Kortare jäsning?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kortare jäsning?

Inläggav lesonen » torsdag 2017-01-05 22:21

Har köpt ett startpaket från hembryggeriet.

Jag undrar om man kan korta av jästiden med en dag? Eller är det 14dagar som är minimum? Eller hur funkar det?
lesonen
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 56
Blev medlem: onsdag 2017-01-04 20:57

Re: Kortare jäsning?

Inläggav STMF » torsdag 2017-01-05 22:29

Man kan inte riktigt svara på det. Jag har gjort öl som varit färdigjäst på 4 dagar och jag har gjort öl som inte varit färdigjäst på 14.

Enda sättet att veta säkert är med en hydrometer.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Kortare jäsning?

Inläggav skyking » fredag 2017-01-06 14:41

Jag tycker det låter som du försöker stressa igenom en bryggning. Man undrar ju lite varför?

Hur lång tid det tar för ölen att bli färdig varierar som sagt, men man behöver inte nödvändigtvis ha en hydrometer för att kolla när det är färdigt.

Sen beror det också på vad du menar med jästiden. Mäter du till du tappar upp det på flaska, eller när det blivit kolsyrejäst, eller när det är drickfärdigt? Men av erfarenhet så ä tiderna inte så nogranna - en dag mer eller mindre gör normalt inte så stor skillnad.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Kortare jäsning?

Inläggav ecmik » söndag 2017-01-08 10:55

STMF skrev:Man kan inte riktigt svara på det. Jag har gjort öl som varit färdigjäst på 4 dagar och jag har gjort öl som inte varit färdigjäst på 14.

Enda sättet att veta säkert är med en hydrometer.


Visst, men pitchar du nog mycket frisk och fin jäst och jäser inom rätt temperaturspann så ska det nog mycket till för att det inte ska jäsa ut ordentligt inom 5-10 dagar. Att ta ut öl och mäta ett par tre ggr för säkerhets skull är väl mest bara meckigt och jobb i onödan.. Jag skulle aldrig krångla med det i alla fall.

Sedan skadar det inte att låta den stå lite extra ändå, men utjäst ska den nog vara.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Kortare jäsning?

Inläggav lukedaduke » måndag 2017-02-13 22:46

Jag brukar alltid vänta minst 2 veckor och max 3 veckor. Säg att det är utjäst på 4 dagar och man tappar på flaska. Är det något annat som man bör vänta på utöver jäsningen?
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Kortare jäsning?

Inläggav st1 » tisdag 2017-02-14 17:08

lukedaduke skrev:Jag brukar alltid vänta minst 2 veckor och max 3 veckor. Säg att det är utjäst på 4 dagar och man tappar på flaska. Är det något annat som man bör vänta på utöver jäsningen?


Nu kommer nån komma in och säga att det är viktigt att inte ha för bråttom eftersom jästen fortsätter att "städa upp" efter sig även efter att ölet är utjäst. Det är dock väldigt oklart vad det är som jästen förväntas städa upp (förutom eventuell diacetyl givetvis, men det är sällan ett problem).
st1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2014-03-12 20:27
Ort: Linköping

Re: Kortare jäsning?

Inläggav Weinkeller » tisdag 2017-02-14 17:49

Du bör ju vänta på att ölen flockar så du slipper stora mängder bottensats i flaskorna. Diacetyl kan det garanterat bli om jästen inte får jäsa ut ordentligt innan kallkrasch tex.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Kortare jäsning?

Inläggav lukedaduke » tisdag 2017-02-14 22:52

Nu kommer nån komma in och säga att det är viktigt att inte ha för bråttom eftersom jästen fortsätter att "städa upp" efter sig även efter att ölet är utjäst. Det är dock väldigt oklart vad det är som jästen förväntas städa upp (förutom eventuell diacetyl givetvis, men det är sällan ett problem).[/quote]

Ok, känns ju lite halv dumt att låta ölen stå i 2 veckor om det går bra på typ 4-5 dagar... vad är diacetyl förresten?
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Kortare jäsning?

Inläggav lukedaduke » tisdag 2017-02-14 22:54

Weinkeller skrev:Du bör ju vänta på att ölen flockar så du slipper stora mängder bottensats i flaskorna. Diacetyl kan det garanterat bli om jästen inte får jäsa ut ordentligt innan kallkrasch tex.


Det låter ju som en rimlig anledning att vänta då, brukar alltid få lite bottensats men inte mycket!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Kortare jäsning?

Inläggav Bee » tisdag 2017-02-14 23:02

lukedaduke skrev:Ok, känns ju lite halv dumt att låta ölen stå i 2 veckor om det går bra på typ 4-5 dagar... vad är diacetyl förresten?

When in doubt, bryggarwiki:
http://shbf.se/wiki/index.php/Diacetyl
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Kortare jäsning?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-02-14 23:10

lukedaduke skrev:Ok, känns ju lite halv dumt att låta ölen stå i 2 veckor om det går bra på typ 4-5 dagar... vad är diacetyl förresten?


Endast 4-5 dagar är i kortaste laget. För de snabbaste jästerna (typ vissa torrjäster som US-05 och S-04) så har 8-10 dagar räckt för mig. även för starkare öl. För de flesta öl är nog 10-14 dagar ett bra riktmärke. Sedan finns det vissa knepiga jäststammar som behöver betydligt längre tid än så.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kortare jäsning?

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-02-14 23:14

st1 skrev:Nu kommer nån komma in och säga att det är viktigt att inte ha för bråttom eftersom jästen fortsätter att "städa upp" efter sig även efter att ölet är utjäst. Det är dock väldigt oklart vad det är som jästen förväntas städa upp (förutom eventuell diacetyl givetvis, men det är sällan ett problem).


Håller med, de som slänger sig med "städa upp"-metaforen brukar inte kunna precisera sig bortom det ovanliga problemet diacetyl. Men jag skulle säga att det är reducering av acetaldehyd som är den stora grejen. Denna är dock oftast färdig när SG har stabiliserat sig plus några extra dagar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kortare jäsning?

Inläggav Chabo » tisdag 2017-02-14 23:43

Vad är det som gör det omöjligt att vänta några dagar till...?
Nyfikenheten kanske...

Om man nu inte har stenkoll o erfarenhet o vet massa om olika jäststammar, mm mm
så får vi nybörjare vara chilla lite....

Anders


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Kortare jäsning?

Inläggav Drake » tisdag 2017-02-14 23:51

Eller så gör du ett diacetyltest, då märker du direkt om du har diacetyl kvar. Det kan gå snabbt på slutet och den kan försvinna över en natt ibland. Har gjort så några gånger när jag har haft bråttom att få en öl klar till ett visst datum. 8-11 dagar brukar det ta för mig innan all diacetyl är borta. I alla fall för en normalstark öl jäst med 05-an. Tror inte jag provat med några andra jäster.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Kortare jäsning?

Inläggav Nisse » onsdag 2017-02-15 00:07

Städer jästen upp diacetyl om man kolsyrejäser? Någon som vet/har provat? Spontant tycker jag att det borde funka.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Nisse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 25
Blev medlem: söndag 2016-01-03 13:18

Nästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster