Ändring av klassindelningen i folkets val

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2017 i Stockholm

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav Christian Olsson » söndag 2016-12-11 14:59

Bakgrund:
På årsmötet röstades en motion igenom att evenemangsgruppen skulle utvärdera och analysera om det gick att göra en annan klassindelning på SM än bara indelning efter ABV. Då detta ansågs vara en orättvis klassindelning och flera ölstilar kom i skymundan för dom hade ungefär samma alkoholhalt som en populär ölstil. Målet var att låta likvärdiga öl tävla mot varandra.

Arbetet:
Sedan årsmötet diskuterades det internt i evenemangsgruppen och förslag skickades på remiss till berörda arbetsgrupper. Det kan anses ganska enkelt att bara dela in i många klasser och lösa problemet på så vis. Dock så måste den nya klassindelningen fungera under ett SM i sin helhet med pressade scheman, prisutdelningar och möjlighet att faktiskt testa ölen på plats. Vi i evenemangsgruppen vände på varje sten och diskuterade hur det skulle fungera och vilka konsekvenser det skulle kunna bli av de förändringar som föreslogs. Målet för föreningen att sprida kunskapen om hembryggd öl, att ha ett balanserat program på SM samt att det inte får förlora sitt värde att vinna ett folkets val togs i beaktning.

Förslaget:
Förslaget blev en förändring i upplägg under dagen samt förändringar i vad vi tävlar och får priser för.

- Domartävlingen och SKM-prisutdelningen sker det INGEN förändring under SM dagen. Förändringar i klasser och regler för domartävlan står domarkommittéen för.

- INKA stryks som tävlingsmoment. Den ansågs ha förlorat sitt värde då det numera är standard att försöka hitta på nya sätt att förbättra sin öl.

- Grönöling stryks som tävlingsmoment. Då det blivit för svårt att kontrollera att de som tävlar faktiskt är grönölingar och inte får hjälp av erfarna bryggare bakom som det allt som oftast är nu. Då man kan tillhöra ett större sällskap och få hjälp men sedan inte skriva deras namn på anmälan. Detta ansåg vi hade urvattnat betydelsen av priset.

- Ingen förändring på etikett-tävlingen vad det gäller genomförande eller prisutdelning.

- Det kommer nu ENDAST delas ut guld i folkets val. Detta för att inte urvattna betydelsen av att ta en medalj folkets val när vi ökar mängden klasser men även för att spara scentid så att folk hinner testa öl och inte blir avbrutna av scenen hela tiden samt minska logistiken med priser.

- Den nya klassindelningen i folkets val är som följer:
o Lager och Underjäst öl
§ Klass 1 (i sin helhet)
§ Klass 2 (i sin helhet)
o Maltdominerad öl
§ Klass 3 A,B,C,D,E,G
§ Klass 4 A,B,F,G
§ Klass 5 A,F,G
§ Klass 7 (i sin helhet)
§ Klass 8 (i sin helhet)
§ Klass 9 B,E
§ Klass 11 E,K
o Humledominerad öl
§ Klass 3 F
§ Klass 4 C,D,E
§ Klass 5 B,C,D,E
§ Klass 6 F
o Jästdominerad öl
§ Klass 6 A,B,C,D,E,G
§ Klass 9 A,C,D,F,G,H,I,J,K
o Syrligt och Spontanjäst öl
§ Klass 10 (i sin helhet)
§ Klass 11 C
o Övriga öl
§ Klass 11 A,B,D,F,G,H,I,J,L

Som ni ser har tidigare alkoholbaserade klasser nu ersatts med sammansatta klasser från typdefinitionen. Detta leder till att även lågalkohol utgår då den inte passar in i en tävling baserad på öltyper.

En analys av den nya indelningen visar att vi minskat antalet medaljer totalt som delas ut i folkets val från 12 med 4 klasser, guld, silver och brons till 6 medaljer med 6 klasser och endast guld. Samt att vi sänkt antalet utdelningar på scen med två till genom att ta bort INKA och Grönöling. Det är i linje med att evenemangsgruppen hela tiden ansett att det är för mycket tid som stjäls av scenen under SM och fokuset inte ligger på att testa hembryggd öl och sprida kunskap om hembryggd öl. Det och att när det är väldigt många klasser och tävlingar så blir det en stor börda på funktionärerna som skall hantera prisutdelningen.

Om den nya klassindelningen hade tillämpats på SM i Malmö 2016, så hade antalet tävlande i varje klass sett ut så här:
Lager och Underjäst öl: 16
Maltdominerad öl: 37
Humledominerad öl: 43
Jästdominerad öl: 18
Syrlig och Spontanjäst öl: 13
Övriga öl: 35
Totalt antal öl: 162

Det blir alltså inte samma jämna fördelning mellan klasserna som det är när det är alkoholindelning men det är inte heller det den nya indelningen strävar efter utan att liknande öl ska tävla mot varandra. En tävlingsinriktad person kan ju analysera dom siffrorna när dom väljer vilken klass dom skall ställa upp med i folkets val.

Beslut:
Av tradition har det alltid varit så att de lokala arrangörerna av SM får bestämma hur indelningen i folkets val skall vara. Detta har under 2000-talet varit tre klasser underjäst, överjästa och övriga. För att under första halvan av 2010-talet ersättas av en alkoholindelning med fyra klasser. Oftast så ändras den inte då man känner sig trygg i det system man har och besökarna får en känsla av familjäritet.
Vi i evenemangsgruppen har bestämt att testa den ovannämnda indelningen på SM 2017 dels på grund av att det var föreningens önskan på årsmötet samt att vi är nyfikna på hur resultatet blir när mer likvärdiga öl får tävla mot varandra. Efteråt kommer vi att utvärdera hur det gick och vad resultatet blev när vi skickar våran analys vidare till nästa arrangör.

När jag skriver det här på forumet så är beslutet redan taget att det är så här SM kommer att gå till 2017 och detta är för att ge er en inblick i hur arbetet går till när ett SM planeras. Vi kommer inte ändra klassindelningen under den tid som leder upp till SM. Utan kommentarer och synpunkter om klassindelning och så kommer att behandlas efteråt annars kommer det vara omöjligt för bryggare att planera sina bryggningar om kategorierna ändras hela tiden.
För de som vet sig vara cyniker och oftast tycker all förändring är dålig så kan jag säga det här är inte sista gången tävlingsförfarandet på SM kommer att ändras (lev med det). Se det istället som en möjlighet att få tävla mot likvärdiga öl, mindre klasser som besökarna faktiskt kan testa i sin helhet och ge en rättvis bedömning samt det ökade värdet av den där magiska guldmedaljen i folkets val.

Med vänliga hälsningar,
Christian Olsson
Evenemangsgruppen
Christian Olsson
Fd. SHBF Ordförande
 
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2013-03-06 11:38
Ort: Stockholm

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav Hugo » söndag 2016-12-11 21:22

Utmärkt! Ser fram mot att ställa upp och bedömas mot liknande öl!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav eric » söndag 2016-12-11 21:25

Bara positivt både för besökare och utställare, bra beslut!


Min sida: http://alnemar.com
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav assistredo » måndag 2016-12-12 00:07

Jag har en del frågor med anledning av förändringen:

Bestämmer jag själv vilken klass i Folkets Val jag anmäler mitt öl till (vid endast Folkets Val) ?

Måste jag ange en typdefinition enligt någon av de som gäller i domartävlingen när jag anmäler ett öl som endast ska tävla i Folkets Val?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav martinb » måndag 2016-12-12 12:45

assistredo skrev:Jag har en del frågor med anledning av förändringen:

Bestämmer jag själv vilken klass i Folkets Val jag anmäler mitt öl till (vid endast Folkets Val) ?

Måste jag ange en typdefinition enligt någon av de som gäller i domartävlingen när jag anmäler ett öl som endast ska tävla i Folkets Val?

Vad jag har förstått så är det som vanligt registrering enligt typdef vid FV.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2016-12-12 13:16

Känns inte det här värt att skriva på hemsidan? Det är ju inte evigheter kvar till SM och alla sitter nog inte och finkammar forumet.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav ApocalypseDude » måndag 2016-12-12 13:22

Kanske off topic men jag hoppas verkligen att man även gör om röstningssystemet och/eller appen då inte speciellt många lyckades rösta i fyra klasser senast. Ganska många röster var ju även ogiltiga då de hamnade på en öl som inte tävlade i den klassen.
------Pass Auf! Brewery-------

Passion, Madness, Perseverance
ApocalypseDude
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 70
Blev medlem: måndag 2014-09-08 20:02

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav Christian Olsson » måndag 2016-12-12 15:30

assistredo skrev:Jag har en del frågor med anledning av förändringen:

Bestämmer jag själv vilken klass i Folkets Val jag anmäler mitt öl till (vid endast Folkets Val) ?

Måste jag ange en typdefinition enligt någon av de som gäller i domartävlingen när jag anmäler ett öl som endast ska tävla i Folkets Val?

martinb skrev: Vad jag har förstått så är det som vanligt registrering enligt typdef vid FV.


När man anmäler sig så anger man vilken klass ens öl är.

Det förstås samma brist som alltid att folk kan ljuga/skriva fel. Vi har aldrig gått runt och kollat på folkvetsval att folk faktiskt har rätt öl till vad dom anmält sig som.

ApocalypseDude skrev:Känns inte det här värt att skriva på hemsidan? Det är ju inte evigheter kvar till SM och alla sitter nog inte och finkammar forumet.


Det kommer komma ut inom kort på hemsidan med reglerna för SM. Detta inlägget var för att beskriva mer om beslutet som tagits och varför. Den längre utläggningen kommer inte stå med i artikeln på hemsidan.

ApocalypseDude skrev:Kanske off topic men jag hoppas verkligen att man även gör om röstningssystemet och/eller appen då inte speciellt många lyckades rösta i fyra klasser senast. Ganska många röster var ju även ogiltiga då de hamnade på en öl som inte tävlade i den klassen.


Definitivt off topic. Röstsystemet har genomgått flera uppdateringar och rättningar av defekter under året.
Christian Olsson
Fd. SHBF Ordförande
 
Inlägg: 9
Blev medlem: onsdag 2013-03-06 11:38
Ort: Stockholm

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav assistredo » måndag 2016-12-12 16:06

assistredo skrev:Jag har en del frågor med anledning av förändringen:

Bestämmer jag själv vilken klass i Folkets Val jag anmäler mitt öl till (vid endast Folkets Val) ?

Måste jag ange en typdefinition enligt någon av de som gäller i domartävlingen när jag anmäler ett öl som endast ska tävla i Folkets Val?


martinb skrev:Vad jag har förstått så är det som vanligt registrering enligt typdef vid FV.


Av det svaret kan jag utläsa att jag själv inte ska kunna välja utan att klassinplaceringen bestäms utifrån den typdefinition som som används i domartävlingen. Fast - det är klart - jag väljer ju själv vilken typdefinition jag anger. Nu kommer jag dock till det som jag egentligen vill ha sagt.

Jag är helt med på att man nu ska prova en ny indelning i Folkets Val. Ja - arrangören väljer som alltid. Dock tycker jag att det finns - enligt min uppfattning - en risk att Folkets Val alltmer får en slagsida mot att bli en slags kopia av domartävlingen där initierade ölnördar (till vilka jag själv får räkna mig) med pretentiöst gravallvar får leka domare och välja vad som är typriktigast.

Ja - detta är ju en demokratisk rättighet - men själv tycker jag att Folkets Val ingår i en fest där man får välja vilket öl som är bäst utifrån egna kriterier utan att behöva kopplas till typriktighet. Med andra ord - man skall fortfarande kunna göra en klassindelning till Folkets val utan att behöva styras av klasstyperna i domartävlingen.

Odemokratiskt är det dock att smartphonetillverkarna får styra röstningsförfarandet. Lika odemokratiskt och krångligt som det amerikanska valsystemet och med då lågt valdeltagande som trolig följd.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav Bee » måndag 2016-12-12 16:25

Jag tycker att vi snöar in lite på att Christian skrev ut typ-deffarna motsvarande respektive ny fv-kategori.

Om man bortser från det är det en bra klassindelning som inte är korrelerad mot typ-deffarna, snarare komponenterna i ölet tycker jag. Sen finns det såklart ett gränsland där man kanske passar i två kategorier, men hur man än vänder sig har man alltid arslet bak...

Lager och Underjäst öl
Maltdominerad öl
Humledominerad öl
Jästdominerad öl
Syrlig och Spontanjäst öl
Övriga öl

Jag saknar iofs lättöl som en egen kategori då de lätt hamnar i skymundan mot starkare saker.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav ekstedt » måndag 2016-12-12 17:00

assistredo skrev:Dock tycker jag att det finns - enligt min uppfattning - en risk att Folkets Val alltmer får en slagsida mot att bli en slags kopia av domartävlingen där initierade ölnördar (till vilka jag själv får räkna mig) med pretentiöst gravallvar får leka domare och välja vad som är typriktigast.

Ja - detta är ju en demokratisk rättighet - men själv tycker jag att Folkets Val ingår i en fest där man får välja vilket öl som är bäst utifrån egna kriterier utan att behöva kopplas till typriktighet. Med andra ord - man skall fortfarande kunna göra en klassindelning till Folkets val utan att behöva styras av klasstyperna i domartävlingen.


Det här var också min första tanke, och jag ser också farhågan. Indelningen är nog bra som sådan, men man får gärna hoppa över kopplingen till typklasserna. Det vore väldigt synd om även Folkets Val skulle börja handla om typriktighet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav martinb » måndag 2016-12-12 17:16

assistredo skrev:Jag är helt med på att man nu ska prova en ny indelning i Folkets Val. Ja - arrangören väljer som alltid. Dock tycker jag att det finns - enligt min uppfattning - en risk att Folkets Val alltmer får en slagsida mot att bli en slags kopia av domartävlingen där initierade ölnördar (till vilka jag själv får räkna mig) med pretentiöst gravallvar får leka domare och välja vad som är typriktigast.

Om man bortser från vilka öltyper som ingår i de olika grupperna så tycker jag att @Bee har en bra sammanfattning. Det handlar inte om typriktighet, utan om vilken övergripande karaktär/stil ölet har.

assistredo skrev:Ja - detta är ju en demokratisk rättighet - men själv tycker jag att Folkets Val ingår i en fest där man får välja vilket öl som är bäst utifrån egna kriterier utan att behöva kopplas till typriktighet. Med andra ord - man skall fortfarande kunna göra en klassindelning till Folkets val utan att behöva styras av klasstyperna i domartävlingen.

Det får du fortfarande, det handlar trots allt om smak- och stilkaraktärer mer övergripande inte om "allt i denna typdeffen ska automatiskt in här". Här har evenemangsgruppen, till skillnad från senaste åren nu möjliggjort att mer liknande öl smakmässigt tävlar mot varandra. Hur "rättvist" har det varit tidigare med rena alkoholstyrkegränser eller som innan då det var 3 klasser som var strikt styrda av huvudklassen av ölyper?
Edit här: Har man någonsin själv fått välja vilken FV-klass man vill tävla i på sina "egna kriterier" som deltagare sedan den digitala registreringen infördes för 7-8+ år sen?

assistredo skrev:Odemokratiskt är det dock att smartphonetillverkarna får styra röstningsförfarandet. Lika odemokratiskt och krångligt som det amerikanska valsystemet och med då lågt valdeltagande som trolig följd.

Sedan den digitala röstningen har införts har SHBF haft röstningstationer vid sin egen monter, så du har kunnat rösta oavsett vilken telefon du har. Kanske precis som i USA, latheten att inte orka gå till röstningsstationen ger lågt deltagande?
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav Ölamatören » måndag 2016-12-12 22:45

ekstedt skrev:Det här var också min första tanke, och jag ser också farhågan. Indelningen är nog bra som sådan, men man får gärna hoppa över kopplingen till typklasserna. Det vore väldigt synd om även Folkets Val skulle börja handla om typriktighet.



Tror inte folkets val kommer börja handla om typriktighet.... Majoriteten av besökarna känner nog inte ens till termen ;)

Skämt åsido så har man väl anmält en öltyp även tidigare, även om klassindelningen var på alkoholnivå.... Tycker det ser lovande ut med denna indelening i FV, då öl med mer gemensamma nämnare ställs mot varandra snarare än alkoholhalt.... Personer som gillar humlefokus är tillexempel i mina ögon mer rätt person att bedömma vilken som är bäst mellan en APA och IPA tex oavsett alkoholhalt.... Med gamla systemet, så hängde det mer på vilken besökartyp som var i majoritet ex så skulle en IPA och en Imp stout kunnat ställas mot varandra i samma klass och en stout junkie är mer benägen att rösta på en medioker stout kontra en brilliant IPA och tvärtom..... Lite svammligt men men ;)

Kontentan av det hela: I like it
Ölamatören
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 79
Blev medlem: fredag 2014-03-07 11:36

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav Oskar_H » torsdag 2016-12-15 01:21

Roligt och intressant att ni vågar testa något nytt. Det är ju en omöjlig uppgift att dela in denna trevliga tävling i klasser så alla blir nöjda. Jag tycker dock det är tråkigt att bryggarna skuggas av fokuset på besökarnas upplevelse. Förutom ett gratis inträde och kaffe är det svårt att ge tillbaka till de bryggare som bjuder på öl, så ta inte blinget från bryggarna för att det inte är så intressant för besökarna. Vi får väl inte glömma att det är främst en förening för hembryggare inte för öldrickare.

Ser fram emot ett fint SM2017

/Oskar
Oskar_H
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: torsdag 2009-04-09 13:49

Re: Ändring av klassindelningen i folkets val

Inläggav skyking » torsdag 2016-12-15 09:11

Oskar_H skrev:Roligt och intressant att ni vågar testa något nytt. Det är ju en omöjlig uppgift att dela in denna trevliga tävling i klasser så alla blir nöjda. Jag tycker dock det är tråkigt att bryggarna skuggas av fokuset på besökarnas upplevelse. Förutom ett gratis inträde och kaffe är det svårt att ge tillbaka till de bryggare som bjuder på öl, så ta inte blinget från bryggarna för att det inte är så intressant för besökarna. Vi får väl inte glömma att det är främst en förening för hembryggare inte för öldrickare.

Ser fram emot ett fint SM2017

/Oskar


Det finns endel möjliga kompromisser:

Om det bara är scentid man vill spara så kan man ju reducera detta genom att bara dela ut guldet på scen. Eventuellt så skulle man kunna nämna vem som kom på andra och tredje plats (tar inte så lång tid att läsa upp ett par namn extra).

Om man vill undvika inflation I antal medaljer så skulle man kunna hedra andra och tredje platserna på annat sätt. Diplom (utan medalj) eller att man omnämner dem på scen och I det publicerade resultatet. För övrigt om man vill undvika inflation så torde det finnas utrymme för silvermedaljer - då går det från att vara 3 medeljer I 4 klasser till att vara 2 medaljer i 6 klasser (dvs 12 medaljer i bägge fallen).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Nästa

Återgå till SM 2017

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster