Infektionsångest

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Infektionsångest

Inläggav Gunnarsson » måndag 2016-11-21 09:56

Hejsan!

Ny medlem här, kul att "träffa" er alla! Jag är i början av min hembryggarkarriär, och har inlett med kitten från Lilla köksbryggeriet. Jag började med deras APA som jag tappade på flaska igår, den kändes väldigt lovande så långt. Jag passade även på att brygga deras julöl, och där råkade jag nog göra ett litet nybörjarmisstag. När jag hällde vörten ner i jäshinken droppade det vatten från undersidan av kastrullen ner i hinken, och när jag fick se det var det för sent att göra något åt det. Kastrullen hade först stått i diskhon på kylning, och sedan mellanlandat på diskbänken. Goda chanser att plocka upp allsköns bakterier med andra ord.

Jag försöker vara väldigt noggrann med hygienen, och det här känns naturligtvis väldigt tråkigt, men hur illa är det egentligen? Är ölen så gott som förstörd, eller finns det någon chans att den kan bli OK ändå? Jag har en liten vag förhoppning om att jästen kanske kan konkurrera ut små mängder andra mikroorganismer, men det kanske är naivt? :(

--
Gunnarsson
Gunnarsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2016-11-21 09:44

Re: Infektionsångest

Inläggav skogass » måndag 2016-11-21 10:02

Hejsanhalöj,

Lugna puckar. Allt du kan göra nu är att vänta och se. Jag tror allt kommer gå fin fint. Och välkommen till hembryggar världen.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
Användarvisningsbild
skogass
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 149
Blev medlem: lördag 2015-01-10 13:56

Re: Infektionsångest

Inläggav MadManMacho » måndag 2016-11-21 21:56

Hej och välkommen! Håller med föregående talare, ta det lugnt.
Jag har råkat köra ner näven i jäshinken utan infektion.
Det här med hygien pratas det väldigt mycket om och det poängteras gång efter gång hur viktigt det är. Ja man kan få infektioner. Nej det är inte kul att få en hel sats med öl förstörd, speciellt inte om man brygger stooora volymer. Och sist men inte minst, nej det är inte speciellt vanligt att man får infektioner. Jag har aldrig råkat ut för någon än iaf. Tycker man kan avdramatisera hygienen lite men utan att göra avkall på den. (Nu kommer nog "drevet" efter mig här... )

/// M


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 283
Blev medlem: onsdag 2015-05-06 23:07

Re: Infektionsångest

Inläggav ekstedt » måndag 2016-11-21 22:43

Hygien och desinficering handlar om riskminimering. Bara för att man råkar göra någon mindre tabbe så får man inte en infektion som ett brev på posten, man har bara höjt sannolikheten en aning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Infektionsångest

Inläggav Gunnarsson » tisdag 2016-11-22 08:03

Tack för era kloka ord, då hoppas jag att jag kommer undan den här gången!
Gunnarsson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: måndag 2016-11-21 09:44

Re: Infektionsångest

Inläggav fredrik.stahl » tisdag 2016-11-22 23:18

Infektion är också relativt i praktiken. Alla våra öl är infekterade i någon grad, det är mycket svårt att hålla utrustning och vört helt sterilt. Det gäller bara att desinficera tillräckligt bra - och vad det betyder är förstås relativt.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Infektionsångest

Inläggav MadManMacho » onsdag 2016-11-23 23:41

ekstedt skrev:Hygien och desinficering handlar om riskminimering. Bara för att man råkar göra någon mindre tabbe så får man inte en infektion som ett brev på posten, man har bara höjt sannolikheten en aning.
Bra uttryckt Ekstedt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MadManMacho
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 283
Blev medlem: onsdag 2015-05-06 23:07

Re: Infektionsångest

Inläggav ängesbryggarna » tisdag 2016-11-29 16:32

Glömde sätta på humlefiltret i min kokare vid bryggning av en Dunkel, och vid tappning av den kylda vörten, satte röret med kranen igen ganska omgående. Jag fick panik, och trilskades med diverse ståltråd och annat för att få bort humleproppen. Gav upp, och fick BLÅSA bakvägen med munnen vid upprepade tillfällen. Hade inga förhoppningar att få ett drickbart öl, men den blev jättebra ändå. :D Men försöker undvika det numera. :lol:
Användarvisningsbild
ängesbryggarna
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 46
Blev medlem: torsdag 2015-03-12 12:02

Re: Infektionsångest

Inläggav knox » onsdag 2016-11-30 18:48

ängesbryggarna skrev:Glömde sätta på humlefiltret i min kokare vid bryggning av en Dunkel, och vid tappning av den kylda vörten, satte röret med kranen igen ganska omgående. Jag fick panik, och trilskades med diverse ståltråd och annat för att få bort humleproppen. Gav upp, och fick BLÅSA bakvägen med munnen vid upprepade tillfällen. Hade inga förhoppningar att få ett drickbart öl, men den blev jättebra ändå. :D Men försöker undvika det numera. :lol:

Been there, done that, got the T-shirt :D
knox
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 162
Blev medlem: fredag 2014-08-01 11:22


Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 42 gäster

cron