pseudolambikkultur

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2017-01-09 19:29

entombed skrev:Jag gjorde min i en plasthink där jag plastfolia x antal varv runt lockkanten för att sedan ställa den i 2 sopsäckar. Såg till att aldrig tappa vatten i vattenlåset och blåste in co2 till o från i sopsäcken.
Fick inte en pellicle förrän jag tappade över i flaska så tror jag lyckades minimera oxidation och ättikssyran. Första jag gjorde och lyckades få en härlig surhet som balanserades med en fruktighet, valde en brett utan stalltoner.

Dekoktionsmäskning med lite pale o vetemalt, och körde sedan 1 vecka us-05, 2 veckor med pedio o tillsatte lite fruktsocker då jag läste att pedio gillar enkla sockerarter(men vet inte om us-05 konkurrera ut) efter det tillsatte jag brett. För att efter 9 månader tillsätta mango, hallon och persika, och flaskade efter 3-4 veckor.

Skulle gärna skicka in den till SM för att hitta felsmaker då det är första gången man gör en sådan stil, men är i gueuze flaskor så antar att de inte går.


Rör du inte ihop dekoktionsmäskning och grumlig mäskning nu? Eller vad skulle poängen med dekoktionsmäskning i en lambik vara?

Ett stalltips angående mikroorganismerna. Du verkar ha köpt och tillsatt Sach, Pedio och Brett separat? Det är i så fall slöseri med pengar. Du kan lika gärna pytsa i en blandning med alltihop samtidigt, och om den blandningen dessutom är lambikbottensatser så är det i princip gratis.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » måndag 2017-01-09 19:29

entombed skrev:Jag gjorde min i en plasthink där jag plastfolia x antal varv runt lockkanten för att sedan ställa den i 2 sopsäckar. Såg till att aldrig tappa vatten i vattenlåset och blåste in co2 till o från i sopsäcken.
Fick inte en pellicle förrän jag tappade över i flaska så tror jag lyckades minimera oxidation och ättikssyran. Första jag gjorde och lyckades få en härlig surhet som balanserades med en fruktighet, valde en brett utan stalltoner.

Dekoktionsmäskning med lite pale o vetemalt, och körde sedan 1 vecka us-05, 2 veckor med pedio o tillsatte lite fruktsocker då jag läste att pedio gillar enkla sockerarter(men vet inte om us-05 konkurrera ut) efter det tillsatte jag brett. För att efter 9 månader tillsätta mango, hallon och persika, och flaskade efter 3-4 veckor.

Skulle gärna skicka in den till SM för att hitta felsmaker då det är första gången man gör en sådan stil, men är i gueuze flaskor så antar att de inte går.


Rör du inte ihop dekoktionsmäskning och grumlig mäskning nu? Eller vad skulle poängen med dekoktionsmäskning i en lambik vara?

Ett stalltips angående mikroorganismerna. Du verkar ha köpt och tillsatt Sach, Pedio och Brett separat? Det är i så fall slöseri med pengar. Du kan lika gärna pytsa i en blandning med alltihop samtidigt, och om den blandningen dessutom är lambikbottensatser så är det i princip gratis.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav entombed » tisdag 2017-01-10 09:10

Nej, följde något recept där man skulle koka 30 % av mäsken.

Köpte grejerna separat för att få kontroll på det, men ska helt klart testa ditt tips för att jämföra om jag får ett lyckat resultat av det med. Gjorde på detta sätt för att kunna ge pedio möjlighet att ge sitt smakbidrag utan konkurrens samt att kunna välja en sträng av brett som ger de smakbidraget jag är ute efter.

Men om jag gillar detta utfall bör jag väl bara kunna pytsa i från de flaskor jag har?
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 09:37

entombed skrev:Nej, följde något recept där man skulle koka 30 % av mäsken.

Köpte grejerna separat för att få kontroll på det, men ska helt klart testa ditt tips för att jämföra om jag får ett lyckat resultat av det med. Gjorde på detta sätt för att kunna ge pedio möjlighet att ge sitt smakbidrag utan konkurrens samt att kunna välja en sträng av brett som ger de smakbidraget jag är ute efter.

Men om jag gillar detta utfall bör jag väl bara kunna pytsa i från de flaskor jag har?


Ja, eller återanvända delar av bottensatsen från jäsningen. Då kommer inte pedio få jobba "utan konkurrens" men det ser jag i.o.f.s. som helt poänglöst.

Det verkar som att den som skrev det där receptet har missuppfattat grumlig mäskning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav entombed » tisdag 2017-01-10 11:22

Tog detta recept men lät den jäsa betydligt längre än föreslagit, och minus ekfat.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=155812

Är dock rätt sugen på att skaffa ett eget ekfatsprogram hemma med möjlighet att blanda. Vet dock inte riktigt än vilken struktur jag ska ha på det.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 11:52

entombed skrev:Tog detta recept men lät den jäsa betydligt längre än föreslagit, och minus ekfat.

http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=155812

Är dock rätt sugen på att skaffa ett eget ekfatsprogram hemma med möjlighet att blanda. Vet dock inte riktigt än vilken struktur jag ska ha på det.


Ok, men det är inte dekoktionsmäskning som beskrivs där, det är en variant av "adjunct mash" eller väsentligen en förklistring av omältat vete. Med vetemalt finns det ingen anledning att förklistra.

Sedan har det hänt del sedan den där boken (och tråden) skrevs, det känns lite inaktuellt.

Angående ekfat så gäller det att köra med 200-litersfat, annars får du för stort syreinsläpp.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav entombed » tisdag 2017-01-10 12:27

Ok, köper man 70-80 liters bryggverk kanske man kan köra 2 bryggningar. Primärjäsning och sedan toppa upp när man tillsätter bakterierna.
Kan man köra en ruljans på 3 ekfat då? Börja med 2 st samtidigt, den 3:e sätts igång efter 6 månader, tappar ena efter 1 år (och sätter igång en ny) och efter 1,5 år börja blanda med ekfat nr 1 med nr 3.

Förutsatt att ingen av ölen blir sabbad, vilket man kan förutsätta. Så kanske 4 ekfat då =)
Skulle starta ett mikrobryggeri med en vän men hen drog sig ur när han skulle få barn, så säljer företaget o står då med kapital som jag vill återinvestera i min hobby.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: pseudolambikkultur

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-10 13:15

Jag skulle nog rekommendera att fylla alla faten direkt, ofyllda fat som bara står är inte bra. De kan förstöras i värsta fall.

En annan variant än det du beskriver är solera-fat.

Oavsett vilket så råder jag dig att läsa på ordentligt om fathantering innan du står där med ett gäng fat. Boken "American sours" har bra info om fathantering.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: pseudolambikkultur

Inläggav entombed » tisdag 2017-01-10 13:30

Ok! Har den boken, så får helt klart grotta ner mig i det.

Lyssnat på the sour hour med, så har iaf en uppfattning att de inte är "bara att". Men om jag får min verkstad livsmedelsgodkänd för bryggning, känns de roligare med surölsprojekt än standard ipa, även om man kanske får göra de mitt emellan. Har ju inga produktionskrav om jag inte har några direkta löpande utgifter, så då kan majoriteten av ölen stå på lager. Men börjar kanske bara med 1 tunna då, slänger in en stout i den och sedan en suris. O fortsätter på det viset.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » onsdag 2017-01-11 09:44

Både American Sour Beer och sen Milk The Funks wiki har massa bra information om hur man hanterar ekfat. Och som du säger även the Sour Hour så behandlar de ämnet i nästan varje avsnitt (de brukar ställa frågan till bryggaren som är gäst). Vad man kan säga så är det ju inte samma behandling som alla ger.
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Re: pseudolambikkultur

Inläggav Askatasuna » söndag 2017-01-22 20:54

Smakade av en drös av mina ikväll, alla tre är bryggda i januari förra året och första gången jag smakar på dem. Jag skulle säga att alla tre smakar rätt samma, rätt sura och inte så mycket funk förutom en av dem som hade lite drag av körsbär. Rätt skild SG på dem, 1.010, 1.012 och 1.016. Den på 1.010 (och som var minst sur) flaskade jag men de andra är jag inte hundra på. Jag tänker de är för sura för vara för sig själv så får nog brygga en helt neutral öl och blanda för de ska vara drickbara. Detta var de sista av mina 5L satser så sen har jag bara 12L och 23L-varianter (3 stycken 12L bryggde i april och 3 st 23L bryggde i juni och oktober).
Askatasuna
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: söndag 2015-09-27 16:08

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 48 gäster

cron