Ölen blir brun...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 20:36

Vem/vilka vill ha en flaska för en kritisk bedömning?

Jag skulle verkligen uppskatta om någon ville prova min öl och säga vad dom tycker :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » onsdag 2016-08-17 15:36

Tänkte fylla jäshinken med CO2 i samband med torrhumlingen men i vilken ordning skall det göras?

1. CO2 först, därefter i med humlen.

2. Humle i först, därefter CO2.

3. CO2 först, därefter humle & en omgång CO2 till innan jäsröret åker på.

:D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » onsdag 2016-08-17 20:31

Torrhumlade ikväll och tryckte i CO2 både innan och efter. Vikter i humlepåsen fick bli 5st teskedar (rostfria) och den sjönk som en sten. Hoppas det här blir bra :D

image.jpeg
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Rotsac » torsdag 2016-08-18 17:39

Chabo skrev:Jag fyller mina flaskor med kolsyra innan.
( köpte en på Rusta som e grym, tar 1 Sec att fylla flaskorna)

lBild


Jag har funderat över att montera en ventil från en cykelslang i jäshinkens lock, och sedan ansluta slangen från apparaten enligt din bild till den.

Man skulle då kunna pytsa i kolsyra vid jäsningens avtagande (jag får då ett svagt övertryck, men inget bubblande, MÖJLIGEN ej tätt lock), eller vid omtappning/flasktappning/torrhumling.

Vad tror du om det?

Vilken sorts slang är det som stoppas ned i en PET-flaska vid kolsyresättning?

Jag gissar att det INTE är en silikonslang.

Är det en "hård" slang, som inte lätt kan fås att passa på en cykelventil?

Det är dessvärre regnigt väder idag, så jag cyklade ej till Jula i Länna i Haninge för att köpa apparaten:-(
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » fredag 2016-08-19 07:48

Jag köpte samma apparat som på bilden, dvs Rustas Bubble Maker. Den där vita pipen är hård och jag gjorde helt enkelt som så att jag stack ner pipen i jäskärlets mynning så långt ner det gick (hade önskat pipen var en decimeter längre minst, kanske kan bygga en förlängare) och tryckte ner kolsyra relativt försiktigt i ca 10 sekunder. Jag skulle inte vilja säga att apparaten går från 0-100 direkt utan det går pytsa långsamt om man är lite extra finkänslig på knappen.

Jag tycker den fungerade bra men när den väl ska användas till flaskorna vill jag nog bygga en förlängare som går hela vägen till till botten på flaskan i princip.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » fredag 2016-08-19 23:08

Ni med tappkran likt min på bilden.

Hur gör ni rent efter SG mätningar och dylikt? Jag funderar på att tappa halva batchen på flaska efter 5 dagars torrhumling och den andra halvan efter 10 dagar torrhumling. Helt enkelt ett experiment för att själv se vad som händer med både humlesmak och jäst.

När ölen tappas ut, tillförs syre ner i jäskärlet då? Tänker om det vore vettigt att trycka ner lite CO2 i jäskärlet efter tappning för att inte resterande mängd öl skall oxideras på tok för mycket.

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Chabo » lördag 2016-08-20 17:44

Illuminatus skrev:Jag köpte samma apparat som på bilden, dvs Rustas Bubble Maker. Den där vita pipen är hård och jag gjorde helt enkelt som så att jag stack ner pipen i jäskärlets mynning så långt ner det gick (hade önskat pipen var en decimeter längre minst, kanske kan bygga en förlängare) och tryckte ner kolsyra relativt försiktigt i ca 10 sekunder. Jag skulle inte vilja säga att apparaten går från 0-100 direkt utan det går pytsa långsamt om man är lite extra finkänslig på knappen.

Jag tycker den fungerade bra men när den väl ska användas till flaskorna vill jag nog bygga en förlängare som går hela vägen till till botten på flaskan i princip.


varför ?
Trycket gör ju så det sprutar ut kolsyra ur mynningen på flaskan ( jag trycker ordentligt, full spätta)
Varför tror du att det inte kommer hela vägen ner ?
Mina står sen o " ryker" lite o när dom fylls ser jag tydligt gasen kommer ur.

Får vara bra petig om inte det räcker...;)


Anders
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Rotsac » söndag 2016-08-21 02:23

Jag har nu cyklat en rejäl sträcka, och köpt en av de sista två apparater (i vidrig rosa färg...) som fanns på Rusta i Länna, Haninge.

Röret som pytsar ut kolsyra är som förväntat rejält styvt, med en ytterdiameter om 6,88 till 7,06 mm, med en rejäl godstjocklek. Vilket ger en innderdiameter om uppskattningsvis 2 mm.

Jag har visserligen såväl en cykelventil, som en silikonslang som passar till den.
Men att fästa en sådan ventil i locket till en jäshink av plast blir rejält knepigt.
Dessutom så måste man trixa med diverse "slangövergångar" för att ansluta till röret i apparaten.

Jag söker därför tips på hur man på ett enklare och bättre sätt kan ansluta apparaten till ett lock i en standard 30-Liters jäshink av plast.
I bästa fall med en självslutande ventil, dit man ansluter en slang från apparaten, så att man inte behöver ha den ansluten under hela jäsningen.

En John Guest 3/8" stam - 8 mm nippel skulle kanske kunna limmas i jäshinkens lock, eller hellre fästas med någon sorts gummibussning.

http://shop.humle.se/utrustning/kopplin ... -mm-nippel

En silikonslang med innerdiameter 8 mm skulle sedan kanske kunna sluta tätt mot röret i apparaten med några buntband?

http://shop.humle.se/utrustning/slang/s ... -per-meter

Men det blir alltså inte en optimal lösning, då det hela måste sitta permanent anslutet.
Såvida man inte litar på att ett "klämspänne" av typen man använder för att täta fryspåsar av plast kan sättas på slangen, så att apparaten kan ställas åt sidan.

Alla tips på en bättre konstruktion är välkommna här.....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Falemo » måndag 2016-09-19 14:44

Har nu läst hela tråden och tänkte förklara hur jag går tillväga.
När jag torrhumlar så väger jag först upp rätt mängd i en glasburk, slår sedan på kolsyrat vatten så humlen är täckt. Låter det stå i några minuter och häller sedan allt i primärkärlet. Detta brukar ske dag 10 in i primärjäsningen. Efter tre till fyra dagar har jag ett stabilt FG och är nöjd med smaken. Sänker sedan tempen till kallkrasch. Efter tre dagar så tappas det upp på flaska direkt från kylen. Varje flaska sköljs med kolsyra likt ovannämnda metod (jag har en slang från pipen som jag för ned i flaskan). Primningen sker med en mockasockerbit per 33cl flaska (6.3g/l). Jäser, torrhumlar och flaskar alltså ur samma kärl. Har satt kranen såpass högt att den ligger över jästkakan och humlen efter kallkrasch.

Skickat från min HTC One M9 via Tapatalk
Falemo
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: onsdag 2016-04-20 09:39

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Guselrey » fredag 2016-12-30 16:32

Tack för mycket bra info i denna tråd, har läst igenom hela och det finns mycket att fundera på för oss som får bruna öl efter några veckor på flaska...

Precis som trådskaparen har jag problem med färgförändringar efter lagring, mitt nästa steg blir att göra samma recepet fast skippa torrhumlingen, får börja min felsökning där. Gjorde dock en lite udda upptäckt när jag i helgen öppnade en av mina flaskor APA (stått ca 5 veckor på flaska) var att just den ölen hade bevarat färgen mycket bättre än alla andra flaskor. När jag öppnade kapsylen skummande just den flaskan också över, något som händer mig på någon flaska per batch och antar är någon slags infektion pga undemålig rengöring av flaskan. Är det någon som har idé om vad det kan bero på att just den bevarat färgen och eventuell koppling till överskumningen?

Bild på skillnaden nedan, till vänster den "normala" färgen efter 5 veckors lagring, till höger den skummande flaskan som bevarat färgen sedan tappningen.
IMG_24142.jpg


Receptet på ölen om det hjälper:
--------------------------
Boil Size: 18,08 l
Post Boil Volume: 14,58 l
Batch Size (fermenter): 12,00 l
Bottling Volume: 11,00 l
Estimated OG: 1,056 SG
Estimated Color: 9,0 EBC
Estimated IBU: 30,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 65,00 %
Est Mash Efficiency: 75,8 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
20,10 l !!Malmö Provpunkt Södervärnsgatan 2016-0 Water 1 -
5,00 ml Lactic Acid (Mash 60,0 mins) Water Agent 2 -
4,00 g Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 90,0 mins Water Agent 3 -
1,20 g Salt (Mash 90,0 mins) Water Agent 4 -
1,10 g Epsom Salt (MgSO4) (Mash 90,0 mins) Water Agent 5 -
1,80 kg Pilsner (Weyermann) (3,3 EBC) Grain 6 54,5 %
1,10 kg Pale Malt (Weyermann) (6,5 EBC) Grain 7 33,3 %
0,20 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 8 6,1 %
0,20 kg Munich I (Weyermann) (14,0 EBC) Grain 9 6,1 %
5,00 g Mosaic (HBC 369) [12,20 %] - Boil 15,0 m Hop 10 5,8 IBUs
3,00 g Simcoe [11,20 %] - Boil 15,0 min Hop 11 3,2 IBUs
15,00 g Mosaic (HBC 369) [12,20 %] - Boil 10,0 m Hop 12 12,7 IBUs
11,00 g Simcoe [11,20 %] - Boil 10,0 min Hop 13 8,6 IBUs
45,00 g Mosaic (HBC 369) [12,20 %] - Boil 0,0 mi Hop 14 0,0 IBUs
1,0 pkg London Ale III (Wyeast Labs #1318) [124, Yeast 15 -
15,00 g Mosaic (HBC 369) [12,20 %] - Dry Hop 0,0 Hop 16 0,0 IBUs
15,00 g Simcoe [11,20 %] - Dry Hop 0,0 Days Hop 17 0,0 IBUs

Mash Schedule: BIAB, Medium Body
Total Grain Weight: 3,30 kg
----------------------------
Name Description Step Temperature Step Time
Saccharification Add 20,10 l of water at 70,2 C 66,7 C 75 min
Mash Out Heat to 75,6 C over 7 min 75,6 C 10 min
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Bee » fredag 2016-12-30 21:45

Hmmm.... En teori:
Askorbinsyra kan tillsättas i mat för att agera antioxidant, i t ex färsk korv. I öl skulle det ge oönskat smakbidrag, men en vildjäst/bakterie skulle kunna gjort ditt öl syrligare och därmed motverkat oxideringen.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ölen blir brun...

Inläggav eric » fredag 2016-12-30 22:41

Eftersom den skummade bör den haft en mer omfattande del av jäsning kvar i flaskan vilket förmodligen innebär att mer syre konsumerades. Detta innebär i sin tur att den inte blev lika oxiderad.


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Drake » lördag 2016-12-31 01:07

eric skrev:Eftersom den skummade bör den haft en mer omfattande del av jäsning kvar i flaskan vilket förmodligen innebär att mer syre konsumerades. Detta innebär i sin tur att den inte blev lika oxiderad.


Min sida: http://alnemar.com


Min tanke också. Kanske ojämn blandning av priman eftersom du råkar ut för "guschers" förut. Var dom också ljusa?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Drake » lördag 2016-12-31 01:15

Kan tillägga att jag är bisarrt slarvig i rengörningen och fyllningen av flaskorna men har bara råkat ut för en enda batch som blev lite väl bubblig. Ett par gånger har någon enstaka flaska skummat ordentligt men annars har allt funkat ok. Jag kör nästan alltid med C-drops eller sockerbitar när jag flaskar så mitt problem är förmodligen att jag slarvat med rengöringen. Med det sagt så gissar jag att ditt problem alltså inte beror på infektioner eller liknande utan på att flarrorna fått lite olika mycket socker.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Guselrey » lördag 2016-12-31 11:45

Jag primar med sockerlag ner i mitt tappkärl och sedan för jag över ölet med hävert till tappkärlet, detta för att primningen ska blandas så bra som möjligt. Tycker därför det låter otroligt att just en flaska har fått för mycket socker. Om de tidigare har haft ändrad färg kan jag tyvärr inte svara på men det är inget jag upptäckt förrän nu i alla fall så troligtvis inte. Då har det också varit andra stilar och mindre torrhumling som inte gett samma färgförändring.

Angående erics teori, kan det av någon anledning varit mer jäst i just den flaskan? Typ att det var sista flaskan som tappades och därmed fick med den jäst som hunnit sedimentera i tappkärlet?

Bees teori är så jag själv tänkt mig det fast utan att kunna sätta så bra ord på tankarna, tycker det låter rimligt.
Guselrey
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: torsdag 2016-06-02 22:53

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster