Motströmskylare

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Motströmskylare

Inläggav Glugg » fredag 2016-04-01 02:02

Vänta nu, är det rören som är värmesidan? Alltså kommer vörten köras inuti rören? Ja isåfall. Ja oavsett vilket så får du enkelt rörelse på båda vätskorna här så det borde nog kunna bli effektivt.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-04-01 08:20

Glugg skrev:Vänta nu, är det rören som är värmesidan? Alltså kommer vörten köras inuti rören? Ja isåfall. Ja oavsett vilket så får du enkelt rörelse på båda vätskorna här så det borde nog kunna bli effektivt.


Jo, ölen kommer att gå inuti Ø6mm rören.

Glugg skrev:Gavlarna, här valde jag 6 mm rostfritt....

Jomen självklart, den ska ju hålla om man kör över den med bilen!? O_o
:-)

Riktigt kul att se denna. Bromsröret har väl inte så jättestor yta men resultatet är ju hyfsat kompakt och jättekul med nya ideer!

Fast med dina fina plåtverktyg kanske du t o m kan bygga en klassisk PVV?

Editerad: Jag tar tillbaka. 20 meter rör! JO det ger en del yta det. Jag trodde det var 5m. :-)


Tjockleken på gavlarna gjorde jag i 6mm plåt för att slippa att det skulle slå sig när jag svetsade, men det gjorde det ändå. Många hål och lite gods kvar hjälper ju inte till. Svepet/plåtröret är svetsat i gavlarna också så det blev en hel del svets just där och att smälta ihop kopparrören med gavlarna krävde också en del värme.

Nja, det blev inte 20M rör, "bara" 16,75M: Men jag tror det räcker :wink:

Har ett förflutet som involverade just tillverkning av PVV, både stora och små, så kunskapen finns. Men ska man använda PVV behövs det en pump för att trycka igenom ölen, skulle tro att det tar en evighet med självfall.
Sen har vi det där med rengöringen, Plastgavlarna sitter fast med en M8 mutter var. Så den är väldigt lätt att dela för rensköljning. Inte riktigt lika lätt med en PVV.

Ska koka upp 25L vatten och testa med i helgen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Drake » fredag 2016-04-01 08:25

Nja, det behövs väl ingen pump till en pvv? Jag tyckte att det rann hyggligt fort genom min 20-raders även med självtryck.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-04-01 09:34

Får erkänna att jag tillverkat men aldrig använt någon PVV så du har nog alldeles rätt :oops:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2016-04-02 14:37

:(
Det vill inte riktigt som jag vill.
25l vatten från 80 till 20° tog det 23 minuter, får nog se om jag kan styra flödet inuti och fördela vätskan på fler rör. Förmodligen rinner det bara i ett fåtal rör därav det dåliga resultatet.

Fick ju mot mina principer även prova en 18 plattors PVV som jag hade liggande, det blir nog att jag lägger ner hela projektet :(
25l Från 80 till 15° på 6 minuter.
Får väl lösa rengöringsproblematiken istället. Hur gör ni som använder PVV? Det finns ju rätt många skrymslen i en PVV som allt möjligt kan börja växa i.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav fredrik.stahl » lördag 2016-04-02 17:11

Om jag förstått det rätt är längden på varje rör rätt kort så därför blir värmeväxlingen inte särskilt effektiv. Att det är många rör medger ett större flöde men inte direkt bättre kylning. Ett annat problem är att du skickar kylvattnet i en enda stor behållare som troligen ger ganska stor turbulens och därmed blandar nytt kylvatten med redan uppvärmt vatten. I en effektiv kylare vill man ha en tydlig gradient där det kallaste vattnet i början kyler den kallaste vörten på slutet och tvärtom.
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2016-04-03 01:50

Ja jag har nog gjort mer än en tankevurpa på denna :oops:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav Glugg » söndag 2016-04-03 07:28

Pilsnerkokaren skrev:Ja jag har nog gjort mer än en tankevurpa på denna :oops:

Det tror jag inte. Yta måste påverka mer än "gradienter" och turbulens är bara bra för värmeöverföringen. Jag ser fram emot att du provar den.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Motströmskylare

Inläggav ickmund » söndag 2016-04-03 12:13

Pilsnerkokaren skrev:Får väl lösa rengöringsproblematiken istället. Hur gör ni som använder PVV? Det finns ju rätt många skrymslen i en PVV som allt möjligt kan börja växa i.

Jag cirkulerar PBW, baklänges och ibland även framlänges, direkt efter bryggning. Runt en timme brukar det bli. Ska vara bra att låta den stå fylld med PBW över natten också, men då vill det väl till att du har rostfritt inuti tror jag?
ickmund
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 81
Blev medlem: söndag 2015-11-01 22:04

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2016-04-03 20:04

Mina funderingar har gått lite åt det hållet. Den PVV jag har är rostfri så det är nog inga problem med att fylla den med lut eller soda mellan gångerna man använder den. Om man inte vill ha så starka saker, funkar det med sprit? Har ju mer eller mindre drickbar whisky i skåpet som jag kan ta.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Motströmskylare

Inläggav thella » onsdag 2016-04-06 18:00

Vad landade priset på för en hemmagjord PVV som fungerar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Motströmskylare

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2016-04-06 22:19

PVV är inget man bygger själv.
Ja, om man inte hittar någon som är intresserad att betala den första då, men den går nog på ett antal miljoner :wink:
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Föregående

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 58 gäster