Vattenbehandling, när?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Vattenbehandling, när?

Inläggav Exile82 » tisdag 2016-12-13 15:53

Hej vänner.
Har gjort en djupdykning i ämnet vattenbehandling inför kommande projekt. Jag har genom Beersmith hittat en bra profil (Moshers) som jag siktar på, så jag vet hur mycket jag ska ha av diverse salter. Men det verkar inte finnas någon exakt vetenskap i när under bryggningen man ska vattenbehandla, jag har läst att någon gör det i startfasen av mäskningen eller under mäskningen. Vissa tillsätter exempelvis kalciumsulfatet under koket istället för under mäskningen.
När det gäller pH, ska det tillsättas under mäskningen så att malten utsätts för rätt pH från start?

Tips mottages tacksamt!
Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2016-05-18 22:14

Re: Vattenbehandling, när?

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-12-13 15:58

Det beror på vad du är ute efter, här förklarar jag detta: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html

Sammanfattning:

* Åstadkomma en bestämd vattenprofil: tillsätt till allt bryggvatten
* Primärt justera mäsk-pH: tillsätt till mäsken (inte helt oväntat)
* Justera ölets jonhalter: tillsätt till koket

Slutligen så är Brewers Friend mycket bättre än Beer Smith på vattenbehandling. Även Bru'n Water talas det varmt om.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vattenbehandling, när?

Inläggav Exile82 » tisdag 2016-12-13 23:37

ekstedt skrev:Det beror på vad du är ute efter, här förklarar jag detta: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html

Sammanfattning:

* Åstadkomma en bestämd vattenprofil: tillsätt till allt bryggvatten
* Primärt justera mäsk-pH: tillsätt till mäsken (inte helt oväntat)
* Justera ölets jonhalter: tillsätt till koket

Slutligen så är Brewers Friend mycket bättre än Beer Smith på vattenbehandling. Även Bru'n Water talas det varmt om.

Fabrikör Ekstedt, tack för ett kanoninlägg. Det är ju punkt nr 3 som jag vill göra, mitt vatten är inte krångligt men bör justeras något. Däremot så kanske jag inte ska bråka med pH-värdet, som i så fall skulle justeras med mjölksyra. Om det inte har någon större påverkan i slutänden så struntar jag i det.
Med andra ord så ska salterna ner i bryggvattnet i samband med att jag börjar värma upp det för mäskning.

Vad gäller verktyg för vattenbehandling håller jag inte med, tycker att brewers friend är oerhört omständligt och då har jag ändå några HP i kemi. Jag tror helt enkelt att olika personer föredrar olika. Beer Smiths variant är superenkel och det passar mitt syfte. ;)

Som sagt, tackar ödmjukast för din hjälp
Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2016-05-18 22:14

Re: Vattenbehandling, när?

Inläggav Drake » onsdag 2016-12-14 02:47

BS 1 var väl lite sådär va, men BS 2 tycker jag har fått ordning på det riktigt bra.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Vattenbehandling, när?

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2016-12-14 14:16

Jag satt på en föreläsning med John Palmer under Craft Brewers Conference 2014 gällande pH, hans åsikt var att tänka på, mäta och justera pH var något av det viktigaste man kunde göra för att höja kvaliteten på sitt öl.
Alltså skulle jag inte säga att "det inte har någon större påverkan i slutänden".

Att ligga någorlunda rätt i pH under mäskning påverkar hur effektivt enzymerna arbetar, samt ger större chans att man ligger bra i pH under resten av processen.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Vattenbehandling, när?

Inläggav Exile82 » onsdag 2016-12-14 14:32

Ja, jag är helt inne på din linje. Man måste i alla fall mäta PH under mäskningen, och i vissa fall justera när det behövs.
Exile82
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 55
Blev medlem: onsdag 2016-05-18 22:14

Re: Vattenbehandling, när?

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-12-14 15:18

Jag tror "någorlunda" är nyckelordet här. Stora delar av Svea rike har väldigt bra bryggvatten och då hamnar man nästan alltid på ett okej mäsk-pH. Det finns många hembryggare som gör medaljvinnande öl utan vattenbehandling överhuvudtaget.

Om man känner att ens ljusa öl blir astringenta, eller att ens mörka öl blir lätt syrliga kan det vara läge att se över sitt mäsk-pH. Eller om man har dåligt utbyte.

Sedan kan man som undertecknad ändå välja att försöka finputsa sina öl med pH-justering, men då handlar det om finlir.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster