Ölen blir brun...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Drake » lördag 2016-12-31 12:24

Guselrey skrev:Angående erics teori, kan det av någon anledning varit mer jäst i just den flaskan? Typ att det var sista flaskan som tappades och därmed fick med den jäst som hunnit sedimentera i tappkärlet?


Mängden jäst påverkar inte hur mycket kolsyra det blir, det är sockret som avgör det.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ölen blir brun...

Inläggav ekstedt » lördag 2016-12-31 12:46

Drake skrev:Mängden jäst påverkar inte hur mycket kolsyra det blir, det är sockret som avgör det.


Stor mängd jäst skulle däremot kunna ge upphov till flaskfontäner genom fler nukleationspunkter. Det beror väl lite på hur jästen beter sig. Om den lägger sig kompakt i botten spelar det kanske ingen roll om lagret är 1 mm eller 5 mm tjockt.

Jag har sett en tendens att de sist tappade flaskorna som får med sig lite mer bös tenderar att skumma extra. Det skulle också kunna beror på att kolsyresockret hinner sedimentera något under den dryga timma det tar för mig att flaska en sats.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ölen blir brun...

Inläggav ekstedt » lördag 2016-12-31 12:48

Apropå infektionsspåret så är ju Brettanomyces en effektiv syreförbrukare som är känd för att motverka oxidering i flaskjästa öl. Men dessutom lämnar den ganska tydliga arombidrag också som borde ha kännts.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Rotsac » lördag 2016-12-31 17:11

Angående erics teori, kan det av någon anledning varit mer jäst i just den flaskan? Typ att det var sista flaskan som tappades och därmed fick med den jäst som hunnit sedimentera i tappkärlet?


Ett tips:

Mot slutet av flasktappning, så kan det bli en hel del lutande av tappningshinken, plaskande, och upphällnning via en tratt av de sista två flaskorna, eller så.
Jag använder en annan kapsyl för de flaskorna, för att senare vara medveten om att de flaskorna eventuellt kan innehålla oxiderad öl.
Det har dock aldrig inträffat med just de flaskorna.

Jag har dock vid ett tillfälle observerat att -som Ekstedt tipsar om- den i tappningshinken tillsatta sockerlösningen till stor del låg på botten, när jag hade tappat nästan alla flaskor. Så man bör kanske försiktigt röra om någon gån under tappningen, även om jag är ganska rädd för att plaska med en slev i ölet då....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Najk » söndag 2017-02-12 12:25

Illuminatus, hur har det gått?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Najk
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: tisdag 2017-02-07 09:25

Föregående

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron