsen efter ett tiotal flaskfyllningar. Tänkte att lösningen kanske kunde vara ett biltemastativ och din låsning och bottenplatta samt en egen lösning att fästa silikonproppen i stativet. En alternativ lösning skulle kunna vara snows lösning att låsa proppen på flaskhalsen men jag har ingen tillgång till svarv.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » onsdag 2017-01-11 21:09

printade låsningen , belv ok men inte bra , ritade om lite och skulle sedan printa mk2 låsningen, då började printern krångla och har inte fått iordning på den än .

ang men snows lösning tror jag att jag ska lura på i en 2delad lösning , måste bara göra klart denna varianten först hade jag tänkt samt att jag måste fixa en siliconpropp för den snows lösning då den måste passa i flaskmynningen för det ska funka
Bilagor
lås mk1.jpg
cpf mk2 lås.jpg
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Snow » onsdag 2017-01-11 21:14

paddlarn skrev:Jag är helt nöjd med min variant av ghettoblastern men det blir lite jobbigt att trycka ner silikonproppen i flaskhalsen efter ett tiotal flaskfyllningar. Tänkte att lösningen kanske kunde vara ett biltemastativ och din låsning och bottenplatta samt en egen lösning att fästa silikonproppen i stativet. En alternativ lösning skulle kunna vara snows lösning att låsa proppen på flaskhalsen men jag har ingen tillgång till svarv.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


Langa upp en bild på den så kanske man kan tänka ut nåe bra!
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » torsdag 2017-01-12 18:13

printade mk2 låsningen igår med ett ok resultat , dock ej helt nöjd med denna lösningen då den hade kunnat fungera mycket bättre , den trycker dock ändå rejält hårt mot siliconproppen och skulle denna vara en som passade i flaskan skulle detta hålla för hur många kilon som helst , dock så blir ju min tryckyta helt plan därav behöver jag trycka hårdare.
därför ska jag tänka om angående lösningen och istället rita på en variant där jag använder mig av hålrummet bak på stativet för att låsa, dock fortfarande utan att göra någon inverkan på själva stativet även fast detta vore en BETYDLIGT enklare lösning, dock inte lika roligt enligt mig :)
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav paddlarn » torsdag 2017-01-12 21:50

Brygga öl kan jag väl hyfsat men datorer... Hur i he.. får man upp en bild på forumet?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » torsdag 2017-01-12 23:12

gör om, gör rätt
gjorde om låset och flyttat monteringsplats/sätt. får se hur detta funkar
Bilagor
lås bak mk1.jpg
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav paddlarn » fredag 2017-01-13 12:32

Här är några bilder på min ghetto blaster.

Men som sagt, nån anordning för att slippa tryck ner silikonproppen vore önskvärt:)
Bilagor
IMG_20170112_195539_01_01-656x701.jpg
en 5/3 ventil (tror jag det heter) med återfjädrande joystick.Tryck till höger- fyll på med co2, till vänster evakuera co2 genom nålventil(gul pil).
IMG_20170112_195529-872x872.jpg
En bollnål (till att pumpa fotbollar med) + biltema adapter för att trycka i co2 samt evakuera.
IMG_20170112_195520-872x872.jpg
VVS muffarna är mest till för att hålla flaskorna på rätt köl.
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav thelostbongo » fredag 2017-01-13 16:09

paddlarn , tror du att du kan ta exakta mått på din ghetto blaster , blir svårt annars att ha nått att utgå ifrån annars.

printade min nya låsningsvariant , och den blev kanon . kan kan dessutom trycka riktigt hårt om det hade behövts .
så biltemavarianten är i princip färdig nu . ska finslipa alla ritningar bara .
thelostbongo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 71
Blev medlem: torsdag 2014-11-20 23:42

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Splix » fredag 2017-01-13 17:47

Grymt projekt det här!
Är det bara jag som får en bruten länk till bilderna? Det fungerade för någon vecka sedan men inte nu...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Splix
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 64
Blev medlem: torsdag 2015-01-15 20:40
Ort: Göteborg

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav Snow » fredag 2017-01-13 18:18

Jag har ett "Cornelis" fäste på g, den blir bra, borde funka på din ghetto, live pyssligt när det är två slangar men borde, gå att få till.

Bilder kommer imöra, på väg mot oppigårds nu :)
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: mottrycksfyllare DIY

Inläggav paddlarn » lördag 2017-01-14 11:08

thelostbongo skrev:paddlarn , tror du att du kan ta exakta mått på din ghetto blaster , blir svårt annars att ha nått att utgå ifrån annars.

printade min nya låsningsvariant , och den blev kanon . kan kan dessutom trycka riktigt hårt om det hade behövts .
så biltemavarianten är i princip färdig nu . ska finslipa alla ritningar bara .

Silikonproppen är 22/17 med 9 mm hål. Slangen 3/8 (9,5mm) Tänkte bara en cylindrisk plastdetaljer som passar i borrmaskinfästet med ett 9,5 mm hål igenom samt att man får göra utrymme för co2 slang och koppel. Kanske den detaljen borde vara tvådelad för att underlätta demontering och rengöring. Ställer gärna upp som testpilot av låsaordningen mm. Betalar naturligtvis för grejerna.
Ceder skrev:
thelostbongo"]ja ska nog absolut inte vara några problem att rita/bygga en med borrmaskinsvarianten som dessutom är utbyggbar. enklast vore det nog att använda sig utan det på biltema och bygga utifrån den antar jag.
dock så är denna ritningen snart klar, och ja denna kommer ta längre tid att hantera . så kan lika gärna göra flera varianter då.


Ok, men den du har nästan klar, är det bilden högst upp? Om så, vad är måtten på monteringsplattan på den? (tänker att det är väl bara att ta fram rondellen och kapa bort själva "borrmaskin fästet" på biltema varianten, borra ett par hål som matchar din bottenplatta och sedan hitta ett bättre gångjärn som passar båda)


Skickat från min iPhone med Tapatalk[/quote]

[quote="thelostbongo skrev:angående mk2 som jag printade inatt , blev den över förväntningarna .
eftersom man kan justera bottenplattan kan man justera den så att man enkelt får in flaskan sålänge man placerar hela prylen vid en bordskant , funkar kanon.
sitter dessutom rock hard i stativet även utan bult som trycker åt .
finns dock ingen spärr än för att låsa armen i nedtryckt läge ,det är nog det enda som fattas för att denna stupid simple lösning ska fungera riktigt fint

http://makeagif.com/MVlCmU


Snow skrev:Tjusigt!!

[quote="assistredo"]Snow - lite som kulkopplingen på ett corneliusfat - fast tvärtom - kopplingen sitter still och objektet trycks i. Men tanken kommer osökt - varför inte bara ha en stor "corneliuskoppling" - stativet kanske inte behövs?


Ja lite så, ne stativet behövs inte egentligen men det blir vingligt som fan med slangar och skit. Har dock varit inne på att ha flaskor i en back och "hoppa" med två aktiva fyllare. Dock har jag inte kommit på hur man ska kapsylera då på ett effektivt sätt. Tycker detta funkar bra. Dock fick jag en idé av din Corneliusliknelse, det måste vara det enklaste sättet att få till en halskoppling, stör mig att jag inte kom på det tidigare :roll:

Här kommer lite bilder som utlovat[/quote]


Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
paddlarn
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: fredag 2007-11-23 15:55
Ort: Mjölby

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 98 gäster