Kolsyrejäsning Lager

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Kolsyrejäsning Lager

Inläggav Julius Langweiler » söndag 2016-12-18 13:21

Har gjort ett försök till lager men efter en veckas kolsyrejäsning på flaska är ölet i princip utan kolsyra.
Vet att en vecka är för kort tid men läser ändå en del bloggar där man provsmakar och efter en vecka så finns det kolsyra i ölet.
OG 1050
FG 1010
Jäsning med Saflager 34/70 enligt följande:
14 dgr 12 gr
12 dg 5 gr

Kolsyrejäsning 12 gr med 5 gr strösocker/liter tillsatt i flaskningshinken som lag.

Ölet i flaskorna är knappt disigt och med väldigt liten jästfällning på botten.

Är det bara å vänta eller bör man överväga att tillsätta ny jäst eller är det ngt som gått snett?

JL
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav Morgan » söndag 2016-12-18 14:29

Du sa inget om det men man flaskjäser med fördel i rumstemperatur. Även efter kallkrasch har jag aldrig haft problem att få kolsyra på flaskorna.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav Julius Langweiler » söndag 2016-12-18 16:21

Tack för snabb respons.
Flaskorna står i 11-12 gr temperatur, dvs samma som vid första jäsningen.
Läser man vad t ex Fabrikör Ekstedt skriver så verkar kolsyran ligga på bra nivå redan efter en vecka men å andra sidan hittar jag inget om vilka temperaturer som gäller.

Jag ställer flaskorna i rumstemp och adderar Tålamod till receptet.
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav ekstedt » söndag 2016-12-18 17:16

Julius Langweiler skrev:Tack för snabb respons.
Flaskorna står i 11-12 gr temperatur, dvs samma som vid första jäsningen.
Läser man vad t ex Fabrikör Ekstedt skriver så verkar kolsyran ligga på bra nivå redan efter en vecka men å andra sidan hittar jag inget om vilka temperaturer som gäller.

Jag ställer flaskorna i rumstemp och adderar Tålamod till receptet.


Jag bedömer att jag normalt har fått 75 % av kolsyran efter en vecka. Men då kolsyrejäser jag alltid i rumstemperatur, i min lägenhet innebär det 22-23 C.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav Julius Langweiler » tisdag 2017-01-31 15:18

Finns det någon rekommendation (allmän guidline) hur mycket strösocker man bör tillsätta för kolsyrejäsning av lager?
Jag följde en "priming calculator" och tillsatte motsvarande 5,2 gr socker per liter.

Tycker kolsyrenivån är ok om än kanske ngt låg. Är det bara att öka till nästa gång (säg 6 gr/l?) eller kommer det att variera från brygd till brygd så att små justeringar inte har någon egentlig påverkan, förutsatt man följer samma recept hela tiden?

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav ekstedt » tisdag 2017-01-31 16:17

Julius Langweiler skrev:Finns det någon rekommendation (allmän guidline) hur mycket strösocker man bör tillsätta för kolsyrejäsning av lager?
Jag följde en "priming calculator" och tillsatte motsvarande 5,2 gr socker per liter.

Tycker kolsyrenivån är ok om än kanske ngt låg. Är det bara att öka till nästa gång (säg 6 gr/l?) eller kommer det att variera från brygd till brygd så att små justeringar inte har någon egentlig påverkan, förutsatt man följer samma recept hela tiden?

/J


Sådana rekommendationer finns, men jag tycker uppriktigt sagt att man kan skita i dem och bara gå på vad man tycker själv. Tycker du 5 g/l var för lite så kan du höja till nästa gång. Viss variation kan förstås förekomma men normalt är det mängden kolsyresocker som styr kolsyrenivån.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav Morgan » onsdag 2017-02-01 08:28

Jag använder denna: http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

Under själva kalkylatorn finns en liten tabell med rekommenderade värden för olika stilar, funkar bra för mig.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-02-01 10:42

Morgan skrev:Under själva kalkylatorn finns en liten tabell med rekommenderade värden för olika stilar, funkar bra för mig.


De där rekommenderade värdena var ju bitvis helt fnoskiga, som för att högsta nivån för "Belgian Ales" skulle vara 2,4 volymer. Det är väl snarare en lägsta nivå om man nu ska prata om sådana här riktvärden alls. Värdena för "Lambic" är ju också skumma.

Edit: 4,5 volymer för hefeweizen låter också magstarkt, det är ju närmast champagnenivåer. Då riskerar man flaskfontäner och -bomber. Påpassligt nog lägger man in en varning för att använda för mycket socker längre ner.
Senast redigerad av ekstedt onsdag 2017-02-01 11:51, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav Judgecc » onsdag 2017-02-01 11:43

Håller med @ekstedt fullständigt. Tyvärr ett väldigt vanligt problem bland kolsyre kalkylatorer
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav Morgan » onsdag 2017-02-01 17:48

Jag ser det som en mycket grov hjälp, det funkar bra för mig.

Jag skulle säga att det är väldigt viktigt att ta hänsyn till ölets temperatur. Lek gärna med det lite så får man en känsla för hur viktigt detta är framförallt för lageröl.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Användarvisningsbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 487
Blev medlem: torsdag 2013-05-09 16:37
Ort: Skarpnäck, Stockholm

Re: Kolsyrejäsning Lager

Inläggav Julius Langweiler » tisdag 2017-02-07 19:07

Kan man generellt säga att kolsyran utvecklas vidare (ökar) under den forsatta "lagringen" efter de 2 första veckornas kolsyrejäsning på flaska?
Mätte SG på ölet och det ligger på 1005 efter 5 veckors "lagring" i 5c så jag misstänker att mesta delen av priming-sockret är förbrukat.
Kolyrenivån är bra och I linje med vad jag tycker är ok.

/J
Julius Langweiler
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: söndag 2016-12-18 13:03


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster