Ölen blir brun...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 12:15

ekstedt skrev:Min femöring: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... rdigt.html

Jag är alltså inte så mycket för att lämna kvar ölet i jäskärlet särskilt länge när SG har stabiliserat sig. Då ska redan tillräcklig reducering av diacetyl, acetaldehyd och annat ha skett om man har haft en bra jäsning. Exakt hur många dagar som krävs totalt går förstås inte att ge ett exakt allmängiltigt svar på då det beror på jäststam och jästemperatur, men två veckor är fullt tillräckligt i normalfallet. För torrjäst som US-05 räcker 8-10 dagar gott och väl.


Intressant. Jag skulle ju kunna ta prover de närmsta dagarna och se när SG ligger stabilt. Har tappkran på jäskärlet så provtagning blir enkelt.

Tack :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 12:19

Bee skrev:1: Nej du får inte "jästsmak". Jag hat orerat om detta förut och håller fast vid att det är en beskrivning av en smak som folk tror är jäst fast det är något annat. Inbillade eller verklig, men smaka på lite jäst nästa gång du brygger/bakar så kommer du inte känna igen det.

2: Förkortad jäsning kan ge diacetyl från jäsningen kvar i ölet. (Smak av bl a smörkola/biopopcorn) Diacetyl är en biprodukt av jäsningen som äts upp av jästen när det inte finns annat att äta.

3: I slutskedet är jästen långsammare då färre celler är aktiva så även om det verkar som att det avstannat är det inte helt säkert färdigt. Luktar det diacetyl finns det "mat" kvar för jästen. Om man då slänger i socker och häller upp på flaska kommer jästen dels äta socker först, och dessutom prestera sämre då det är mindre mängd jäst som jobbar och kommer troligen inte äta diacetylen. Dessutom jobbar jästen sämre under tryck.
Att det jäser färdigt på fat är nog en missuppfattning. Det beror helt på när omtappningen skedde. Är det en sekundärjäsning när jästen fortfarande är lite aktiv så visst. Men har ölet jäst så långt att det bara är diacetylrasten kvar då kommer den i de allra flesta fall inte lyckas jäsa bort det på fatet.

Jag hade lite bråttom en gång och satte en Stout på fat lite för tidigt. En Stout med diacetylsmak liknande biopopcorn är jävligt äcklig och trots värmebälte och en veckas skakande på fatet blev det inte bättre. Tråkigt att hälla ut öl...


Mycket matnyttigt där, tack :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 12:31

Verkar finnas lite delade meningar kring kort jästid.

Mina frågetecken dök upp i just denna tråd faktiskt eftersom jag haft problem med oxidering. Några av tipsen var ju att torrhumla tidigare när mer jäst finns i suspension, som i sin tur äter upp syret som tillförs vid torrhumlingen.

Ett annat tips jag läst är att torrhumla kortare tid, 3-5 dagar och slår jag då ihop en tidigare torrhumling när jäst fortfarande är aktiv plus då en kortare torrhumling är det svårt att hamna över 10 dagar total jästid.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-08-16 13:18

Illuminatus skrev:Verkar finnas lite delade meningar kring kort jästid.

Mina frågetecken dök upp i just denna tråd faktiskt eftersom jag haft problem med oxidering. Några av tipsen var ju att torrhumla tidigare när mer jäst finns i suspension, som i sin tur äter upp syret som tillförs vid torrhumlingen.

Ett annat tips jag läst är att torrhumla kortare tid, 3-5 dagar och slår jag då ihop en tidigare torrhumling när jäst fortfarande är aktiv plus då en kortare torrhumling är det svårt att hamna över 10 dagar total jästid.


Torrhumlar du när jäsningen börjar avta (vilket kan variera tidsmässigt) så ska 3-5 dagar vara fullt tillräckligt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Danisch » tisdag 2016-08-16 13:32

Vad kapsylerar du med och vad för flaskor använder du?

Tänkte om dina kapsyler inte sitter helt hundra på flaskan och släpper in syre?
Vi hade nämligen en flasktyp som inte "Greta" funkade på och som tur var hade vi en bänkmodell som funkade den gången....

Känns som du har samma upplägg som oss, steg för steg, har för egen del torrhumlat efter allt från 7-10 dagar in på jäsningsfasen och torrhumlat ca 14-15 batcher mellan 4-7 dagar både med och utan kallkrasch/problem så vad är det som skiljer din process/förmodad oxidering mot vår....hm?
Känns som de syresätts någonstans där de inte ska...men....vart?
Hoppas dina kommande batcher blir som du önskar!!
Danisch
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 216
Blev medlem: söndag 2014-07-06 13:54

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 13:53

Så här ser jäsningen ut just nu efter snart fyra dygn i primären. Krausen har börjat lägga sig och jästen börjar sakta sjunka till botten.

image.jpeg
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-08-16 14:01

Jag tycker du kan väta tills kräusen har försvunnit.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 15:33

Danisch skrev:Vad kapsylerar du med och vad för flaskor använder du?

Tänkte om dina kapsyler inte sitter helt hundra på flaskan och släpper in syre?
Vi hade nämligen en flasktyp som inte "Greta" funkade på och som tur var hade vi en bänkmodell som funkade den gången....

Känns som du har samma upplägg som oss, steg för steg, har för egen del torrhumlat efter allt från 7-10 dagar in på jäsningsfasen och torrhumlat ca 14-15 batcher mellan 4-7 dagar både med och utan kallkrasch/problem så vad är det som skiljer din process/förmodad oxidering mot vår....hm?
Känns som de syresätts någonstans där de inte ska...men....vart?
Hoppas dina kommande batcher blir som du önskar!!


Jag kapsylerar med en bänkmodell, efter att blivit måttligt irriterad på Greta vid tidigare kapsyleringstillfällen :mrgreen:
Så kapsylerna sitter med största säkerhet.

Hmm ja det är stora frågan. Det ska onekerligen bli intressant att se om även denna batch blir oxiderad. Tillvägagångssättet har varit exakt likadant fram tills jäsningen. Saker jag gör annorlunda nu är:

- Jäser i Carboy med mindre headspace
- Fyller jäskärl med CO2 direkt efter att torrhumlingen är gjord
- Kallkraschar inte
- Ny flaskfyllare
- Kommer koka silikonslangen innan användning och sedan starsanna i vanlig ordning
- Fyller tappkärl med CO2 innan ölen transporteras från min Carboy vidare till kärlet med silikonslang däremellan
- Fyller flaskor med CO2 innan öl tappas på
- Fyller flaskorna långsammare
- Mindre headspace i flaskorna
- Kapsylerar med syreabsorberande kapsyler
- Låter kapsylen ligga löst tills alla flaskor är fyllda och börjar därefter kapsylera i ordningen som fyllningen började

Och till sist hålla tummarna, riktigt hårt! :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 15:38

ekstedt skrev:Jag tycker du kan väta tills kräusen har försvunnit.


Det kan nog vara vettigt. Känns sådär att slänga i humle ovanpå den där sörjan som är just nu.

Ska ölen vara helt blank utan skum på toppen eller är lite skum/sörja ok?
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 15:50

Förresten, gör ni ölexperter något speciellt med jäskärlet när ni tappar på flaska?
Tar av locket, ta bort jäsröret eller någonting annat?

Jag har haft jäskärlet precis som under jäsning fast jag har då monterat en silikonslang på tappkranen för att kunna transportera ölen till tappkärl.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 16:58

Jäsröret bubblar nu var 40:e sekund.
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Weinkeller » tisdag 2016-08-16 19:15

Det är inte säkert att jästen sjunker undan från ytan helt, en del kan bli kvar. Torrhumla imorgon eller om två dygn och överdriv inte mängden så ska det vara lugnt med oxidering från den källan.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 19:40

Weinkeller skrev:Det är inte säkert att jästen sjunker undan från ytan helt, en del kan bli kvar. Torrhumla imorgon eller om två dygn och överdriv inte mängden så ska det vara lugnt med oxidering från den källan.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk


Ok. Receptet anger 30g för min batch på 6l vilket blir 5g/per liter. Torrhumla gör jag i en påse gjord av saftsilstyg.

Låter ok?
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Weinkeller » tisdag 2016-08-16 19:50

Låter ok även om jag själv skippar påsen.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Ölen blir brun...

Inläggav Illuminatus » tisdag 2016-08-16 20:30

Weinkeller skrev:Låter ok även om jag själv skippar påsen.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk


Har skippat påsen tidigare men har då kallkraschat och på så vis fått ner humlen till botten. Nu tänkte jag testa utan kallkrasch och filtrera genom att använda påse antingen vid torrhumlingen eller vid omtappningen till tappkärl (filterpåse runt silikonslang) men valde det förstnämnda att torrhumla i påse.

Spännande att se resultatet :D
Illuminatus
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 213
Blev medlem: söndag 2016-02-07 21:56

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

cron