Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav AHm » torsdag 2016-03-10 21:30

Uppsättningen består av skärm, Raspberry Pi (RPi), några komponenter och Hendi. På Hendin har jag ställt en 36l kastrull som jag hoppas få till en bra maltpipa i. Tanken är att cirkulera vörten men hjälp av en pump och mäta temperturen (som jag styr Hendins effekt med hjälp av) i inloppet i maltpipan. Med andra ord väldigt snarlikt Drake's uppsättning men med maltpipa.

Tempsensor DS1820 lödd på kabel med krympslang. Inte helt vattentät men tillräckligt skyddad för att bo i ett dykrör.
_20160310_201925.JPG


Prylinfo:
7" Touchskärm
RPi Jag valde en RPi 3, den har inbyggt WLAN för framtida utbyggnad.
Temperatursensor finns även billigare och färdiga (vattentäta) Vattentät temperatursensor
Pump
Ett par transisorer, optokopplare och ett lågpassfilter
_20160310_194959.JPG


Komponenterna på nedre halvan av bilden är de som är kopplade mot RPi, övre halvan mot Hendi. Högra halvan för På/Av, vänstra för effektreglering. Så småning om har jag även tänkt att styra pumpens av/på på peksärmen, just nu finns bara knappen och styrningen ut på RPi'ns pinne men pumpen är inte inkopplad. De fyrkantika svarta komponenterna mellan övre och nedre halvan är optokopplare som galvaniskt skiljer RPi-kretsen från Hendin. Dessa (eller dess motsvarighet) är növändiga för att inte bränna RPi/skärm/Hendi.

Programmet och regulatorn är skrivit i Python. Regulatorn är en PID sitt grundformat + "gain scheduling". Tänker nog utöka med en "feed-forward" del när lite mer tid infinner sig. Användarinterfacet fungerar men kommer nog att förenklas.
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2015-12-30 18:13
Ort: Torslanda

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » torsdag 2016-03-10 23:12

Intressant! Du har inget schema på det där?
Optoomkopplare är nog bra som sagt, det var väl någon som provade utan och pajade sin Hendi.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav AHm » torsdag 2016-03-10 23:53

Ritade ihop ett snabbt från huvudet, lita inte blint på detta. Måste kollas först.
Brewer.pdf
(10.84 KiB) Nerladdad 328 gånger
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2015-12-30 18:13
Ort: Torslanda

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » fredag 2016-03-11 01:09

Tack!

Hur gör du med +5-matningen? Tar du den från RPI:n respektive Hendin på varje sida om "fotogränsen?
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav mazzse » fredag 2016-03-11 04:54

AHm, mycket tjusigt!
Det sprakar av glädje i mina ögonglober att läsa om sånna lösningar! :)
Själv är det inte aktuellt, men uppskattar att du delar med dig av kopplingsschemat för de som är i behov av det. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
mazzse
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: tisdag 2014-11-18 21:17

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav AHm » fredag 2016-03-11 10:37

Drake skrev:Tack!

Hur gör du med +5-matningen? Tar du den från RPI:n respektive Hendin på varje sida om "fotogränsen?


Japp, helt riktigt. Försökte illustrera det med olika 5V symboler,

RPi
RPi5V.png
RPi5V.png (824 Bytes) Visad 13293 gånger

Hendi
hendi5V.png
hendi5V.png (831 Bytes) Visad 13293 gånger
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2015-12-30 18:13
Ort: Torslanda

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Fredrik Nivert » fredag 2016-03-11 19:58

AHm skrev:Ritade ihop ett snabbt från huvudet, lita inte blint på detta. Måste kollas först.
Brewer.pdf


Jättekul projekt!

Ser dock ut som det smugit sig in ett fel i schemat. På nedre delen för av/på-styrningen skall tråden till SV1-4 gå från optokopplarens emitter (pinne 3) istället för direkt till 5V.

Någon som vet hur ingångssteget ser ut på Hendi-sidan? Idén med ett enkelt lågpassfilter för att skapa en PWM till analog-omvandling fungerar bra så långe som Hendin inte lastar denna ingång för hårt.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Fredrik Nivert » fredag 2016-03-11 20:05

För att fullborda modifieringen med PWM till analog-omvandlaren och samtidigt ha kvar ordinarie funktion med Hendi-ratten skulle den kombineras med den hörlurskontakt som visas i början av tråden. Om en 4pols hörlurskontakt används ryms både GND, +5V, on/off-styrning och PWM.

På honkontakten som monteras på Hendin används sedan brytarfunktionen för att välja mellan Hendis av/på och rattvärdet eller insignalerna från hörlurskontakten. Aningen mer komplex koppling men inget konstigt att lösa.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » måndag 2016-03-14 11:24

Fredrik Nivert skrev:
Jättekul projekt!

Ser dock ut som det smugit sig in ett fel i schemat. På nedre delen för av/på-styrningen skall tråden till SV1-4 gå från optokopplarens emitter (pinne 3) istället för direkt till 5V.

Någon som vet hur ingångssteget ser ut på Hendi-sidan? Idén med ett enkelt lågpassfilter för att skapa en PWM till analog-omvandling fungerar bra så långe som Hendin inte lastar denna ingång för hårt.


Den övre optokopplaren är också 'felvänd'. Hendin ger ~5V vid 0W och ~0V vid 3500W (vilket iofs är bakvänt det också, men det verkar som att det är så de har gjort).
Schemat borde se ut ung. så här.
Bild

Det är nog relativt säkert att anta att signalen går till en microkontroller med inbyggd A/D och att ingångsimpedansen på denna är tämligen hög (dvs att det inte är någon nämnvärd 'last' på signalen).

Fredrik Nivert skrev:För att fullborda modifieringen med PWM till analog-omvandlaren och samtidigt ha kvar ordinarie funktion med Hendi-ratten skulle den kombineras med den hörlurskontakt som visas i början av tråden. Om en 4pols hörlurskontakt används ryms både GND, +5V, on/off-styrning och PWM.

På honkontakten som monteras på Hendin används sedan brytarfunktionen för att välja mellan Hendis av/på och rattvärdet eller insignalerna från hörlurskontakten. Aningen mer komplex koppling men inget konstigt att lösa.


Jag kan tycka att det vore snyggt att ha optokopplarna inbyggda i Hendin. Och med ett par dioder (schottkydioder, med lågt framspänningsfall) för att förhindra backspänning borde man kunna koppla in signalerna från både ratt och opton rätt in. Då behöver man inga brytande kontakter, bara en trepolig (som är isolerad från chassiet). Enda kruxet är att man får la se till att ratten är i 'av' läget om man ska styra externt (det borde inte orsaka några problem även om ratten inte skulle vara det, utöver att uteffekten inte blir vad man önskar).

Edit: Det här är förövrigt nästan exakt den lösning jag föreslog på elektronikforumet en gång i tiden. http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=70977&start=15.
Bild
Kul att det funkar med PWM över optokopplare. Blir nästan sugen nu på att ge mig på det själv :)
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav AHm » måndag 2016-03-14 21:38

Har kollat igenom schemat och rättat lite, bland annat det Fredrik N påpekar.
Fredrik Nivert skrev:Ser dock ut som det smugit sig in ett fel i schemat. På nedre delen för av/på-styrningen skall tråden till SV1-4 gå från optokopplarens emitter (pinne 3) istället för direkt till 5V.


Precis som bryggapa påpekar har jag ritat "fel" i schemat på den övre optokopplaren som ger en inverterad signal än jag tänkt. Jag håller dock inte med om den föreslagna rättningen då den kopplar förbi R i lågpassfiltret och medför att styrsignalen till Hendin inte kan gå så lågt som krävs för höga effekter.
bryggapa skrev:Den övre optokopplaren är också 'felvänd'. Hendin ger ~5V vid 0W och ~0V vid 3500W (vilket iofs är bakvänt det också, men det verkar som att det är så de har gjort).


Så här ser nästa version av schemat ut, fick rensa bort de olika jort och 5V referenserna. Eagle hanterade inte detta och kopplade ihop dem. Hade kunna sluta illa för både Hendi och RPi. Ritade även in 1wire. Så nu tror jag att det speglar det jag har uppkopplat på labplattan.
Schema_HendiCtrl.png

EDIT: Jag har inte använt de optokopplarna i schemat (LTV816) utan jag har använt de jag hade hemma FOD817B men de fanns inte i Eagle (programmet jag ritat schemat i).

bryggapa skrev:Jag kan tycka att det vore snyggt att ha optokopplarna inbyggda i Hendin. Och med ett par dioder (schottkydioder, med lågt framspänningsfall) för att förhindra backspänning borde man kunna koppla in signalerna från både ratt och opton rätt in. Då behöver man inga brytande kontakter, bara en trepolig (som är isolerad från chassiet). Enda kruxet är att man får la se till att ratten är i 'av' läget om man ska styra externt (det borde inte orsaka några problem även om ratten inte skulle vara det, utöver att uteffekten inte blir vad man önskar).

Jag vill också ha optokopplarna inne i Hendin då det känns vanskigt att dra ut Hendins "0V" referns utanför chassit. Som konstaterats förut är ju att den inte tål kortslutning till sitt eget chassi som är kopplat till skyddsjord då får man beställa en ny :( . Kan bero på att pottens 0-referens och skyddsjord inte är i närheten av varandra potentialmässigt.
_20160314_202958.JPG


Att använda schottkydioder med 0.3-0.4V spänningsfall kanske skulle funka med risk att man inte når de lägsta effekterna. Men å andra sidan så känns det inte så riskabelt att parallellkoppla Hendins potentiometer med "Hendi-sidan" av optokopplarna, potten är högohmig (~497kOhm), kanske är värt att testa ...
Senast redigerad av AHm måndag 2016-03-14 22:30, redigerad totalt 1 gång.
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2015-12-30 18:13
Ort: Torslanda

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav AHm » måndag 2016-03-14 21:43

bryggapa skrev:Edit: Det här är förövrigt nästan exakt den lösning jag föreslog på elektronikforumet en gång i tiden. http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=70977&start=15.
Kul att det funkar med PWM över optokopplare. Blir nästan sugen nu på att ge mig på det själv :)

Som ickemedlem så ser man inte ditt schema på elektronikformumet, har du lust å lägga in det här?
mAVRick skrev:Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.
AHm
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 35
Blev medlem: onsdag 2015-12-30 18:13
Ort: Torslanda

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav bryggapa » måndag 2016-03-14 22:06

AHm skrev:Precis som bryggapa påpekar har jag ritat "fel" i schemat på den övre optokopplaren som ger en inverterad signal än jag tänkt. Jag håller dock inte med om den föreslagna rättningen då den kopplar förbi R i lågpassfiltret och medför att styrsignalen till Hendin inte kan gå så lågt som krävs för höga effekter.


Sant. Ditt nya schema ser bra ut tycker jag!
R4 verkar dock överflödig. Skulle hellre sätta den på linan till vänster (till ON/OFF), som strömbegränsning. Även om det inte borde vara nödvändigt. Sedan tycker jag 100ohm verkar i minsta laget som strömbegränsning till optokopplarna. Nu har jag inte läst databladet till dem, men magkänslan säger att det borde vara ~ det dubbla?

AHm skrev:Jag vill också ha optokopplarna inne i Hendin då det känns vanskigt att dra ut Hendins "0V" referns utanför chassit. Som konstaterats förut är ju att den inte tål kortslutning till sitt eget chassi som är kopplat till skyddsjord då får man beställa en ny :( . Kan bero på att pottens 0-referens och skyddsjord inte är i närheten av varandra potentialmässigt.


OMG... JA! :) Där har vi förklaringen :)

AHm skrev:Att använda schottkydioder med 0.3-0.4V spänningsfall kanske skulle funka med risk att man inte når de lägsta effekterna. Men å andra sidan så känns det inte så riskabelt att parallellkoppla Hendins potentiometer med "Hendi-sidan" av optokopplarna, potten är högohmig (~497kOhm), kanske är värt att testa ...


Finns det inte schottky dioder med ännu mindre framspänningsfall? Typ 0.2V?
Ett annat alternativ är ju annars att, som jag var inne på förut, stoppa in en microkontroller, som läser av både potten och 'data utifrån' (via optokopplare då) och som genererar rätt utsignal. Då kan man ju dessutom välja hur man vill leverera datat. Antingen analogt (typ 0-5v istället för 5-0v så man kan använda en vanlig PID). Eller digitalt (t.ex. serielina).

AHm skrev:Som ickemedlem så ser man inte ditt schema på elektronikformumet, har du lust å lägga in det här?


Har editerat min post ovan.
STC-1000+, förbättrad firmware till STC-1000 för jäsning
https://github.com/matsstaff/stc1000p
bryggapa
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: torsdag 2011-08-11 18:30

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Feuerbach » torsdag 2016-03-17 01:52

Ny dödad Hendiplatta

Jag vill dela med mig av min erfarenhet av att modifiera Hendi-plattan, då jag ställer mig i ledet till de som kortslutit Hendins 0V referens mot chassit med resultatet av en död platta.

Vag jag gjorde fel var att sätta i 3.5 mm mikrofonkontakten lite snett och på så vis skapa en förbindelse mellan Hendin 0V referens och utsidan av chassikontakten, som ju sin tur är in kontakt med Hendins chassi då båda är av metall. Inte världen bästa förklaring, men jag hoppas ni fattar vad jag menar.

"Dödsorsaken"
Short cut.jpg


Chassikontakten utan 3.5 mm sladd
Kontakt.jpg


Två bilder som visar min inkoppling, enligt bryggapas utmärkta beskrivning, så inget nytt.
Sladd.jpg
Inkoppling.jpg


Jag tror det är mycket lätt hänt att göra som jag gjorde, tyvärr. Jag var annars mycket nöjd med modifikationen av plattan som föreslagits i denna tråd, och som jag implementerat tillsammans med kontrollbox baserad på arduino med touchscreen. Jag kör också ett system med rundpumpning av mäsken med Chuggerpump, med 2 st Dallas 18b20 för tempmätning, flödesmätning med billig "hall effect sensor" samt att datan lagras på SD-kort var 5e sekund för excelplottning. Kortslutningen skedde under debutkörningen!
Kontrollbox.jpg
(Returflödet visar konstig temperatur då den dallas-sensorn visade sig vara defekt och behövde bytas)


Är det någon mer som råkat ut för denna kortslutning?
Någon som har har tips på hur detta ska undvikas?
Jag förmodar att samma kortslutning sker om effektsladden kortsluts mot chassit. Korrekt antagande?

Jag kommer att köpa en ny Hendi-platta och klura ut en ny lösning med säkrare kontakter. Skam den som ger sig...

Tack alla för en utmärkt tråd med många bra tips och idéer. Detta är mitt första inlägg här på forumet, men har läst och begrundat era idéer länge och noggrant.
Feuerbach
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 6
Blev medlem: söndag 2016-01-03 12:34

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Drake » torsdag 2016-03-17 02:07

R.I.P. Hendi

Bra varning!
Alltid tråkigt att sabba saker men du verkar ju inte gett upp för det! :D
Verkar vara skrämmande lätt att sabba den plattan om man bara slinter lite. Men förmodligen är det väl bara någon komponent som inte pallat och den borde väl gå att byta ut om man bara kommer på vilken det är?

Verkar som om du har en intressant setup, har du lust att dela med dig lite mer av hur du byggt upp systemet?
Med elschema, komponentlista och byggbeskrivning såklart, och gärna en länk till en buggfri mjukvara. :wink:
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Extern styrning av Hendi 3500W (manuell) induktionshäll

Inläggav Fredrik Nivert » torsdag 2016-03-17 08:22

En mer skyddad kontaktyp skulle förhindra detta problem. Mini-xlr kanske? Bäst i så fall med honan på Hendi så ingen råkar få in metall mot stiften på en hane.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

FöregåendeNästa

Återgå till Utrustning, byggtips och mekande

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 61 gäster